انباشت تقاضا باعث ایجاد ریسک ترسناک خواهد شد

یک کارشناس فولادی گفت: انباشت تقاضا باعث ایجاد ریسک ترسناکی خواهد شد که نمی‌توان با هیچ عرضه‌ای جلوی پیشروی آن را گرفت.

احمد جانجان در گفتگو با فولادبان مطرح کرد: در شرایط فعلی و تا زمانی که وضعیت لایحه بودجه و برنامه هفتم توسعه به درستی تعیین تکلیف نشوند، نقدینگی مناسبی در بازار سرمایه وجود نداشته باشد و نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و قیمت انرژی صنایع در وضعیت مبهمی باشند، طبیعتاً سرمایه‌گذاران نقدینگی خود را وارد بازارهای مختلفی مانند بورس، ارز، مسکن و امثال آن نخواهند کرد.

وی توضیح داد: در 10 سال گذشته در بخش مسکن با تخریب وحشتناکی در سمت عرضه مواجه بودیم. در واقع، خلأهای این بخش به گونه‌ای پنهان شد که وعده ساختن 4 میلیون مسکن به مردم دادند، بنابراین زمانی که سیاست‌ها خواسته یا ناخواسته به سمت تخریب ساختارهای کلان اقتصادی برود، قیمت تمام شده را افزایش می‌دهد.

این کارشناس صنعت فولاد با اشاره به ایجاد حباب بازارهای متفاوت کشور، اظهار کرد: افزایش قیمت تمام شده در صنایع تا جایی ادامه خواهد داشت که دیگر تقاضایی برای آن حوزه وجود نداشته باشد. در این زمان تخلیه حباب نرخ‌ها اتفاق می‌افتد و به دنبال آن، نقدینگی به بازار سرمایه سرازیر خواهد شد.

جانجان در پایان خاطرنشان کرد: انباشت تقاضا باعث ایجاد ریسک ترسناکی خواهد شد که نمی‌توان با هیچ عرضه‌ای جلوی پیشروی آن را گرفت. براساس تجربیات، می‌توان گفت هر 4 یا 5 سال یکی از بازارها در کشور رشد خوبی را تجربه می‌کند که در حال حاضر این بازه زمانی به یک تا دو سال کاهش پیدا کرده است. تمامی این اتفاقات به دلیل سیاست‌گذاری‌های غلطی است که برخی مسئولان آن را به اشتباه اقتصاد مقاومتی می‌دانند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *