دولت تنظیم بازار را به تولیدکنندگان بسپارد/ برخی از کارخانجات ذوب القایی توان ادامه کار ندارند

یک فعال فولادی معتقد است با در پیش گرفتن سیاست‌های تنظیم بازار، مبنا قرار دادن عرضه و تقاضا و حذف قیمت‌های دستوری در صنعت فولاد، می‌توان وضعیت فعلی را بهبود بخشید.

وحید یعقوبی در گفتگو با فولادبان در خصوص اصرار وزارت صمت بر عرضه و قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا، اظهار کرد: دولت باید سعی کند در صنعت فولاد، تنظیم بازار را به دست تولیدکنندگان بسپارد.

وی تاکید کرد: در صورتی که عرضه و تقاضا به ‌طور طبیعی در بازار فولاد به وجود بیاید، اکثر مشکلات و موانع از این حوزه از بین خواهد رفت و می‌توان گفت قطعاً به نفع مصرف‌کنندگان خواهد شد.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به اینکه دولت باید به بازار فولاد کشور اهمیت و بها دهد، اظهار کرد: در حوزه فولاد، مازاد تولید نسبت ‌به تقاضا وجود دارد. بر همین اساس، باید سیاست‌گذاری‌های مناسبی برنامه ریزی شود تا میزان تولید و تقاضا به تناسب برسند. در واقع، سیاست محدود کردن تقاضا و قیمت‌گذاری دستوری برای محصولاتی است که در کشور از میزان تولید کمی برخوردار هستند. در حال حاضر دولت با این سیاست‌ها، اصرار دارد که به مصرف کننده نهایی آسیبی وارد نشود.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران معتقد است که با در پیش گرفتن سیاست‌های تنظیم بازار، مبنا قرار دادن عرضه و تقاضا و حذف قیمت‌های دستوری در صنعت فولاد، می‌توان وضعیت فعلی را بهبود بخشید.

یعقوبی اضافه کرد: دلیل عمده کاهش تولید فولاد در شرایط فعلی، محدودیت‌های گازی و برقی است. در این راستا، عوامل دیگری از جمله عدم وجود توازن در زنجیره محصولات فولاد را باید درنظر گرفت به گونه‌ای که برخی از کارخانجات ذوب القایی توان ادامه کار وجود ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کارخانجات فولادی در کنار محدودیت‌های گازی و برقی، با وجود افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه‌های جانبی، هزینه تمام شده محصولات‌ آنها با قیمت فروش همخوانی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *