تحلیل فعالان بازار: روند نزولی سنگ‌آهن دریایی تشدید می‌شود

براساس تازه ترین گزارش‌ از بازار جهانی فولاد از تداوم سقوط قیمت سنگ آهن دریایی در بازار حکایت دارد..

به گزارش خبرنگار فولادبان، براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، قیمت سنگ‌آهن دریایی در پاسخ به کاهش چشم‌گیر معاملات فیوچرز سنگ‌آهن به دلیل هشدارهای مجدد کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین سقوط کرد.

در این میان، قرارداد فیوچرز سنگ‌آهن ماه می در بورس کامودیتی دالیان نسبت به روز قبل، کاهش 5.5 درصدی را تجربه کرد. این قرارداد در این روز با قیمت 881 یوآن (131 دلار) به ازای هر تن منعقد شد.

همچنین در قراردادهای بورس سنگاپور، این روند نزولی قیمت مشهود است. برهمین اساس، قرارداد سنگ‌آهن ماه ژانویه نسبت به قرارداد قبل، 6.15 دلار به ازای هر تن کاهش یافت. قیمت قرارداد منعقد شده پیشین، 125.50 دلار به ازای هر تن بود.

بسیاری از فعالان بازار، دلیل سقوط معاملات فیوچرز سنگ‌آهن را با اعلامیه کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین برای بررسی روند قیمت‌گذاری مرتبط دانستند. این سازمان با توجه به رشد قیمت‌ این محصول در چند وقت گذشته اعلام کرده بود که روند تغییرات قیمتی در بازار فیوچرز را موشکافانه بررسی می‌کند.

کمیسیون ملی چین با این اعلامیه، موضع خود را در برابر قیمت‌های حدسی و گمانی و انتشار اخبار جعلی در بازارهای نقدی و فیوچرز سنگ‌آهن نشان داد.

برخی منابع در بازار گزارش دادند: شرکت‌های سنگ‌آهن دولتی و وابسته به دولت طی جلسه‌ای با نمایندگان کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین به بررسی مسائل پرداختند. یک تاجر در این باره گفت: ه به برخی سازمان‌ها و نمایندگان شرکت‌ها دیکته شده است که جزئیات معاملات اخیر در بازار دریایی را گزارش دهند.

در همین راستا، یک بازرگان در بازار سنگاپور عنوان کرد: فرایند مشابه دعوت نمایندگان تجارت‌خانه‌های وابسته به دولت به ملاقات با کمیسیون ملی چین در سال 2022 رخ داد. این اتفاق همچنین به معکوس شدن روند صعودی پیشین قیمت سنگ‌آهن دریایی منجر شد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها در بازار نقدی بیش از جلسه قبل در سال 2022 سقوط کند؛ به دلیل اینکه انتظار می‌رود در این زمان تجارت‌خانه‌های بیشتری فراخوانده شوند.

در حالی که برخی فعالان اظهار داشتند ک این اعلامیه کمیسون ملی چین تنها تاثیر محدود و کوتاه‌مدتی بر کاهش قیمت‌ها خواهد داشت.

با این حال، یک بازرگان ثانویه در سنگاپور در گفتگو با فست‌مارکتز تحلیل کرد: محدودیت صادرات برزیل در سه ماهه نخست سال به دلیل بارندگی شدید، روند نزولی قیمت‌ها را تشدید خواهد کرد.

وی توضیح داد پیش‌بینی رشد تقاضای محصولات پایین‌دست زنجیره فولادی در سه ماهه دوم سال 2023 منجر به افزایش قیمت‌های فیوچرز خواهد شد.

علاوه بر این، تجارت بندری پس از اینکه در انتهای هفته قبل در پاسخ به سقوط قیمت‌های پیشنهادی کاهش یافت، دوباره رونق یافت. یک فعال بازار هنگ‌کنک در این رابطه گفت: مصرف‌کنندگان نهایی با کاهش میزان ذخایر و محدودیت در مواد خام اولیه، برای خرید محموله‌های اضافی پیش از سال نو قمری، فرصت را غنیمت دانستند.

همچنین در پاسخ به سقوط قیمت معاملات فیوچرز، صعود فعالیت تجاری در بازار دریایی دیده می‌شود. برهمین اساس، تاجری دیگر در بازار هنگ‌کنگ گزارش داد: بررسی دقیق نمایندگان چینی، بدین معنی است که غیر محتمل به نظر  می‌رسد که در روزهای آینده معاملات بسیاری منعقد شود.

شاخص سنگ‌آهن فست‌مارکتز

در همین حال، شاخص سنگ‌آهن دریایی در بازار به شرح ذیل   است:

فاین 62 درصد، cfr چینگ‌دائو: 120.83 دلار به ازای هر تن، 6.04 دلار به ازای هر تن کاهش یافت.

فاین 62 درصد کم آلومینیوم، cfr چینگ‌دائو: 122.57 دلار به ازای هر تن، 6.13 دلار به ازای هر تن کاهش یافت.

فاین 58 درصد، cfr چینگ‌دائو: 107.19 دلار به ازای هر تن، 6.79 دلار به ازای هر تن کاهش یافت.

فاین 65 درصد، مبدا برزیل، cfr چینگ‌دائو: 134.50 دلار به ازای هر تن، 5.90 دلار به ازای هر تن کاهش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *