Please use a valid API Key تحلیل روزانه بازار آهن سه‌شنبه بیست و هفتم دی؛ دلار دوباره صعودی شد/ فولاد در خطر از دست رفتن جایگاه جهانی - فولادبان Please use a valid API Key

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

تحلیل روزانه بازار آهن سه‌شنبه بیست و هفتم دی؛ دلار دوباره صعودی شد/ فولاد در خطر از دست رفتن جایگاه جهانی

دلار امروز در بازار آزاد وارد فاز صعودی شد و بازارهای مختلف از جمله فولاد را با مشکل رکود روبه رو کرده است.

به گزارش خبرنگار فولادبان، براساس تصمیم دولت با محوریت وزارت نفت، گاز اکثر صنایع کشور قطع و موضوع مدیریت مصرف فعلا کنار گذاشته شده است. در سال‌ گذشته روال اینگونه بود که در تابستان در بخش برق و در زمستان در بخش گاز، انرژی دو واحد تولیدی که یک محصول تولید می‌کردند، قطع نمی‌شد. به عنوان مثال، گاز دو کارخانه فولادی در یک روز قطع نمی‌شد و یا برای مدیریت مصرف، تولید را به شب انداخته بودند اما اکنون گاز بخش زیادی از صنایع کشور قطع شده که این موضوع باعث نوسان قیمت در زنجیره فولاد شده است.

در این میان، برخی کارشناسان معتقدند ادامه این روند ممکن است جایگاه تولید فولاد ایران در جهان را متزلزل کند؛ هرچند وزیر نفت اعلام کرده است که سال آینده مشکل قطعی گاز رفع خواهد شد اما شواهد نشان دهنده وضعیت نامطلوب در تولید فولاد است.

از سوی دیگر، نرخ ارز امروز دوباره مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرد و از 41 هزار تومان تا 41 هزار و 700 تومان هم پیش رفت اما اکنون در کانال 41 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود. همین موضوع باعث نوسان قیمت و البته رکود در بازار فولاد شده است به طوری که قیمت میلگرد در برخی شرکت‌ها ثابت بود ولی در برخی دیگر، رشد قیمت را تجربه کرد.

علاوه بر این، امروز میلگرد در بازار صادراتی، نوسان زیادی را تجربه کرد. این محصول در بازار ترکیه بین 989 تا 691 دلار در هر تن معامله شد و میلگرد چین نیز با کاهش 5 درصدی با نرخ 625 دلار در هر تن به فروش رسید. در بخش دیگر زنجیره فولاد شاهد کاهش 5 درصدی سنگ آهن به دلیل اقدامات چین به منظور کنترل بازار بودیم اما همچنان قیمت این محصول بیشتر از 120 دلار است.

همچنین بیلت و اسلب ایران و منطقه CIS هم امروز تقریبا بدون تغییر ماندند اما تنها بخش اسلب CIS رشد 11 درصدی را تجربه کرد. اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس 430 دلار و اسلب 505 دلار قیمت خورد. همچنین بیلت CIS 553 دلار و اسلب این منطقه با قیمت 550 دلار عرضه شد.

بورس کالای ایران نیز امروز میزبان عرضه بخشی از زنجیره فولاد بود. امروز قرار بود ۱۹۱ هزار و ۱۶۰ تن محصول فولادی در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا معامله شود که ۹۸ هزار و ۹۶۰ از این حجم روی تابلوی معاملات قرار گرفت و 48.3 درصد محصولات از تابلوی معاملات حذف شد. در همین حال، برای ۸۰ هزار و ۶۱۰ تن شمش بلوم، ۱۴۰ هزار و ۵۸۰ تن تقاضا وجود داشت و قیمت میانگین ۱۵۷ هزار و ۶۸۶ ریال را روی تابلوی معاملات به ثبت رساند.

البته نوسانات در بازار باعث شده است تا برخی خریداران راهی بورس کالا شوند؛ بازاری که به گفته برخی کارشناسان، نرخ‌های بالاتری نسبت به بازار دارد و کف عرضه را به قول تولید کنندگان بالاتر از میزان تقاضا در نظر می‌گیرد.
البته امروز خبر رسید یک کارخانه فولادی توسط سازمان تعزیرات حکومتی به دلیل رعایت نکردن کف عرضه شمش فولادی جریمه شده است و باید دید در روزهای آینده چه اتفاقی برای عرضه‌های بورس کالا خواهد افتاد.

از آخرین وضعیت بازار آهن  چه خبر؟

به هر حال، در بازار فولاد رکود و گرانی اتفاق افتاده است. برهمین اساس، بررسی بازار آهن در روز سه شنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها کاهشی بوده است و در چهار شرکت از 100 تا 1150 تومان کاهش قیمت مشاهده می شود.

همچنین در بازار نبشی و ناودانی شاهد نوسانات قیمتی بودیم .

در بازار تیرآهن، در شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را با 100 تومن افزایش اعلام کرد و شرکت ذوب آهن در بخش شاخه ایی از 10 تا 60 هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

علاوه بر این، در بازار بخش پروفیل در اکثر بخش ها شاهد افزایش قیمت بودیم و در سه شرکت از 400 تا 2600 تومان افزایش قیمت مشاهده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors