تحلیل روزانه بازار آهن سه‌شنبه بیستم دی؛ فولاد در کش و قوس سودآوری سهامداران بورسی و فعالان ناراضی/ در بازار فولاد جهان چه خبر است؟

بررسی بازارهای مالی نشان می‌دهد فولاد از یک سو به سهامداران بورسی سود می‌رساند و از سوی دیگر، با مشکل تولید به دلیل قطع انرژی همراه است.

به گزارش خبرنگار فولادبان، بورس امروز هم بورس با رنگ سبز به کار خود پایان داد و در کانال یک میلیون و 668 واحدی ایستاد. امروز فولاد مانند روزهای گذشته هفته در رشد شاخص موثر بودند و در معاملات امروز در رتبه نخست تاثیر گذاری قرار گرفته است. فملی، ومعادن، کچاد، شتران و فخوز در رشد شاخص تاثیر داشتند. شپدیس هم امروز قرمز رنگ شد و مانع رشد بیشتر شاخص شد.

در این میان، اونس جهانی همچنان در حال افزایش و در پایه 1876.5 دلار قرار گرفته، این در حالی است که دلار اندکی تضعیف شد و طلا در بازار جهانی در حال شتاب گیری است. به نظر می‌رسد کرونا تاثیر خود را در بازارهای اقتصادی جهان گذاشته و قرار است دوباره مسیر سرمایه گذاری را تغییر دهد. سکه تمام بهار آزادی امروز 21 میلیون و 50 هزار تومان قیمت خورد و هر گرم طلای 18 عیار با قیمت یک میلیون و 885 هزار تومان معامله شد.

با توجه به روند صعودی قیمت طلا، به نظر می‌رسد حتی اگر دلار هم کاهش قیمت داشته باشد، سرمایه گذاری ارزش افزوده بیشتری را به دنبال خواهد داشت. براساس مسیری که اونس جهانی پیش گرفته، احتمالا تا 2000 دلار افزایش را شاهد خواهیم بود.

دلار امروز در بازار دوباره افزایش یافت و وارد مدار 41 هزار تومان شد. به نظر می‌رسد دلار از این کانال عبور نخواهد کرد و نوسان بین 40 تا 41 هزار تومان را تا پایان هفته شاهد خواهیم بود.

در بازار فولاد جهان چه خبر است؟

در ادامه سری به وضعیت بازار فولاد در جهان زدیم. قیمت جهانی قراضه فولادی در پی عرضه محدود و هزینه‌های بالای جمع‌آوری رشد داشته است به طوری که در یک هفته اخیر قیمت‌ها در بازارهای جهانی قراضه صعودی گزارش شدند. البته دلیل این اتفاق رشد قابل توجه قیمت‌ها در بازار ترکیه به دنبال تقاضای محدود و هزینه‌های بالای جمع‌آوری بوده است.

در واقع، فولادسازان ترکیه ذخایر قراضه خود را تمدید کردند و قیمت‌ها افزایش یافتند. از سوی دیگر، بازار صادرات قراضه آمریکا به دنبال معاملات ترکیه بهبود یافته است. قیمت قراضه ویتنامی افزایش یافت اما میزان تجارت محدود بود. تضعیف میزان تقاضای قراضه فولادی چین پیش از سال نو قمری و قیمت صادرات به تایوان به دلیل عرضه محدود آمریکا و هزینه بالای جمع‌آوری، رشد یافت که از دلایل دیگر این رشد بودند. همچنین افزایش قیمت صادرات به هند، عرضه‌کنندگان مردد بودند. قیمت قراضه فولادی صادراتی به ترکیه در طول این هفته، به صورت چشم‌گیری افزایش یافت. این رشد قیمت ناشی از سفارش 11 محموله از آمریکا، دریای بالتیک و اروپا، توسط فولادسازان این کشور بود. از سوی دیگر، باید توجه داشت که قیمت قراضه فولادی چین افزایش یافت اما میزان تقاضا با نزدیکی به سال نو قمری و بسته شدن بسیاری از کارخانه‌های فولادسازی مجهز به کوره‌های قوس الکتریکی، کاهش یافت.

در ایران نیز تولید فولاد در زمستان با چالش مواجه می‌شود. این موضوع باعث شده است تا فعالان نسبت به این موضوع انتقاد کنند. در این میان، بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از کمبود و محدودیت‌های برق و گاز در این صنعت انتقاد کرد و گفت: نباید اجازه داد این صنعت بالنده که طی چند سال گذشته توانسته جایگاه دهم جهان را به دست بیاورد با مشکل مواجه شود؛ این در حالی است که کل زنجیره معدن و فولاد کمتر از چهار درصد گاز و ۱۰ درصد برق کشور را مصرف می‌کند.

از آخرین وضعیت بازار آهن  چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز سه شنبه نشان می دهد امروز در بازار میلگرد قیمت محصولات تمام شرکت‌ها بدون تغییر اعلام شد.

همچنین در بازار نشی و ناودانی قیمت محصولات اکثر شرکت‌ها تغییری نکرد و فقط یک شرکت قیمت محصولات خود را 200 تومان افزایش داد.

در بخش تیرآهن در بخش کیلویی شاهد استحکام قیمت‌ها، اما در بخش شاخه ای شاهد نوسانات قیمتی بودیم

علاوه بر این، در بازار  پروفیل قیمت محصولات تمام شرکت‌ها، ثبات قیمت را تجربه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *