جولان چالش انرژی در صنایع کشور/ نسخه پایان نگرانی‌ها چیست؟

یک فعال فولادی گفت: چالش تأمین گاز به دلیل افت فشار خطوط انتقال، منجر به بالا رفتن میزان عدم نفع و خسارت ناشی از عدم تولید می‌شود.

سعید منتخبی در گفتگو با فولادبان با اشاره به چالش برق در صنایع فولادی، مطرح کرد: کمبود انرژی برق مورد نیاز کارخانه‌ها و همچنین تأمین گاز صنایع، به خصوص فولادسازان از افزایش ظرفیت تولید فولاد جلوگیری می‌کند.

وی گفت: در حال حاضر مصرف برق برخی صنایع کشور از متوسط جهانی بالاتر است و با توجه به مشکلات تأمین برق در ایران، این افزایش بار می‌تواند سایر بخش‌ها از جمله مصارف خانگی را تحت تأثیر قرار دهد.

این فعال صنعت فولاد با اشاره به مشکلات برق در حوزه فولاد، اظهار کرد: عمده مصرف برق فولاد ایران به دلیل استفاده از فناوری احیای مستقیم کوره قوس الکتریکی در تولید آهن اسفنجی است؛ هر چند که این روش مزیت‌های زیست محیطی دارد. در این راستا، افزایش استاندارد مواد ورودی به کوره‌های ذوب می‌تواند به کاهش هزینه برق کمک کند.

به گفته منتخبی، مدیران در صنعت فولاد نیازمند بازطراحی مکانیسم مصرف برق و استفاده از پتانسیل شرکت‌های فولادی در احداث نیروگاه‌های اختصاصی برق هستند.

وی تصریح کرد: تولید برق از طریق مزارع پنل خورشیدی، سیکل ترکیبی و نیروگاه‌های بادی در مناطق مستعد، می‌تواند راهکار مفید برای تأمین برق کارخانه‌ها و همچنین درآمدزایی از طریق فروش برق مازاد باشد. این امر به این دلیل مهم است که بنابر پیش‌بینی‌ها، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، کشور به تولید برق بیش از میزان فعلی نیاز دارد.

منتخبی در پایان با بیان اینکه یکی دیگر از چالش‌های اساسی تولید فولاد کشور، تأمین گاز مصرفی صنایع است، اظهارداشت: چالش تأمین گاز به خصوص در فصل زمستان به دلیل افت فشار خطوط انتقال، منجر به بالا رفتن میزان عدم نفع و خسارت ناشی از عدم تولید می‌شود که به برنامه دقیقی برای رفع آن نیاز داریم. در این راستا، استفاده از طرح‌های سواپ انرژی و ارتقای زیرساخت‌های بهره برداری و تولید گاز مورد نیاز، از مواردی هستند که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرند.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *