تورم و رکود چه تأثیری بر بازار آهن دارد؟/ تحلیل بازار فولاد در 2022

یک کارشناس صنعت فولاد گفت: هرچند پیش‌بینی رکود اقتصادی و شدت آن دشوار است اما این نشانه‌ها باعث تشدید ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران از بازارهای مالی و فولاد شده است و در صورت ادامه می‌تواند باعث کاهش شدید تقاضا و رکود در بازار فولاد شود.

رامین راد در گفتگو با فولادبان، با اشاره به تزلزل بازار فولاد در داخل و جهان، اظهار کرد: بررسی چشم‌ انداز قیمت آهن و فولاد در بازارهای جهانی درک کاملی از فرصت‌های مختلف سرمایه‌گذاری به فعالان داخلی این صنعت ارائه می‌دهد.

وی در ادامه به بررسی چالش‌های پیش رو و تحلیل بازار جهانی فولاد در سال که گذشت، پرداخت و اظهارداشت: : قیمت آهن و فولاد خام در بازارهای جهانی، همواره یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در تعیین قیمت آهن، فولاد و محصولات فولادی مانند قیمت میلگرد آجدار، نبشی و انواع ورق‌های آهنی در بازار داخلی بوده است.

پیش‌ بینی‌های عرضه و تقاضای فولاد در بازارهای جهانی

این کارشناس صنعت فولاد بیان کرد: در بازار غیرتورمی، میزان عرضه و تقاضا، یکی از مؤلفه‌هایی است که در قیمت هر کالایی مانند فولاد تأثیرگذار است.

وی گفت: براساس آخرین آمارها، چشم‌ انداز متزلزل بازار در سال ۲۰۲۲ منجر به کاهش تولید جهانی فولاد شده است. در مقابل، انجمن جهانی فولاد پس از رشد ۷/۲ درصدی سال ۲۰۲۱، پیش‌بینی کرده است که تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۳ با رشد ۲/۲ درصدی به ۱۸۸۱ میلیون تن برسد.

چگونه کرونا بر بازار آهن و فولاد تأثیرگذار است؟

راد تصریح کرد: ازسرگیری مجدد محدودیت‌های کرونایی چین در نیمه دوم سال ۲۰۲۲، باعث تأثیر منفی بر جو بازار و کاهش قیمت فلزات ازجمله قیمت فولاد خواهد شد و شاید حتی خوش‌بینی به محرک‌های اقتصادی چین را هم تحت شعاع قرار دهد و اگر محدودیت‌های کرونایی  در چین ادامه یابد، رشد اقتصادی چین و به‌موازات آن چشم‌انداز جهانی آهن و فولاد تیره و تارتر خواهد شد.

تورم و رکود اقتصادی چه تأثیر بر بازار آهن دارد؟

به عقیده وی،: افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی برای مهار تورم، اختلال در زنجیره تأمین صنایع، توقف رشد اقتصادی چین، افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی به دلیل جنگ اوکراین از علائم هشداردهنده رکود اقتصادی هستند.

رامین راد ادامه داد : هرچند پیش‌بینی رکود اقتصادی و شدت آن دشوار است اما این نشانه‌ها باعث تشدید ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران از بازارهای مالی و فولاد شده است و در صورت ادامه می‌تواند باعث کاهش شدید تقاضا و رکود در بازار فولاد شود.

آینده قیمت آهن و فولاد

به گفته این فعال بازار فولاد، با نگاهی به میزان تولید جهانی فولاد تا مارس ۲۰۲۲ می‌توان نتیجه گرفت که چشم‌ انداز متزلزل بازار منجر به کاهش تولید و تقاضای جهانی فولاد و در نتیجه کاهش قیمت آهن و  فولاد شده است. در ادامه باید دید عوامل بازدارنده مانند محدودیت‌های کرونایی و سیاست‌های زیرساختی در جهان، تورم و رکود در صنایع و سیاست‌های پولی آمریکا چگونه عمل می‌کنند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *