جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 14 دی 1401 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

جزئیات پرداخت 122 میلیارد دلار تسهیلات توسط صندوق توسعه ملی

عضو هیات عامل و معاون منابع و مصارف صندوق توسعه ملی می گوید: ورودی صندوق توسعه ملی از ابتدای تاسیس تا ۹ ماهه امسال ۱۴۷ میلیار دلار بود و در مجموع ۱۲۲ میلیارد دلار تسهیلات پرداخت شده است.

جزئیات پرداخت 122 میلیارد دلار تسهیلات توسط صندوق توسعه ملی عینک فولادی فولاد

به گزارش فولادبان، علیرضا صالح با اشاره به فرآیند تاسیس صندوق توسعه ملی اظهارداشت: با تصویب قانون برنامه پنجم توسعه و کم رنگ شدن حساب ذخیره ارزی از سال ۸۹ زمزمه تشکیل صندو توسعه ملی شنیده می‌شد و مقرر شد ۲۰ درصد از منابع حاصرل از فروش نفت و میعانات گازی در حسابی مجزا نگه‌داری شود.

وی گفت: مردادماه ۱۳۹۰ جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی تشکیل و مقرر شد سالیانه ۲ واحد درصد به سهم ۲۰ درصدی صندوق توسعه ملی حاصل از فروش از فروش نفت و میعانات گازی اضافه شود. البته از منابع ۱۵۰ میلیارد دلاری حساب ذخیره ارزی ۲۰ میلیون دلار مانده بود که به حساب صندوق واریز شد.

صالح افزود: مجموع منابع واریز شده از ابتدای تاسیس صندوق توسعه ملی تا پایان ۹ ماهه امسال در مجموع حدود ۱۴۷میلیارد دلار بود که از این میزان ۱۲۲ میلیارد دلار به دولت، نهادهای عمومی و دولتی و خصوصی تسهیلات پرداخت شده است.

در ادامه این نشست، معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی نیز گفت: در طول فعالیت صندوق توسعه ملی،ف روش پرداخت تسهیلات به صورت ارزی یا ریالی برحسب عاملیت یا سپرده‌گذاری بوده است.

«سید علیرضا صادقی» افزود: در این مدت ۳۱۶ طرح به‌ صورت عاملیت ارزی و رقم حدود ۳۱ میلیارد دلار برآورد منابع مورد بررسی قرار گرفت و در مجموع ۲۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار تسهیلات پرداخت شد.

وی بیان‌داشت: در یک سال گذشته طرح‌های جدید اعلام وصول شد و برای ۴۶ طرح نزدیک به هفت میلیارد دلار سپرده‌گذاری ارزی انجام شده و نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار اقساط برای ۲۴۸ طرح سررسید شده است.

صادقی گفت: همچنین برای مطالبات خود از وزارت نفت نیز که پنج میلیارد دلار است با صنعت نفت مذاکراتی انجام شده است، براین اساس مانده اعتبارات صندوق ۱.۵ میلیارد دلار است که به اضافه مطالبات نفتی مجموع مانده اعتبارات به ۶ میلیارد دلار می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه برای همراهی طرح‌ها در پرداخت تسهیلات همراهی‌های لازم انجام شده است، اضافه‌کرد: ۲۰۱ طرح بیش از ۵۰۰ مرتبه تمدید شده است، یعنی تسهیلات برخی طرح‌ها به‌دلیل تکمیل نشدن تا ۲مرتبه تمدید شده و زمان اجرای طرح‌ها از سه به ۶ سال رسیده است.

معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی اظهار داشت: اعطای تسهیلات برخی از طرح‌ها به صورت ریالی است و در این روش نزد بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌شود و براین اساس ۷۰ هزار میلیارد تومان در طول سال‌های اخیر سپرده‌گذاری و بیش از ۱۰۰ هزار طرح به صورت ریالی پشتیبانی شده‌ است.

به گفته وی، ۱.۵ میلیارد دلار تسهیلات به‌صورت ریالی به بخش‌هایی مثل کشاورزی و حوزه اشتغال‌زایی به ۱۵۷ هزار طرح خرد اختصاص یافته است.

بازدهی یک درصدی صندوق توسعه ملی در سال‌های اخیر

معاون سرمایه‌گذاری خارجی صندوق توسعه ملی در ادامه این نشست اظهار داشت: مهم‌ترین رسالت و هدف تاسیس صندوق اختصاص ۴۰ درصد از منابع نفت و گاز برای ثروت به نسل‌های آتی است؛ اما متاسفانه مورد غفلت واقع شده است.

حسین عیوضلو با تاکید بر سرمایه‌گذاری خارجی صندوق برای حفظ منابع آن گفت: بازدهی صندوق‌های توسعه در جهان ۷ درصد است؛ اما این رقم در کشور ما یک درصد است.

وی گفت: بر اساس مصوبه مجلس ۹ میلیارد دلار از منابع صندوق بر اساس مصوبه مجلس به ریال تبدیل و تسهیلات پرداخت شده که ارزش ریال آن هم اکنون ۲ میلیارد دلار است و هفت میلیارد دلار متضرر شده است.

بازگشت مطالبات صندوق باید به صورت ارزی باشد

معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی در پاسخ به ایرنا در خصوص نحوه وصول مطالبات صندوق از بدهکاران گفت: شرکت‌هایی که از صندوق تسهیلات ارزی دریافت کردند باید بدهی خود را به صورت ارزی پرداخت کنند.

صادقی بیان کرد: در این ایام سه میلیارد دلار از مطالبات صندوق وصول شده است و ۱۶ طرح تعیین تکلیف شده است و مقرر شد افرادی که توان مالی پرداخت ندارند ۵۰ درصد معوقات خود را پرداخت کنند و مابقی به شکل بلندمدت تقسیط شود.

وی توضیح داد: تسهیلاتی که دولت از صندوق دریافت کرده همه ارزی است و جداول تضامین بازپرداخت توسط سازمان برنامه و بودجه به صورت ارزی تهیه شده است.

معاون بانکی صندوق گفت: یکی دیگر از راهکاری پیش‌بینی شده این است که در بدهی‌های ارزی چنانچه فرد ارز لازم را نداشته باشد معادل نرخ ارز در دوره بازپرداخت ریال پرداخت شود؛ اما دوباره تاکید می‌کنیم معادل نرخ همان روز خواهد بود.

صندوق توسعه ملی محدودیتی در پرداخت تسهیلات ندارد

معاون منابع و مصارف صندوق توسعه ملی تاکید کرد: محدودیتی در پرداخت تسهیلات ارزی به افراد نداریم امسال ۴٫۵ میلیارد دلار قرارداد عاملیت با بانک‌ها امضا کردیم.

وی ادامه داد: چنانچه سرمایه‌گذاری برای دریافت تسهیلات ارزی به بانک مراجعه کرد و با بهانه نبود منابع مواجه شد به صندوق اعلام کند و علاوه بر بانک صنعت و معدن آمادگی داریم اعتبار مابقی بانک‌ها را افزایش دهیم.

سهم ۴۲ درصدی صندوق در بودجه ۱۴۰۲

صالح درباره سهم صندوق در بودجه سال آینده گفت: با فرض ادامه برنامه ۶ توسعه سهم صندوق ۴۲ درصد خواهد بود.

وی گفت: مجموع کل منابع صندوق در ۹ماهه امسال برابر ۷٫۳ میلیارد دلار بود و ۶۵۰ میلیون دلار از این میزان پرداخت شده است.

سرمایه‌گذاری ۲۰۰۰ میلیارد تومانی صندوق در بورس

معاون سرمایه‌گذاری داخلی صندوق توسعه ملی در این نشست توضیح داد: صندوق توسعه ملی همچون دیگر صندوق‌ها در دنیا وارد بازار سهام شده و کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان سهام کاموتیدی خریداری کرده است. این سهام از ۱۰ شرکت خریداری شده است.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در حوزه‌ی انرژی و معادن است، ادامه داد: درصدد هستیم در ۱۰ سال تا سطح ۸۰ میلیارد دلار در بخش بالادست انرژی همچون نفت سرمایه‌گذاری کنیم.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors