هواشناسی تهران: اگر منابع آلاینده کنترل نشود، شاخص از ۲۰۰ واحد عبور می‌کند/ روایت محیط زیست از صنایعی که گازوئیل می‌سوزاند

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از پایداری جوی و تداوم آلودگی هوا در شهرهای صنعتی همچنین ورود سامانه بارشی از غرب کشور خبر داد.

به گزارش فولادبان، صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی امروز و فردا (۱۳ و ۱۴ دی) در بیشتر نقاط کشور آسمان صاف و جو پایدار خواهد بود و در شهرهای صنعتی و پرجمعیت آلودگی هوا تداوم دارد.

وی گفت: چهارشنبه به‌تدریج با نفوذ سامانه بارشی از مرزهای غربی به کشور در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب و شمال خلیج فارس بارش و وزش باد شدید موقت آغاز خواهد شد که در مناطق سردسیر و ارتفاعات به شکل برف و در استان‌های جنوبی همراه با رعدوبرق خواهد بود.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا بارش در استان‌های ایلام، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و شمال بوشهر شدت خواهد داشت.

وی تصریح کرد: پنجشنبه (۱۵ دی) در غالب مناطق کشور به‌جز جنوب شرق بارش ادامه خواهد داشت که در این روز شدت بارش در استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی خواهد بود.

ضیاییان در ادامه گفت: جمعه (۱۶ دی) در نوار غربی کشور، مناطق جنوبی، شمال شرق و ارتفاعات البرز بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. شنبه(۱۷ دی) در نوار شرقی، سواحل شرقی دریای خزر، ارتفاعات البرز شرقی و بخش‌هایی از استان‌های هرمزگان، کرمان و جنوب شرق فارس بارش پراکنده رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: امروز(۱۳ دی) دریای عمان و تنگه هرمز دو روز آینده خلیج فارس و از بعد از ظهر پنجشنبه تا جمعه دریای خزر مواج و متلاطم است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران در دو روز آینده اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۱۴ دی ) قسمتی ابری همراه با هوای ناسالم، در بعد از ظهر افزایش ابر و از اواخر وقت، بارش پراکنده با حداقل دمای ۳ و حداکثر دمای ۹ درجه سانتیگراد و روز  پنجشنبه ( ۱۵ دی‌ ) ابری و در بعضی ساعت‌ها بارش باران و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۲ و حداکثر دمای ۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا( ۱۳ و ۱۴ دی)  بندرعباس با دمای ۲۵ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و طی امروز  همدان، شهرکرد و زنجان با دمای ۹-  و فردا اردبیل با دمای ۶- سردترین مرکز استان کشور است.

خبر دیگر اینکه مجید درگی، مدیر کل حفاظت محیط زیست البرز با اشاره به میزان شاخص آلایندگی هوا مطرح کرد: در بعضی مواقع به دلیل اعمال محدودیت مصرف گاز، مجبور به استفاده از سایر سوخت‌های فسیلی مثل گازوییل که آلایندگی بیشتر به دنبال دارد در نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ هستیم. بر همین اساس، صنایع بزرگ باید سعی کنند از ترکیب گاز و سایر سوخت‌های فسیلی استفاده کنند تا این آلایندگی در حد لب مرز مجاز نگه داشته شود و بیشتر نشود.

در ادامه اداره کل هواشناسی تهران با صدور هشدار سطح نارنجی از ادامه پایداری و سکون هوا و افزایش شاخص آلودگی به محدوده «بسیار ناسالم» در صورت کنترل نشدن منابع آلاینده برای روزهای سه‌شنبه تا پیش از ظهر چهارشنبه در تهران و ۱۳ شهرستان آن خبر داد.

براساس راهنمای سامانه پایش کیفی هوای کشور در شرایط ناسالم، شاخص کیفیت هوا بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ واحد قرار دارد.

اداره کل هواشناسی استان تهران اعلام کرده است: در این مدت افزایش شاخص‌های آلودگی هوا، افزایش غلظت آلاینده‌ها، کاهش کیفیت وضع هوا در حد بسیار ناسالم برای تمام گروها در صورت مهار نشدن منابع آلاینده ناسالم انتظار می‌رود.

هواشناسی تهران در این هشدار نسبت به کاهش تردد خودروها و کنترل فعالیت واحدهای صنعتی، مدیریت منابع آلاینده، تاکید بر عدم تردد غیرضروری برای تمام گروه‌ها، پرهیز از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز، آماده باش مراکز بهداشتی و درمان و اتخاذ تدابیر مدیریتی لازم برای جلوگیری از افزایش غلظت آلاینده‌ها تا حد بسیار ناسالم توصیه کرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *