نامه فوری وزارت صمت به بورس کالا/ دستور ابطال بخشنامه تغییر نرخ ارز محاسباتی از دلار نیمایی به دلار توافقی صادر شد

مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت در نامه ای به فوری مدیرعامل بورس کالا بخشنامه این بورس برای تغییر نرخ ارز محاسباتی از دلار نیمایی به دلار توافقی را غیرقانونی خواند و دستور ابطال آن را صادر کرد.

به گزارش فولادبان، محسن صفدری، مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت در نامه ای به فوری مدیرعامل بورس کالا با موضوع قیمت گذاری محصولات پتروشیمی، بخشنامه این بورس برای تغییر نرخ ارز محاسباتی از دلار نیمایی به دلار توافقی را غیرقانونی خواند و دستور ابطال آن را صادر کرد.

در بخشی از این نامه می خوانیم: «با توجه به اینکه مواد اولیه پتروشیمی و خوراک بالادست آن با نرخ ارز مشابه و تحت ضوابط مشخص و براساس دستورالعمل‌های مربوطه، توسط متولی تنظیم بازار (وزارت نفت و شرکت تابعه آن) قیمت گذاری می‌شوند، هرگونه اقدام یک جانبه و بدون هماهنگی با ستاد تنظیم بازار برای تغییر فرمول قیمت‌گذاری، به علت اینکه غیر قانونی بوده وابلاغیه بورس کالا، از طرف این وزارتخانه قابل پذیرش و اغماض نیست. علی الخصوص آن که در شرایط ملتهب فعلی، با ورود به مبحث تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی که به هیچ عنوان در حیطه اختیارات آن شرکت نمی‌باشد، موجب نگرانی گسترده در میان فعالان صنایع پایین دست شده، به نحوی که تبعات آن بلافاصله و کمتر از چند ساعت متوجه نرخ قیمت مواد اولیه در بازار آزاد و رونق مضاعف دلالی شده است. لذا ضمن اعلام باطل بودن این نامه، بر لزوم رعایت ضوابط مندرج در دستورالعمل تنظیم بازار و مصوبات کمیته تخصصی پتروشیمی توسط آن شرکت، تاکید می‌شود.»

به گزارش فولادبان، پیش از این، بورس کالا بخشنامه‌ای به شرکت‌های عرضه کننده محصولات در این بورس ابلاغ کرده بود که براساس آن، نرخ محاسبه ارز برای قیمت پایه محصولات عرضه از ارز نیمایی تا ارز توافقی متغیر باشد.

با این حال، برخی فعالان بازار فولاد پیش بینی می کنند که بخشنامه اخیر ارزی بورس کالا می تواند به افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت پایه منجر شود.

همچنین برخی کارشناسان صنعت فولاد هشدار می دهند: در صورتی که قیمت مواد اولیه حدود ۳۰ درصد افزایش یابد، شوک بزرگی به کل صنعت کشور وارد خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *