جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 03 دی 1401 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تحلیل روزانه بازار آهن شنبه سوم دی؛ پالایشی‌ها و فولادی‌ها عاملان اصلی رشد شاخص بورس/ دلیل رشد بورس در نوسانات ارزی چیست؟

بررسی بازارهای مالی نشان می‌دهد تولید فولاد در ترکیه و منطقه CIS کاهش داشته و کشورهای ایران، هند و چین رشد تولید فولاد را داشته‌اند.

تحلیل روزانه بازار آهن شنبه سوم دی؛ پالایشی‌ها و فولادی‌ها عاملان اصلی رشد شاخص بورس/ دلیل رشد بورس در نوسانات ارزی چیست؟ عینک فولادی قیمت آهن قراضه فولاد

به گزارش خبرنگار فولادبان، همانطور که هفته گذشته گفتیم، نرخ دلار به 40 هزار تومان می‌رسد و عصر پنجشنبه در این پایه قیمت خورد و مورد معامله قرار گرفت. با اینکه مسئولان بانک مرکزی می‌گویند نرخ واقعی پایین‌تر است اما روند صعودی نرخ ارز همچنان طی می‌شود. امروز دلار با نرخ 40 هزار و 150 تومان کار خود را آغاز کرد و اکنون به 40 هزار و 450 هزار تومان رسیده است. روند صعودی دلار نشان می‌دهد در روزهای یکشنبه و دوشنبه احتمال کاهش اندک قیمت وجود دارد، این در حالی است که بانک مرکزی با عرضه اوراق ارزی و اوراق سکه قصد مدیریت بازار را داشت اما ظاهرا این طرح هم خیلی به کمک بازار نیامده است و قیمت‌ها روند صعودی را طی می‌کنند.

همچنین طلای 18 عیار امروز با قیمت یک میلیون و 825 هزار تومان و سکه بهار آزادی 19 میلیون و 903 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت که نسبت به روزهای گذشته رشد را نشان می‌دهد. البته علاوه بر رشد نرخ دلار به عنوان یکی از محرک‌های رشد قیمت طلا و سکه، اونس جهانی نیز رشد داشت و 1798 دلار قیمت خورد.

در ادامه شاخص بورس هم در کانال یک میلیون و 538 هزار واحدی ایستاد. فولاد، فارس، فملی، شپنا، شبندر، شستا و شتران نمادهای تاثیر گذار در رشد بورس بودند. کارشناسان بر این باورند به دلیل اینکه اغلب شرکتهای بورسی ماهیت صادراتی دارند افزایش نرخ ارز باعث سبزپوش شدن بازار می‌شود و تاثیری در روند تولید آنها ندارد.

در همین حال، سری به وضعیت تولید فولاد ایران زدیم. با اینکه انجمن جهانی فولاد اعلام کرده در 11 ماهه گذشته سال میلادی ایران 5/8 درصد رشد فولاد داشته و به 27 میلیون و 900 هزار تن رسیده است اما مسئولان در داخل کشور می‌گویند به دلیل افزایش مصرف بخش خانگی، ممکن است گاز برخی صنایع قطع شود. در این راستا، برخی فعالان بازار می‌گویند رکود سنگین در کنار نوسانات نرخ ارز و همچنین قطعی گاز صنایع ممکن است بازار را با مشکل مواجه کند. همچنین بررسی‌ها بیانگر آن است که قیمت شمش در بازار به دلیل کمبود گاز و تولید، افزایش اندکی داشته است.

علاوه بر این، وضعیت بازار چشم بادامی‌های چینی نشان می‌دهد بزرگ ترین فولاد ساز چین بزرگ‌تر می‌شود. در این راستا، بائوو استیل با ادغام سینو‌استیل به ظرفیت ۲۰۰ میلیون تن در سال خواهد رسید. پس از این موارد به تحلیل قیمت فولاد در جهان پرداخته‌ایم. تولید جهانی فولاد در ماه نوامبر ۲ ممیز ۶ دهم درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش یافت. یکی از بیشترین کاهش‌ها در CIS اعلام شده که مربوط به نابودی صنایع فولاد اکراین است.

همچنین ترکیه ۳۰ درصد کاهش در تولید را گزارش کرده که قابل توجه است. البته بخشی نوردهای میلگرد در ترکیه ترجیح داده اند که از شمش به جای قراضه استفاده کنند، بنابراین کاهش تولید فولاد به معنای کاهش تولید محصول نهایی نیست. صادرات ورق گرم ترکیه در ده ماهه اول امسال حدود ۲۰ درصد نسبت به دوره مشابه در سال قبل کاهش پیدا کرد. از سوی دیگر، صادرات غیر مستقیم فولاد توسط ترکیه (صادرات به‌صورت ماشین آلات و سایر مصنوعات فلزی) طی مدت افزایشی بوده است. در این میان، آمارها نشان می‌دهد ایران، هند و چین کشورهایی هستند که افزایش تولید را داشته‌اند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors