جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 29 آذر 1401 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

انتقاد صمت از وزارت نفت: درست برنامه‌ریزی نکردید/ از دپوی گندله تا تعطیلی بسیاری از واحدهای فولادی

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با بیان اینکه موضوع تامین گاز این روزها به معضلی جدی برای بخش صنعت و معدن تبدیل شده است، می‌گوید: متاسفانه وزارت نفت در این خصوص برنامه‌ریزی درستی نداشته است.

انتقاد صمت از وزارت نفت: درست برنامه‌ریزی نکردید/ از دپوی گندله تا تعطیلی بسیاری از واحدهای فولادی عینک فولادی نرخ بیکاری در ایران فولاد

سیف اله امیری در گفتگو با فولادبان با بیان اینکه نداشتن برنامه‌ریزی دقیق از سوی وزارت نفت، امروز به مشکلی تبدیل شده که گریبانگیر صنعت است، اظهارداشت: وزارت نفت اولویت اول تامین گاز را به بخش خانگی اختصاص داده، این در حالی است که اهمیت تامین گاز برای بخش صنعتی بسیار بیشتر از بخش خانگی است، زیرا در صورتی که تولید در واحدهای صنعتی متوقف شود، شاهد اختلاف نرخ در بازار و افزایش بیکاری خواهیم بود.

وی گفت: بی‌تردید، تامین گاز برای بخش خانگی حائز اهمیت است اما عدم‌ تامین این نیاز برای بخش صنعت تبعات زیادی برای کشور به‌همراه دارد، این در حالی است که فرهنگ‌سازی و اصلاح الگوی مصرف در بخش خانگی می‌تواند تاحدودی به حل این مشکل و کاهش مصرف در بخش مصارف خانگی بینجامد.

سهمیه گاز صنایع به 15 میلیون متر مکعب در روز کاهش یافت

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت بیان کرد: متاسفانه وزارت نفت و شرکت گاز میزان سهمیه گاز صنایع را کاهش داده اند، یعنی از ۴۰ میلیون متر مکعب در روز، ۱۵ میلیون مترمکعب را به صنعت فولاد اختصاص داده است، همچنین سهمیه واحدهای سیمانی از این عدد ۶ میلیون مترمکعب است. البته واحدهای سیمانی به‌واسطه استفاده از مازوت تاحدودی مشکل تامین انرژی مورد نیاز را حل کرده‌اند اما در صنعت فولاد با مشکل جدی مواجه هستیم و امروز بسیاری از واحدها تعطیل شده‌اند، ضمن اینکه این سهمیه را بیشتر به واحدهای آهن‌اسفنجی اختصاص داده‌ایم.

امیری تصریح کرد: فراموش نکنیم بخشی از این گاز، صرف گرم کردن کوره‌ها می‌شود تا مشکلی برای موادنسوز موجود در کوره ایجاد و با برون‌ریزی از کوره مواجه نشود، در غیر این صورت، حدود سه ماه زمان برای بازسازی آن لازم است.

به گفته این مقام مسئول، اگر قرار بود ۱۵ میلیون مترمکعب گاز روزانه به تمام صنایع فعال در زنجیره اختصاص یابد، بدون شک شاهد توقف تولید بودیم. به‌همین دلیل، بخش عمده‌ای از این سهمیه را به واحدهای آهن‌اسفنجی دادیم تا تولید در این بخش متوقف نشود.

وی خاطرنشان کرد: در بخش گندله باتوجه به مازاد تولید، سهمیه‌ای در این بخش ندارند، همچنین برای واحدهای کنسانتره به‌دلیل آنکه بیشتر از برق استفاده می‌کنند، سهمیه گاز اختصاص نیافت. واحدهای شمش و میلگرد هم سهمیه‌ای نگرفتند، چون گاز کمتری در فرآیند تولید مصرف می‌کنند.

حفظ شرایط تولید در بخش آهن‌اسفنجی ضروری است

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با تاکید بر اینکه در حال ‌حاضر حفظ شرایط تولید در بخش آهن‌اسفنجی ضروری است، اظهارداشت: تامین سوخت این بخش باید بدون مشکل ادامه داشته باشد تا روند تولید در واحدهای شمش و میلگرد متوقف نشود.

امیری درباره واحدهای تولیدکننده ورق نیز گفت: در بخش ورق میزان گاز مصرفی کم است اما مقداری از سهمیه گاز به فولاد مبارکه اختصاص یافت، زیرا ورق، محصولی استراتژیک است.

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت عنوان کرد: باتوجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تاکنون شرایط مدیریت شده است. البته باید توجه داشت که تفاوت امسال با سال‌های گذشته این است که مقدار گاز اختصاص‌یافته به این بخش‌ها کاهش یافته است، همچنین اختیارات ما به‌عنوان وزارت صمت در تقسیم‌بندی این سهمیه کم شده است.

این مقام مسئول در وزارت صمت بیان کرد: اگر امروز صنعت فولاد با کمبود گاز مواجه نبود، میزان تولید امسال به ۳۴ میلیون تن می‌رسید اما این مشکلات باعث شده تا تولید یا به‌میزان سال گذشته باشد یا حتی کمی کاهش پیدا کند.

به‌گفته امیری، وزارت صمت به‌صورت هفتگی جلساتی را با وزارت نفت و شرکت گاز برگزار می‌کند ولی وقتی گاز نیست، برگزاری این جلسات هم به‌نوعی بی‌نتیجه خواهد بود.

وی تاکید کرد: وظیفه ما به‌عنوان وزارت صنعت، معدن و تجارت، حمایت از تولید است که برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم اما وقتی گازی در اختیار واحدها قرار نمی‌گیرد، این برنامه‌ریزی هم بی‌معنی می‌شود. البته ما گندله موردنیاز را دپو کرده‌ایم اما برای آهن‌ اسفنجی چنین امکانی وجود ندارد. به‌همین سبب، گاز بیشتری را به واحدهای آهن‌ اسفنجی اختصاص داده‌ایم.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors