دردسرهای فاصله قیمتی ارز نیما و آزاد برای صادرکنندگان فولادی

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی با بیان اینکه در حال حاضر در بازار شکاف عمیق قیمتی بین ارز سنا، نیما و بازار آزاد ایجاد شده است، تاکید کرد: قطعا این موضوع، صدمه جبران ناپذیری به اقتصاد کشور به‌ویژه صادرات خواهد زد.

آنوش رحام در گفتگو با فولادبان با انتقاد از بخشنامه اخیر دولت درباره تعهدات ارزی اظهارداشت: مصوبه جدید مبنی بر بازگشت 100 درصدی ارز صادراتی به سامانه نیما، گویی حمله آشکار دولت به صادرات و صادرکنندگان است و موجب از بین رفتن صادرات خواهد شد.

وی با بیان اینکه عرضه 100 درصدی ارز صادرکنندگان به سامانه نیما هیچ  کمکی به ذخایر ارزی دولت نخواهد کرد، گفت: این مصوبه همچنین موجب شدت گرفتن و افزایش قاچاق محصولات و خروج بیشتر کالاهای صادراتی بدون اطلاع دولت خواهد شد.

این فعال صنعتی در ادامه از ایجاد شکاف عمیق قیمتی بین ارز نیما، سنا و بازار آزاد انتقاد و تصریح کرد: در حال حاضر بازار در شرایط سه نرخی قرار دارد و این سه نرخ، در فاصله قیمتی بسیار زیادی از یکدیگر قرار گرفته اند، که گویی مدیریت ارز و مدیریت جریان ارزی که مسئولیت آن برعهده وزارت اقتصاد است، شرایط و اوضاع ارزی کشور را به حال خود واگذار کرده است.

رحام  با اشاره به بی توجهی دولت نسبت به بازار ارز، گفت: سیاست وزارت اقتصاد در قبال بازار ارز اصلا مشخص نیست و گویی بانک مرکزی هم که وظیفه مدیریت ارز کشور را دارد، عملا در تمامی شاخص‌های اقتصادی فقط نظاره گر است و نتوانسته هیچگونه اقدامی در زمینه مدیریت بازارها داشته باشد و شکاف عمیق بین ارز سنا، نیما و بازار آزاد متاثر از بی برنامگی مجموعه اقتصادی دولت است.

وی با تاکید بر جبران هرچه سریع‌تر وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای کاهش شکاف قیمتی موجود در بازار ارز، خاطرنشان کرد: این دو متولی اقتصای باید کشور را به سمت ارز تک نرخی ببرند، زیرا تجربه 40 سال گذشته نشان می دهد به هر میزان تعداد ارزها بیشتر شده است، ضربات اقتصادی سنگین تر، فساد بیشتر و سوداگری بیشتر در بازارها داشته ایم.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی اظهارداشت: اگر دولت اقدامی در تک نرخی کردن ارزها نداشته باشد و بازار را براساس عرضه و تقاضا مدیریت نکند، نه تنها موفق نخواهد شد بلکه در کوتاه مدت، بخش تولید را زمین گیر خواهد کرد به طوری که با افزایش روزانه نرخ ارز، هزینه‌های تولید افزایشی خواهد شد و اثرات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *