کاهش 12 درصدی حمل و نقل کارخانه‌های فولادی آمریکا

آمارهای انجمن آهن و فولاد آمریکا از کاهش 10 درصدی حمل و نقل کارخانه‌های فولادی این کشور در ماه اکتبر نسبت به مدت مشابه پارسال خبر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، آمارهای انجمن آهن و فولاد آمریکا نشان می دهد: حمل و نقل کارخانه‌های فولادی این کشور در ماه اکتبر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 10 درصد کاهش نشان می دهد به طوری که این کارخانه‌ها در ماه اکتبر، 7.21 میلیون تن محصول ارسال کردند که نسبت به ماه اکتبر سال گذشته میلادی، 12.2 درصد کاهش یافته درحالی که نسبت به ماه گذشته میلادی افزایش یک درصدی را نشان می‌دهد. در عین حال، میزان حمل و نقل این کارخانه ها در سال گذشته و ماه قبل به ترتیب 8.22 و 7.14 میلیون تن بوده است.

همچنین مجموع حجم فولاد ارسال شده از ماه ژانویه تا اکتبر سال 2022 میلادی، حدود 75.68 میلیون تن گزارش شده که نسبت به ده ماهه نخست سال 2021 میلادی، 4.2 درصد کاهش یافته است. این حجم در مدت مشابه در سال قبل میلادی 78.95 میلیون تن بوده است.

علاوه بر این، در این مدت ارسال محصولاتی نظیر ورق گرم، ورق فولادی مقاوم به خوردگی و تسمه تا 8 درصد و درعین حال، حمل ورق سرد تا 14 درصد کاهش یافته، این درحالی است که در ماه سپتامبر، آمار محموله‌های ارسال شده کمترین میزان خود در 19 ماه ثبت کرد. همچنین در این ماه ما شاهد کمترین قیمت ورق گرم در 22 ماه (39.17 دلار به ازای هر هاندردویت {783.40 دلار به ازای هر تن} در 15 سپتامبر {24 شهریور ماه 1401}) هستیم

گزارش‌ها از بازار حکای از آن است که در پی این کاهش قیمت، شاهد ادامه رکود بازار ورق گرم در ماه اکتبر هستیم. در همین رابطه، یک توزیع‌کننده در بازار در ماه اکتبر گفت:”بازار تقاضا خوب است ولی فقط میزان عرضه بالاست. اگر هرچیزی بهتر شود، تقاضا به زودی افزایش نخواهد یافت. در واقع، چیزی نمی‌بینم که باعث تغییر شرایط شود. قیمت قراضه در روندی نزولی باقی خواهد ماند. اقتصاد جهان درحال سقوط است، بنابراین ما کاهش تقاضا را نظاره‌گر خواهیم بود. این بازار به کف خود خواهد رسید و تا پایان سال در همان وضعیت باقی خواهد ماند.”

براساس آمار سازمان بررسی صنعت فولاد «اداره تجارت بین‌المللی»، در ماه اکتبر صادرات مقاطع تخت کربن و آلیاژ افزایش یافت، همجنین میزان صادرات ورق سرد وگرم و ورق فولادی مقاوم به خوردگی در این ماه نسبت به ماه گذشته افزایشی جزئی داشت.

در همین حال، آمریکا در ماه اکتبر 197 هزار و 957 تن از سه محصول فولادی را صادر کرد که این میزان، از افزایش 1.2 درصدی حکایت دارد. آمار اداره تجارت بین‌المللی، 54 هزار و 753 تن آلیاژ کربنی ورق گرم و سرد صادرات را نشان می‌دهد که نسبت به ماه سپتامبر 13.76 درصد افزایش یافته است. همچنین میزان صادرات این محصولات در ماه سپتامبر، 48 هزار و 874 تن بوده است.

براساس اررزیابی فست‌مارکتز، شاخص قیمت ورق گرم، فوب کارخانه آمریکا در ماه اکتبر، 36.52 دلار به ازای هر هاندردویت (730.40 دلار به ازای هر تن) گزارش شده است که  این نرخ نسبت به میانگین قیمت در ماه سپتامبر، افزایش 13.76 درصدی را نشان می‌دهد. میانگین محاسبه شده ماه گذشته 39.8 دلار به ازای هر هاندردویت بود.

همچنین شاخص میانگین ماهانه ورق گرم از ماه آوریل – زمانی که قیمت این محصول 73.76 دلار به ازای هر هاندردویت بوده- تاکنون نزولی بوده است.

براساس ارزیابی فست‌مارکتز، قیمت ورق سرد، فوب کارخانه آمریکا در ماه اکتبر، میانگین قیمتی 51.75 دلار به ازای هر هاندردویت (یک هزار و 35 دلار به ازای هر تن) را ثبت کرده که این خر نسبت به ماه اکتبر 5.57 درصد کاهش یافته است. این محصول در ماه سپتامبر با قیمت 54.80 دلار به ازای هر هاندردویت معامله می‌شد.

علاوه بر این، ارزیابی‌ها میانگین قیمت ورق گرم گالوانیز (نورد سرد)، فوب کارخانه آمریکا را 50.75 دلار به ازای هر هاندردویت (یک هزار و 15 دلار به ازای هر تن) نشان می‌دهد که این میزان از کاهش 6.71 درصدی نسبت به ماه گذشته حکایت دارد.

در این راستا، برخی فعالان بازار احتمال می‌دهند که بازار ورق گرم در ماه دسامبر به کف قیمتی خود رسیده باشد. در همین ماه، فولادسازی‌های «نیوکور» و «کلیولند-کلیفس» برای محصولات تخت کربنی افزایش قیمت اعلام کردند.

براساس آخرین ارزیابی‌ها، شاخص قیمت ورق گرم، فوب کارخانه آمریکا در 9 دسامبر ( 18 آذر ماه 1401) 34 دلار به ازای هر هاندردویت محاسبه شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *