جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 22 آذر 1401 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

توافق فوق‌العاده مهم امروز ایران و چین در 16 محور/ برنامه 25 ساله توقف‌ناپذیر است

معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران و معاون نخست وزیر جمهوری خلق چین، آخرین وضعیت اجرای برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک دو کشور را بررسی و بر لزوم سرعت بخشیدن به روند اجرای این برنامه تأکید کردند.

توافق فوق‌العاده مهم امروز ایران و چین در 16 محور/ برنامه 25 ساله توقف‌ناپذیر است عینک فولادی

به گزارش فولادبان، محمد مخبر، امروز سه‌شنب در نشست «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین» که با حضور «هو چون هوآ» معاون نخست‌وزیر چین و هیات عالی‌رتبه چینی برگزار شد، روابط دو کشور را دیرینه و تاریخی توصیف کرد و گفت: روابط تهران و پکن از جایگاه رفیعی برای رهبران دو کشور برخوردار است و رئیس جمهور کشورمان نیز به‌طور جدی، روابط دو جانبه را دنبال می‌کند.

معاون اول رئیس جمهور، دیدار رؤسای جمهور ایران و چین در سمرقند را پر اهمیت و به‌‌عنوان نقطه عطفی در روابط دو کشور ارزیابی کرد و از رئیس جمهور چین به‌خاطر حمایت از حضور ایران در سازمان‌هایی مانند شانگهای و بریکس، قدردانی کرد.

مخبر تصریح کرد: ایران و چین در مقابله با یک جانبه‌گرایی جهان سلطه، از وحدت نظر و مواضع واحدی برخوردار هستند و مذاکرات خوب و سازنده‌ای میان دو کشور درباره موضوعات مختلف در جریان است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ذخایر نفت و گاز ایران و ظرفیت‌های گسترده کشورمان در بخش‌های مختلف، نظیر ترانزیت، گفت: تهران آمادگی دارد همکاری‌های مشترک خود را با پکن در بخش‌های مختلف، مانند انرژی، ترانزیت و تولید مشترک، گسترش دهد. مخبر، اظهار داشت: با توجه به افتتاح سرکنسولگری چین در بندرعباس، مناطق ویژه اقتصادی قشم، چابهار و اروند می‌توانند به مناطقی برای همکاری‌های مشترک شرکت‌های ایرانی و چینی تبدیل شوند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: با وجود حجم بالای مبادلات تجاری و اقتصادی تهران و پکن، استفاده از ارز ملی دو کشور در این مبادلات به میزان حداقلی است که باید آن را گسترش دهیم و نسبت به استفاده بیشتر از این ارزها، اقدام کنیم.

مخبر، حفظ و احترام به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران را موضوعی حساس و مهم برای مسئولان و آحاد ملت ایران برشمرد و گفت: ضروری است که همه کشور‌ها این اصل متقابل و خدشه‌ناپذیر را رعایت کنند.

چین از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و عزت ملی ایران حمایت می‌کند

در همین حال، «هو چون هوآ » معاون نخست‌وزیر چین در این نشست با اشاره به سوابق تاریخی روابط دو کشور، اظهار داشت: اراده چین برای توسعه روابط راهبردی جامع با ایران، هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند. چین از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و عزت ملی ایران و مبارزه با دخالت خارجی، حمایت می‌کند. دو طرف در این زمینه باید به‌صورت قاطع از همدیگر، پشتیبانی و برای مبارزه با تروریسم نیز همکاری‌ و هماهنگی‌های خود را تقویت کنند.

وی با اشاره به برنامه ۲۵ ساله همکاری مشترک دو کشور و دستاورد‌های حاصل از توافقات دو جانبه، گفت: این دستاورد‌ها برای دو طرف، مهم و مثبت است که حاصل تلاش مشترک بوده و پکن مایل است همکاری و هماهنگی خود با تهران را تقویت کند تا روند توسعه روابط دو کشور، ادامه داشته باشد.

هیات‌های عالی‌ رتبه ایران و چین، پس از مذاکرات دو جانبه، در ۱۶ موضوع جدید همکاری در بخش‌های مختلف اقتصادی با یکدیگر توافق کردند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors