جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 20 آذر 1401 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تحلیل روزانه بازار آهن یکشنبه 20 آذر؛ کشف قیمت ارز در پس کوچه‌های فردوسی/ رشد شاخص سهام ساخت و ساز در چین

بررسی بازارهای مالی و ارزی در ایران و جهان نشان می‌دهد در ایران نرخ ارز همچنان روند صعودی دارد، ضمن اینکه در چین شاخص سهام ساخت و ساز رشد چشمگیری داشته است.

تحلیل روزانه بازار آهن یکشنبه 20 آذر؛ کشف قیمت ارز در پس کوچه‌های فردوسی/ رشد شاخص سهام ساخت و ساز در چین عینک فولادی آینده بازار فولاد, آینده قیمت سنگ آهن, قیمت آهن قراضه

به گزارش خبرنگار فولادبان، قیمت دلار اکنون در بازار با نرخ 36 هزار و 780 تومان عرضه می‌شود که این نرخ از کاهش مجدد ارزش ریال در برابر دلار حکایت دارد. در این میان، همانطور که پیش بینی‌ شد، دلار سقف قیمتی 36 هزار و 500 تومان هفته گذشته را شکست و وارد کانال جدیدی شد. به نظر می‌رسد کاهش صادرات نفت و ارزآوری از این محل باعث افزایش نرخ ارز در بازار شده است.

از سوی دیگر، باید توجه داشت کشور چین که به عنوان شریک تجاری ایران بود، با بیانیه مشترکی که با عربستان سعودی امضا کرد، آینده همکاری این کشور را در هاله ای از ابهام فرو برده است. البته امروز وزیر امور خارجه ایران با سفیر چین در کشورمان دیدار داشته که هنوز جزئیات این نشست بیرون نیامده است. با این حال، نکته قابل توجه اینکه کشف قیمت ارز در پس کوچه های خیابان فردوسی تعیین می‌شود و یکی از دلایل گرانی نرخ نیز همین موضوع است.

در همین حال، برخی کارشناسان بر این باور بودند که فولاد می تواند تا حدی درآمدهای نفتی را جبران کند و برای کشور ارزآوری داشته باشد اما نوسان قیمت در سنگ آهن جهانی و همچنین فروش فوق‌العاده ای که روس‌ها برای محصولات فولادی‌شان گذاشتند، بعید است ایران بتواند بازارهای جدیدی در این زمینه به دست آورد. روسیه با تخفیف‌های قیمتی فراوان مشتری‌های سنتی کشورهای همسایه خود را جذب کردند و باید دید تا کجا توانایی ادامه دارند.

از سوی دیگر، ترکیه به عنوان یکی از مصرف کنندگان قراضه جهان اکنون با کاهش تولید روبه رو شده است؛ به این دلیل که قیمت قراضه در جهان صعودی بوده و سخت به دست ترک‌ها می‌رسد، ضمن اینکه شرکت گلنکور غول معدنی و کامودیتی جهان طرح عملیات 1.3 میلیارد دلاری معدن زغال‌سنگ در ایالت کوئینزلند استرالیا را که به یکی از بزرگترین معدن های کشور تبدیل می شد، متوقف کرده است. این شرکت سوئیسی اعلام کرده است که تصمیم برای کنار گذاشتن پروژه والریا براساس عدم قطعیت‌های جهانی و افزایش حق امتیاز دولتی است که به اعتماد سرمایه گذاران لطمه زده است. این اقدام همچنین با استراتژی گلنکور برای حذف تدریجی انتشار گازهای گلخانه ای مطابقت دارد که شامل حذف معادن زغال سنگ حرارتی تا پایان دهه 2040 می شود.

هدف این شرکت این است که تا سال 2035 میزان انتشار خود را به نصف کاهش داده و تا سال 2050 انتشار کربن را به صفر برساند. برخی کارشناسان معتقدند تامین مواد اولیه در جهان وارد مسیر پر فراز و نشیبی شده که ممکن است بر تولید فولاد تاثیر بگذارد. در کشور چین طی 40 روز گذشته شاخص سهام ساخت و ساز رشد 80 درصدی داشته و سرمایه های زیادی را جذب کرده است.

همچنین در بازار ایران نیز قیمت میلگرد مانند روز گذشته روند صعودی داشت و بین 100 تا 400 تومان افزایش قیمت داشته است. با توجه به اینکه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال به حاشیه رفته است، باید دید آیا دولت فکری برای مصارف تولیدات محصولات فولادی در داخل دارد یا اجازه صادرات می‌دهد.

علاوه بر این، بازار سکه و طلا که از جمله بازارهای سرمایه گذاری هستند نیز به ترتیب با قیمت 17 میلیون و 778 هزار تومان و یک میلیون و 641 هزار تومان عرضه می‌شود. این افزایش قیمت ناشی از نوسان نرخ ارز در بازار است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors