پیش‌بینی یک کارشناس از روند آتی بورس/ پاشنه آشیل بازار سرمایه، ارزش معاملات است نه دلار

کارشناس بازار سرمایه معتقد است حتی با وجود نزدیک شدن به زمستان و افزایش احتمال قطع گاز، پیش‌بینی می‌شود گروه پالایش در روند افزایشی قرار بگیرد.

محمدرضا ترابی در گفتگو با فولادبان در تحلیل هفتگی بازار سرمایه مطرح کرد: در چند هفته اخیر بازار توانست رشد ۳۰ درصدی را تجربه کند. در این بازه زمانی افزایش تدریجی و آرام نرخ دلار، باعث افزایش قیمت دلار نیمایی شد اما نقطه ضعف بازار ارزش معاملات روزانه است که نسبت‌ به چند ماه گذشته روند بهتری دارد.

وی با بیان اینکه حجم و ارزش معاملات جریان ثابت و متعادلی ندارند، گفت: همین موضوع باعث شده سرمایه‌گذاران حقیقی نقدینگی خود را از بورس خارج کنند. در این راستا، حدود ۱۲۳ میلیارد تومان خروج نقدینگی از بازار سرمایه رخ داده است. در نتیجه این اتفاقات، روند مورد انتظار سهامداران و فعالان بازار که رشد پایدار سهام بود، به مرور از بین رفت.

این کارشناس بورسی یادآور شد: بازار سرمایه همچنان قابل‌ توجه اکثریت سرمایه‌گذاران نیست و اکثرا بازارهای موازی را ترجیح می‌دهند.

ترابی با بیان اینکه علت مثبت شدن شاخص هم‌وزن در روزهای پایانی هفته به دلیل روند مثبت غذایی‌ها و بیمه‌ای‌ها بود، گفت: بازار سرمایه در روند افزایشی به ‌صورت صنعت به صنعت پیش می‌رود که در هفته جاری خودرویی‌ها مورد توجه قرار گرفتند به گونه‌ای که در روز چهارشنبه نزدیک به ۲۵ درصد عرضه موجود در بازار به گروه خودرویی‌ها تعلق گرفت.

وی تصریح کرد: در هفته جاری شاخص کل محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی را رد کرد و به پله یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی نزدیک می‌شود. نکته قابل توجه اینکه زمانی که به این مرحله برسد، یک توقف موقت و محکمی را تجربه خواهد کرد. همچنین آمارهای اقتصادی آمریکا حکایت از رکود اقتصادی دارد که نگران‌کننده است. به همین دلیل انتظار می‌رود تمرکز بازار برای رشد صنعت بعدی، پالایشی‌ها باشد. بعید نیست این گروه بتواند حرکت رو به رشدی را تجربه کند. حتی با وجود نزدیک شدن به زمستان و افزایش احتمال قطع گاز، پیش‌بینی می‌شود گروه پالایشی در روند افزایشی قرار بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان با پیش‌بینی روند عرضه و تقاضا برای هفته آینده اظهار کرد: در صورتی که مساله قطعی گاز برای دو شرکت فولادی در شمال شرق کشور متوقف شود، حجم معاملات متعادل خواهد شد. از سوی دیگر، بر ساس گفته‌های رئیس سازمان بورس، حدود 20 جلسه با نمایندگان مجلس در رابطه با نرخ خوراک پتروشیمی‌ها برگزار شده است اما دولت نمی‌تواند در این حوزه تخفیف قابل‌توجهی دهد، چرا که کسری بودجه مانع از این اقدام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *