سه روند اتصال فناوری به معادن/ در دام بی‌توجهی به بهره‌وری و خام‌فروشی معادن گرفتار نشویم

یک کارشناس صنعت فولاد با بیان اینکه در متن قانون معادن مصوب مجلس، ۱۵ درصد از حقوق معادن باید در راستای آبادانی محله بومی معدوم صرف شود، گفت: بخشی از درآمد معادن باید صرف تحقیق و توسعه و حمایت از بخش‌خصوصی صنایع مرتبط شود.

رامین راد در گفتگو با فولادبان، با اشاره به حائز اهمیت بودن حمایت از بخش‌خصوصی در معدن اظهار کرد: نگاه دولت به معدن، عمدتا خام‌فروشی و تامین بودجه‌ بوده است، اما اگر ورود نهادهای خصوصی به معدن تسهیل و حمایت از آنها صورت گیرد، براساس نظریات اقتصادی بنگاه‌ها به جهت کسب سود بیشینه، ورود فناوری به معدن را سرعت می‌بخشد و کشور علاوه‌بر ارتقای جایگاه، در آینده معدن نیز نقش مهمی خواهد داشت.

وی گفت: با توجه به اینکه رشد معدن علت و معلول رشد صنایع است، توجه ویژه دولت و نهادهای حاکمیتی، باید به این سمت معطوف و در کنار توسعه و آبادانی کشور از درآمدهای حاصله به توسعه معدن نیز پرداخته شود. اگر کشور در دام بی‌توجهی به بهره‌وری و خام‌فروشی معادن گرفتار شود، به‌نوعی دچار نفرین منابع شده‌ است.

به عقیده وی، این نفرین را پایانی جز ورود فناوری و افزایش بهره‌وری نیست. در غیر این‌صورت، معادن ایران مزیت رقابتی خود را در بازارهای جهانی از دست می‌دهند. هزینه اکتشاف و فرآوری ماده‌ معدنی برای ایران درست در زمانی گران محاسبه می‌شود که کشورهای دیگر با استفاده از فناوری‌های به‌روز، هزینه‌ها و در نتیجه قیمت تمام‌شده خود را در بازارهای جهانی کاهش داده‌اند.

روند اول؛ آینده استخراج هوشمند

این کارشناس صنعت فولاد در ادامه به روندهای هوشمندسازی معادن پرداخت و بیان کرد: استخراج هوشمند به‌دنبال ایجاد یک فرآیند سازمانی هوشمند است و هدف آن تنها ایجاد یک معدن هوشمند نیست. استخراج هوشمند بر نحوه تصمیم‌گیری مهارت‌های موردنیاز، نحوه تعامل با نیروی کار و نحوه استفاده بهینه از منابع تاثیر می‌گذارد.

وی خاطر نشان کرد: تغییر مرحله‌ای در عملکرد عملیاتی از رویکرد سنتی به هوشمند با استفاده از فناوری‌های جدید، مدیریت بهینه منابع و به‌کارگیری مهارت‌های مناسب و انتخاب شراکت‌های متحدانه در حمایت از روش‌های جدید کار. ایده اصلی استخراج هوشمند این است که در کنار ورود فناوری به معدن، بهینه‌سازی منابع و نهادها نیز باید صورت بگیرد. آنچه به‌عنوان نهاده ورودی به معدن شناخته می‌شود، نیازمند معنای دوباره است.

رامین راد گفت: استخراج هوشمند به‌نوعی، استخراج فناوری هدفمند است. به کمک استخراج هوشمند، مدیریت منابعی مانند انرژی، نیروی کار، تجهیزات و زیرساخت به‌عنوان هزینه متغیر ممکن و قابل‌کنترل خواهد شد.

روند دوم؛ تحول دیجیتال در اعماق زمین

این فعال صنعتی تصریح کرد: اکنون پس از درک اینکه استفاده از فناوری در معدن جای گرفته در دل استخراج هوشمند است، باید نگاهی به تحول دیجیتال در این عرصه داشت چرا معدن به‌سرعت در حال تکامل است، بنابراین یادگیری ماشین و هوش‌مصنوعی بر روش انتخاب معادن امروزی برای آینده تاثیر می‌گذارد.

روند سوم؛ تقابل فناوری‌های جدید و سازمان‌های سنتی

راد ادامه داد: برای استفاده کامل از قدرت دیجیتال، معدن‌کاران باید دارایی‌ها را در سراسر زنجیره ارزش ادغام کنند. این امر به آنها امکان می‌دهد تا اطلاعات را در افق‌های زمانی متعدد مشاهده، برنامه‌ریزی، کنترل و تصمیم‌گیری بهینه کنند.

وی خارنشان کرد: برنامه‌ریزی دیجیتال یکپارچه، یکی از این راه‌حل‌هاست. براساس این برنامه، با به‌دست آوردن درک بهتر از کانه، ضایعات معدنی کاهش یافته و ارزش ایجادی بیشتر می‌شود. از سوی دیگر، اطلاعات کامل‌تر، به موقع و یکپارچه را برای بهبود پیش‌بینی بودجه ‌برای مدیریت بهینه منابع فراهم می‌کند. در نهایت، داده‌های بازار، تدارکات، نگهداری و برنامه‌ریزی نیروی کار با برنامه‌های معدنی و مالی ادغام می‌شوند تا پیش‌بینی‌های جامع و بهینه ارائه کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *