جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 10 آذر 1401 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تحلیل روزانه بازار آهن پنجشنبه 10 آذر/ چگونه خریداران فولاد سر از بازار طلا درآوردند؟

صعودی شدن دوباره قیمت دلار باعث شده تقاضا در بازار فولاد افزایش یابد و خریداران قصد دارند خریدهای خود را تکمیل کنند اما نکته اینجاست عرضه کنندگان فعلا دست نگه داشته‌اند تا نرخ ارز به عنوان یکی از عوامل تعیین قیمت ثابت شود.

تحلیل روزانه بازار آهن پنجشنبه 10 آذر/ چگونه خریداران فولاد سر از بازار طلا درآوردند؟ عینک فولادی آینده بازار فولاد, آینده قیمت سنگ آهن, قیمت جهانی آهن اسفنجی فولاد

به گزارش خبرنگار فولادبان، در هفته‌ای که گذشت، نوسان قیمت ارز باعث شد بازارهای طلا، سکه و فولاد تغییر قیمت داشته باشند. در ابتدای هفته ارز با نرخ 35 هزار و 200 تومان کار خود را آغاز کرد و در اواسط هفته به 35 هزار و 750 تومان رسید.

امروز پنجشنبه دلار با قیمت حول و حوش 35 هزار و 900 تومان مورد معامله قرار گرفت. نرخ دلار در صرافی ملی در ابتدای هفته حدود 32 هزار تومان بود و نرخ توافقی در پایه 33 هزار تومان قرار داشت اما امروز نرخ صرافی ملی به بیش از 34 هزار تومان رسید و نرخ توافقی نیز کانال خود را تغییر داد و نزدیک 35 هزار تومان شد. بانک مرکزی با انتشار اوراق ارزی در بورس قصد داشت قیمت را کنترل کند اما استقبال زیادی را به همراه نداشت.

نوسان قیمت دلار باعث شده تقاضا در بازار فولاد کمی افزایش یابد و خریداران قصد دارند خریدهای خود را تکمیل کنند اما نکته اینجاست عرضه کنندگان فعلا دست نگه داشته‌اند تا نرخ ارز به عنوان یکی از عوامل تعیین قیمت ثابت شود اما تقاضا در بورس کالا به حداقل رسیده و تقریبا در همه عرضه هایی که انجام می‌شود تقاضا در بهترین حالت 50 درصد اتفاق می‌افتاد. در بازار جهانی اما وضعیت متفاوتی را شاهد بودیم. باوجود کاهش قیمت سنگ‌ آهن، قیمت زغال سنگ کک و زغال سنگ حرارتی در حال افزایش هستند، ضمن اینکه می‌توان انتظار کاهش قیمت فولاد در برخی کشورها مانند برزیل را داشت اما بعید است این افت قیمت شدید و دائمی باشد.

بررسی خبرنگار فولادبان نشان می‌دهد برخی صاحبان سرمایه برای اینکه بتوانند ارزش پول خود را حفظ کنند، اقدام به خرید سکه، طلا و ارز کرده‌اند؛ به این دلیل که اکنون عرضه ها کاهش یافته و مشخص نیست که دلار چه روندی را پیش خواهد گرفت. البته براساس بررسی‌های صورت گرفته احتمالا دلار نرخ 36 هزار تومان را خواهد دید اما دوام نخواهد داشت. اکنون حباب سکه تمام بهار آزادی به بیش از دو میلیون تومان رسیده و این موضوع تقاضای آبشده در بازار را افزایش داده است. همچنین اونس جهانی نیز وارد مدار صعود شده و روند گرانی طلا در بازار ادامه دارد.

همچنین آخرین تحول بین امللی به اظهارات «رابرت مالی» فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران برمی‌گردد. او بار دیگر ایران را به تلاش برای ساخت تسلیحات هسته‌ای متهم کرد و مدعی شد: قبل از اینکه ایران درخواست پایان تحقیقات آژانس را مطرح کند، به توافق نزدیک بودیم. رابرت مالی همچنین گفت: دیپلماسی همچنان اولین گزینه ما برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، اما ابزار‌های دیگری نیز وجود دارد.

خبر دیگر اینکه براساس تازه ترین تصمیمات، فدراسیون آهن و فولاد به زودی تشکیل خواهد شد. برهمین اساس، فولادبان کسب اطلاع کرد قرار است این فدراسیون جایگزین شورای آهن و فولاد شود تا مسائل و موضوعات مرتبط با زنجیره فولاد را بررسی کند. در این راستا، از آنجا که فدراسیون، دارای یک قدرت مرکزی است، اعضای فدراسیون آهن و فولاد می‌توانند در تعیین ضریب قیمت و مشکلات صنفی محصولات فولادی به‌ویژه ابتدا و انتهای زنجیره تاثیر گذار باشند.

همچنین از بورس کالا خبر رسید: براساس جدیدترین اطلاعیه عرضه روز شنبه 12 آذر ماه 1401، 2 میلیون و 55 هزار و 955 تن محصول فولادی در تالار صنعتی و حراج باز عرضه خواهند شد. این سبد شامل میلگرد کلاف،میگرد ساده صنعتی تیرآهن ،ناودانی ، شمش بلوم، سنگ آهن دانه بندی ، گندله سنگ آهن، کنسانتره سنگ آهن ،گندله سنگ آهن،آهن اسفنجی، آهن اسفنجی بریکت و ورق گالوانیزه خودرو خواهد بود.

در همین حال، روز شنبه 75 هزار و 400 تن شمش بلوم با قیمت پایه 152 هزار و 348 ریال در بورس کالا عرضه می شود. بررسی ها حاکی از آن است که قیمت پایه در نظر گرفته شده برای عرضه شمش بلوم نسبت به هفته گذشته کاهش 0.8  درصدی را نشان می دهد.

از سوی دیگر، محمد کشانی، کارشناس صنعت فولاد به فولادبان گفته است: تولیدکنندگان بزرگ فولادی جهان تمایل دارند در سال آتی میلادی محصولات با کیفیت و غیر آلاینده با ارزش افزوده بالاتر تولید کنند.

همچنین تحلیل هفتگی بازار آهن نشان می دهد: نوسانات قیمتی دلار موجب شد بازار آهن و فولاد محتاطانه با این نوسانات برخورد کند و انجام معاملات و تمام چشم‌ها در این بازار به بازار ارز دوخته شده است. برهمین اساس، محمد صادق چیت ساز، فعال بازار به فولادبان گفته است: بازار فولاد ایران هفته قبل نسبتا آرام بود و قیمت اغلب محصولات فولادی در بیشتر شرکت‌ها ثابت بود، ضمن اینکه قیمت انواع محصولات فولادی از جمله میلگرد در اغلب شرکت‌ها ثابت بود و نوسان حدود 150 تومانی تا 400 تومانی داشت و نرخ نبشی و ناودانی هم در همه شرکت ها ثابت بوده است.

در همین حال، حسین ناطقی، فعال فولادی در گفتگو با فولادبان گفته است: با توجه به شرایط فعلی، به نظر می رسد اهداف مورد نظر برای عرضه فولاد در بورس محقق نشده است و همچنان قیمت‌ها در این حوزه به شکل سیستمی اعمال می‌شوند.
در ادامه تازه ترین گزارش‌ها از بازار جهانی فولاد نشان می دهد تولیدکنندگان ورق گرم اروپایی ذخایر ماه دسامبر خود را با قیمت کمتری به فروش می‌رسانند و برای سه ماهه نخست سال 2023، افزایش قیمت را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

همچنین یک موسسه کارگزاری نفتی به نام ام کای گلوبال پیش بینی کرده است: به خاطر مشکلات در سمت عرضه، شاهد افزایش قیمت نفت در بازار جهانی در میان‌مدت خواهیم بود. در آخرین معاملات صورت‌گرفته قیمت نفت برنت بشکه‌ای 86 دلار خرید و فروش شده است.

در گزارش این موسسه آمده است که قیمت حامل‌‌‌‌های انرژی در نقطه بسیار بحرانی است. در میان مدت به خاطر دلایل مختلف احتمالا شاهد افزایش قیمت خواهیم بود. سه عامل اصلی وجود دارد که ممکن است قیمت نفت را دستخوش تغییر کند. نخستین عامل نزدیک شدن فصل زمستان و سرد شدن سریع هواست که باعث افزایش مصرف سوخت در جهان می‌شود.

با این حال، براساس جدیدترین گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در مجموع 7 ماهه امسال، همگام با افزایش تولید فولاد، بخش قابل توجه این تولید صرف مصارف داخلی شده و بخش کمتر به سمت بازارهای صادراتی حرکت کرده است. بر این اساس، میزان مصرف ظاهری فولاد در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۳ تا ۲۲ درصدی را تجربه کرده است.

در هر صورت، تحلیل آخرین رویدادها حاکی از آن است که در صورت عبور دلار از کانال 36 هزار تومان، قیمت‌ها در بازار آهن در هفته آینده صعودی خواهند شد. بود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors