تحلیل روزانه بازار آهن پنجشنبه 3 آذر؛ دلار در شیب ملایم ارزانی/ آمریکا: هنوز گزینه مذاکره روی میز است

بررسی بازارهای مالی این هفته نشان می‌دهد ارز نسبت به اول هفته کاهش نسبی داشته و بورس نیز تغییرات اندکی را تجربه کرده است.

به گزارش خبرنگار فولادبان، قیمت ارز ابتدای هفته کار خود را با نرخ 35 هزار تومان کار خود را آغاز کرد. همانطور که پیش بینی می‌شد با دخالت بانک مرکزی قیمت کاهش یافت و در آخر هفته با کانال 34 هزار تومان به کار خود پایان داد. نرخ ارز امروز در بازار 34 هزار و 750 تومان قیمت داشت و احتمالا این روند در هفته آینده با شیب کمتر ادامه خواهد داشت. بورس نیز تغییرات اندکی را تجربه کرده و همچنان در همان کانال یک میلیون و 400 هزار واحدی ایستاد.

در بازار فولاد چینی‌ها و روسی‌ها در رقابت برای جذب مشتری در بخش فولاد هستند که هند بیشترین بهره را از رقابت دو کشور می‌برد. به این دلیل که یکی از بزرگترین واردکنندگان مواد اولیه و محصولات آماده فولادی است. فولاد ایران نیز مانند بازارهای دیگر خلاف جهت آب شنا کرد. اسلب و بیلت صادراتی ایران فوب خلیج فارس در بازار جهانی با ثبات قیمت همراه است. بر همین اساس، هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس با افت 20 دلاری، با قیمت 400 دلار و هر تن بیلت صادراتی ایران با رشد 9.5 دلاری قیمت رو به رو شد و با نرخ میانگین 458 دلار و 50 سنت مبادله شد.

احتمالا تا دو هفته آینده کلیات بودجه راهی مجلس می‌شود که باید دید بودجه عمرانی در سال آینده چه سرنوشتی دارد. همچنین میزان درآمدهای پایدار دولت نیز قابل بررسی است. اگر کسری بودجه داشته باشد بعید است اتفاقی برای بودجه های عمرانی بیفتد به این دلیل که دولت برای بودجه های عمرانی پول چاپ نخواهد کرد و فقط برای هزینه های جاری این اقدام انجام خواهد شد و در مقابل اگر بودجه عمرانی قابل تحقق باشد می تواند بخش مسکن را در نیمه اول سال آینده راه بیندازد.

سفیر آمریکا در فلسطین هم اعلام کرده هنوز گزینه مذاکره روی میز مقامات آمریکایی است و برخی تحلیلگران می‌گویند یکی از دلایل کاهش نرخ ارز همین موضوعه است. در مقابل کشورهای اروپایی و البته آمریکا چند شخص نظامی را تحریم کردند.

به نظر می‌رسد هفته آینده روند آرامش را در بازار شاهد باشیم مگر اینکه متغیرهای سیاسی تغییرات گسترده‌ای داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *