ابلاغ مصوبه دریافت کوتاژصادرات با رقم بالاتر از پایه گمرکی

یک مقام مسئول دولتی از فراهم شدن امکان دریافت کوتاژصادرات ( ثبت اظهارنامه صادرات و واردات) برای صادر کنندگان با رقم بالاتر از پایه گمرکی خبر داد.

به گزارش فولادبان، مدیریت اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو در فضای مجازی نوشت: این مصوبه را که وزارت صنعت معدن ، تجارت و گمرک در آینده نزدیک ابلاغ می کنند، به تایید شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز رسیده است.

در بخش دیگر این گزارش امیر صباغ،و در توضیح این مصوبه آمده است: در زمان رکود جهانی و شرایط نزولی قیمتهای جهانی، همواره کوتاژ صادراتی از ارزش واقعی صادرات پایین‌‍تراست و شرکت‌های بزرگ بورسی و خصولتی را با چالشی به نام وجود ارز مازاد (بدون کوتاژ) روبرو می کند که امکان استفاده از آن برای واردات کالا به کشور میسر نیست.

وی در بخش دیگری از این گزارش با بیان اینکه صادرات بدون کوتاژ در سایر صنایع نیز وجود دارد و همواره با شکایت واحدهای تولیدی مواجه است، با بیان مثالی می افزاید: پنیر ارزش پایه گمرکی دارد ولی ارزش واقعی صادرات بسته به کیفیت و نوع آن، می تواند بالاتر از پایه باشد که اظهار آن برای صادرکننده اغلب امکان پذیر نیست، ضمن اینکه یکی از مشکلات عمده صادرات حوزه معدن و صنایع معدنی اختلاف نرخ فروش صادراتی با نرخ پایه گمرک ایران است که تعهد ارزی بر مبنای آن ایجاد می‌شود.

ور در پایان این گزارش تصریح کرده است : در شرایطی که قیمت جهانی صعودی است، قیمت اظهار گمرکی از قیمت واقعی فروش صادراتی که مربوط به مزایده های اغلب تا دو ماه قبل است، بیشتر خواهد بود و صادرکنندگان مشمول افزایش تعهد ارزی می شوند ولی در هنگام کاهش قیمت‌‌های جهانی، فروش‌‌‌های صادراتی بیش از قیمت‌های پایه گمرک است و صادرکنندگان ارز مازاد بدون کوتاژ خواهند داشت. ارز مازاد بدون کوتاژ یعنی دهها میلیون دلارکه در حساب شرکتها، بدون پشتوانه کوتاژ باقی مانده و امکان مصرف آن در قبال کالای وارداتی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *