یک کارشناس: دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تنی امکان پذیر است

یک کارشناس صنعت فولاد با بیان اینکه امکان تحقق هدف تولید فولادی ۵۵ میلیون تُنی وجود دارد، گفت: در طرح جامع فولاد اعلام شده که نزدیک ۲۰ میلیون تن از ۵۵ میلیون تن فولاد تولیدی، باید صادر شود که امکان صادرات این مقدار فولاد نیز وجود دارد.

محمد علی امیری در گفتگو با فولادبان، با اشاره به ظرفیت کامل تولید در کشور، اظهار کرد: اگر عقلانی رفتار شود و سیاست‌های کشور براساس حمایت از تولید و حمایت از صادرات باشد، دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن امکان پذیر خواهد بود؛ به دلیل این که دنیا به فولاد نیاز دارد.

وی با بیان اینکه ظرفیت سازی کشور برای تولید ۵۵ میلیون تُن فولاد در سال، یک بحث کارشناسی منطقی بوده و هست، گفت. امکان عملی تحقق این هدف‌گذاری وجود دارد.

به گفته این کارشناس صنعت فولاد، در طرح جامع فولاد این طور اعلام شده که نزدیک ۲۰ میلیون تن از ۵۵ میلیون تن فولاد تولیدی، باید صادر شود که البته امکان صادرات این مقدار فولاد وجود دارد.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده فولاد تولید شده در ایران قابل رقابت با دنیا  است و امکان صادرات فولاد نیز وجود دارد، گفت: ما می‌بینیم که صادرات فولاد ایران در چند سال گذشته، افزایش یافته و زنجیره تولید فولاد به خوبی عمل کرده است. در این میان، اگر برنامه ریزی درستی وجود داشته باشیم، امکان تولید فولاد در حد همان مقدار هدف‌گذاری شده وجود دارد.

امیری با ذکر این نکته که آن روزی که ما برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ برنامه ریزی کردیم، این میزان تولید در سال، قطعی و عملی بود، افزود: اینکه ما به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد نرسیم، باید این کاهش تولید را در ضعف مدیریت و برنامه ریزی ببینیم. در نتیجه باید از آنها که در این زمینه از اجرای طرح جامع فولاد حمایت نکرده اند، بپرسید؛ وگرنه برنامه ای که ما ارائه کردیم، یک برنامه عملیاتی و واقعی بود.

این کارشناس صنعت فولاد تصریح کرد: تحقق این هدف در صورتی است که برنامه ریزی صحیح وجود داشته باشد، یعنی کُل زنجیره تولید فولاد از سنگ آهن، کنسانتره آهن، گندُله، آهن اسفنجی و شمش فولادی، به طور متعادل پیشرفت کنند و بعضی از ظرفیت‌های تولید، خالی نمانند.

وی در پایان با اشاره به اینکه برای تحقق هدف تولید 55 میلیون تنی فولاد، سرمایه گذاری‌ها باید به موقع انجام و مساله تامین انرژی از جمله برق حل شود، تاکید کرد: همچنین در این برنامه باید مساله حمل و نقل تعیین تکیلف شود. چرا که در تولید فولاد، فقط  بحث تولید مطرح نیست بلکه تامین انرژی از جمله آب، برق و گاز و سنگ آهن نیز اهمیت دارد. به عبارت دیگر، در این برنامه تامین انرژی، توسعه حمل و نقل و مولفه های دیگر باید با هم دیده شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *