جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 22 آبان 1401 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تحلیل روزانه بازار آهن ۲2 آبان ۱۴۰۱/ طرح‌های مسکن، بازار فولاد را نجات می‌دهند؟

قیمت‌ها در بازار اخیرا با نوساناتی همراه شده‌اند که یکی به عامل تورم و دیگری به موضوعات خارجی بر می‌گردد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، قیمت دلار از اوایل آبان ماه جاری روند صعودی را پیش گرفت و کانال 36 هزار تومان را فتح کرد. هرچند برخی کارشناسان بر این باورند افزایش نرخ ارز و واقعی سازی قیمت آن باعث افزایش صادرات می‌شود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد کاهش ارزش پول ملی ارتباط چندانی با صادرات ندارد و بازارسازی در این بخش نقش مهمی ایفا می‌کند. از دیروز دلار رو به کاهش است اما بعید است از نرخ 32 هزار تومان کمتر شود. به نظر می‌رسد دولت نرخ محاسباتی در بودجه سال آینده را بر پایه 30 هزار تومان در نظر گرفته که این موضوع در کنار عوامل تاثیر گذار دیگر مانند برجام بر نرخ بازار اثر گذاشته است.

در بورس کالای ایران آهن اسفنجی توسط سه شرکت عرضه شد اما تنها یک تن از شرکت صبا خلیج فارس تقاضا داشت که ارزش آن 9 میلیون و 200 هزار تومان بود. نکته قابل توجه اینجاست که ظاهرا کوره‌های القایی صرفه اقتصادی خود را از دست داده‌اند و تقاضا برای این بخش کاهش یافته است. از سوی دیگر، مصرف قراضه در کشور بسیار کاهش یافته است به طوری که براساس اعلام شرکت فولاد مبارکه اصفهان، قبلا 30 درصد از ذوب فلزات با قراضه انجام می‌شد اما اکنون به کمتر از 5 درصد رسیده است و همه کوره‌ها با ذوب القایی به کار خود ادامه می‌دهند. همچنین رضا محتشمی پور، معاون امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است: توسعه بخش‌های مختلف فولاد بدون برنامه ریزی انجام شده و فعالان این حوزه باید بازنگری در چگونگی فعالیت خود داشته باشند.

در بازار داخلی هم وضعیت بازار مسکن نشان دهنده رکود در بازار است؛ رکودی که هر روز گرانی را به همراه دارد و به یک رکود تورمی تبدیل شده است. در این میان، صندوق زمین و مسکن و طرح نهضت ملی مسکن که قرار بود محرکی برای بازار مسکن باشند، هنوز نتوانسته‌اند تاثیر خود را بر بازار بگذارند. ساخت و ساز مسکن ارتباط مستقیمی بر فعالیت کارخانجات فولادی دارد و می‌تواند بخش عمده‌ای از رکود اقتصادی را بهبود دهد.

خبری که از اوایل فصل تابستان از سوی چشم بادامی‌های چینی مخابره شد، این بود که تولید فولاد چین به منظور کاهش زیان متوقف شده است. در آن زمان، تجار چینی اظهار نظری با مضمون «هرچه بیشتر تولید کنی، بیشتر ضرر می‌‌‌کنی» داشتند که در نشریه پلتس منتشر شد. چشم‌انداز منفی تقاضا برای فولاد در چین باعث شده است تا نرخ این محصول در سراشیبی سقوط قرار گیرد و زمینه سقوط بهای مواد اولیه مصرفی در تولید فولاد را فراهم کند. ظاهرا هنوز هم این مسیر ادامه دارد و بعید است تا پایان آبان ماه تغییر محسوسی در این زمینه اتفاق بیفتد.

همچنین بازار فولاد ترکیه که اوایل تابستان امسال رونق گرفته بود، دوباره وارد رکودی شده است. در این میان، برخی تحلیلگران می‌گویند: تا زمانی که نگاه غرب به ترکیه تغییر نکند، وضعیت بازارهای اقتصادی این ترک ها تغییری نخواهد کرد؛ به این دلیل که اغلب واردات قراضه ترکیه از آمریکا اتفاق می‌افتد. در ادامه از بازار قراضه فولادی ترکیه هم خبر می‌رسد که همچنان جریان کاهشی در این بخش ادامه دارد. سقوط نرخ قراضه وارداتی به ترکیه در روزهای گذشته به حدی بود که بر نرخ محصولات فولادی ترکیه نیز اثرگذار شده است. متقاضیان محصولات فولادی ترکیه از فرصت کاهش بهای قراضه استفاده کرده و درصدد هستند تا محصولات فولادی این کشور را با نرخی کمتر خریداری کنند. همچنین رکود در بخش مسکن این کشور هم باعث تبلیغات گسترده‌ شده است. نگاهی به شبکه های تلویزیونی ترک‌ها حکایت از آن دارد که فروش ملک به همراه اقامت انجام می‌شود و مشخص است قدرت خرید در این کشور تا حدی کاهش یافته و ترکیه برای عبور از بحران درآمدی و رکود اقتصادی نیاز به سرمایه‌های خارجی دارد و به همین دلیل است که فروش واحدهای مسکونی و ارائه اقامت را اجرا می‌کند. البته قابل توجه است که اخذ اقامت برای خریداران ملک در ترکیه کوتاه مدت است و پس از پایان آن دوباره باید سرمایه گذاری اتفاق بیفتد و اقامت دائم نیست.

 

 

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors