برق صنایع؛ پاشنه آشیل تولید 55 میلیون تن فولاد تا سال 1404/ خوش‌بینی فولادی سخنگوی صنعت برق

سخنگوی صنعت برق کشور، تولید 55 میلیون تن فولاد تا سال 1404 را قابل تحقق دانست و،گفت: نیاز صنایع کشور به برق حدود 21 هزار مگاوات است که از این میزان 7500 مگاوات به صنایع بزرگ و استراتژیک همچون فولاد و آلومینیوم اختصاص می‌یابد.

مصطفی رجبی مشهدی در گفتگو با فولادبان با بیان اینکه تولید 55 میلیون تن فولاد تا سال 1404 قابل تحقق است، اظهارداشت: وزارت نیرو برای تحقق تولید 55 میلیون تن فولاد تا پایان برنامه توسعه، برنامه‌های زیادی برای احداث و ایجاد نیروگاه های برق دارد تا فولادسازان تا پایان برنامه ششم توسعه به تولید 55 میلیون تن فولاد که تقریبا دو برابر میزان فعلی فولاد است، دست یابند.

وی، زیرساخت‌های مورد نیاز برای تامین انرژی به‌وِیژه تولید برق را آماده بهره برداری دانست و گفت: کارخانه ها و نیروگاه های صنایع فولادی را بخش خصوصی و با نظارت وزارت نیرو راه اندازی و ایجاد می کند.

این مقام مسئول وزارت نیرو با اشاره به بهینه سازی مصرف برق و انرژی در کشور، تصریح کرد: ساخت نیروگاه برق برای تولید کنندگان فولادی با توافق وزارتخانه‌های صمت و نیرو صورت گرفته و مجوزهای مورد نیاز برای تولید 10 هزار مگاوات برق به نتیجه رسیده است.

رجبی مشهدی در ادامه با بیان اینکه تا سه سال آینده 14 هزار مگاوات برق وارد مدارخواهد شد، اظهار داشت: قرار است نیروگاه های صنایع  تا پایان سال هزار مگاوات و تا پایان سال آینده 1500 مگاوات برق را وارد مدار سراسری کنند، ضمن اینکه چندی پیش اولین واحد نیروگاهی بخش خصوصی صنایع در سمنان با احداث یک نیروگاه 183 مگاواتی به بهره برداری رسیده بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر براساس برنامه کنونی پیش برویم، مشکل خاصی در تولید 14 هزار مگاوات برق مورد نیاز صنایع نخواهد بود. البته موضوع مهمتر اینکه بخش مهمی از این میزان برق تولیدی به نیروگاه های تجدید پذیری که صنایع در حال احداث آن هستند، اختصاص دارد.

به گفته سخنگوی صنعت برق کشور، در حال حاضر صنایع درصدند با ساخت نیروگاه تولید برق علاوه بر تامین انرژی واحدهای تولیدی خود، چنانچه برق مازاد هم داشته باشند، وزارت نیرو متعهد به خرید شده است، ضمن اینکه در صورت نیاز، از طریق شبکه‌های عمومی برق، از نیروگاه‌های نصنایع  پشتیبانی می‌‌شود  با این حال، وزارت نیرو چنانچه اشکالی در تولید برق نیز پیش آمد، برق مورد نیاز صنایع را از طریق شبکه‌های سراسری برق تامین می‌کند.

رجبی مشهدی با یادآوری اینکه نیاز صنایع کشور به برق حدود 21 هزار مگاوات است که شامل صنایع کوچک، متوسط و صنایع انرژی بر است، عنوان کرد: از این میزان حدود 7500 مگاوات برق مورد نیاز صنایع بزرگ همچون فولاد، آلومینیوم و سیمان است. در این راستا، چنانچه این میزان برق مورد نیاز صنایع را نیروگاه های واحدهای تولیدی تامین کنند،مطمئنا توان کشور برای تولید 55 میلیون تن فولاد فراهم خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *