قول وزیر صمت برای بهبود صنعت فولاد/ شرط جدید برای واگذاری معادن اضافه شد

وزیر صمت با تأکید بر اینکه تأمین مالی زنجیره‌ای می‎‌تواند به واحد‌های تولیدی کمک زیادی کند، گفت: ۷۰ درصد تسهیلات باید مبتنی بر روش زنجیره‌ای پرداخت شود.

به گزارش فولادبان، سیدرضا فاطمی‌امین با اشاره به اینکه در شهریورماه امسال برای نخستین‌بار جریمه ارگان‌های دولتی در صورت عدم پرداخت به موقع مطالبات گروه‌های تولیدی مصوب شد، بیان کرد: شفافیت و رتبه‌بندی در برخی از بخش‌های متولی انجام شده و به دنبال انتقال آن به کل بخش صنعت و تجارت هستیم. بر همین اساس خدمات خود را مبنی بر رتبه‌بندی ارائه می‌دهیم و به معیار‌های مورد نظر حاکمیت توجه می‌کنیم.

وی از آزادسازی واردات ماشین‌آلات معدنی خبر داد و مطرح کرد: تولید ماشین‌آلات معدنی امسال ۱۰۰ درصد رشد را تجربه کرده است و ۵۰ درصد ماشین‌آلات معادن که تولید داخلی ندارد، می‌توانند وارد کنند.

وزیر صمت با بیان اینکه مزایده ۵۳۰۰ فرصت معدنی از مهرماه آغاز شده است، یادآور شد: در این مزایده‌ها قبلاً فقط اهلیت مالی در نظر گرفته می‌شد؛ اما امسال امتیاز فنی نیز به آن اضافه کردیم به گونه‌ای که متقاضی دارای فرآوری، شامل امتیاز فنی خواهد شد.

فاطمی‌امین با اشاره به اینکه منابع خوبی در اختیار فعالیت‌های معدنی قرار می‌گیرد، درباره فعال‌سازی واحد‌های تعطیل، تصریح کرد: متأسفانه حداقل ۳۰ درصد از واحد‌های تولیدی که عمدتاً تعطیل شدند، مشکل اهلیت سرمایه‌گذار دارند که با رونق خرید و فروش واحد‌های تولیدی، می‌توان آنها را فعال کرد.

وی درباره تأمین مالی واحد‌های تولیدی اظهار کرد: از دی ماه سال گذشته تأمین مالی زنجیره فولادی یکی از مصوباتی است که به طور جدی دنبال می‌شود و در طی این بازه زمانی رشد خوبی را به همراه داشت، ضمن ایکه در چند ماه اخیر بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان از طریق زنجیره تأمین مالی صورت گرفته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورتحساب، ادامه داد: بر این اساس، تسهیلات مبتنی بر فاکتوری که صادر می‌شود به حساب فروشنده واریز خواهد شد و بانک‌هایی که منابع را به حساب فروشنده واریز نمی‌کنند، متخلف محسوب می‌شوند.

فاطمی امین با بیان اینکه این نوع تأمین مالی، مشکل انقباض بانک‌ها را حل می‌کند، گفت: اگر این اقدام با موفقیت انجام شود، به نفع تولیدکنندگانی است که قصد شفافیت در عملکرد را دارند.

وی با تأکید بر توجه ویژه به واحد‌های تولیدی نوپا، خاطرنشان کرد: یکی از حوزه‌های صنعت این است که به دنبال ایجاد واحد‌های بزرگ با اشتغال بالاست در حالی که باید واحد‌های صنعتی کوچکی که استعداد بزرگ شدن را دارند، شناسایی کرد و خط ویژه‌ای برای آن‌ها درنظر گرفت.

وزیر صمت با بیان اینکه وضعیت تولید در کشور در مجموع خوب است، اذعان کرد: در بیشتر محصولات از جمله لوازم خانگی، خودرو و فولاد رشد قابل توجهی داریم؛ اما در مصالح ساختمانی و مواد غذایی مانند روغن خوراکی کاهش تولید وجود دارد که می‌توان گفت در مجموع وضعیت تولید خوب است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *