جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 28 مهر 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

تحلیل مدیرعامل فولاد مبارکه از بازار جهانی فولاد/ روایتی از 16 میلیون تن ظرفیت مغفول مانده در تولید فولاد

مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه با مقایسه‌ بازار جهانی فولاد و بازار فولاد کشورمان، گفت:با توجه به اتفاقات ۸ ماه گذشته، شاهد رکود بازار جهانی فولاد و افت تولید حدود ۵ درصدی فولاد نسبت به مدت مشابه سال گذشته در جهان هستیم، ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری میلادی، نسبت به دو سال گذشته، شاهد افت تولید فولاد در عرصه بین‌الملل باشیم.

یاسر طیب نیا در گفتگو با فولادبان، با بیان اینکه براساس آمار، باوجوو رکود در بازار جهانی فولاد، از بین ۱۰ فولادساز برتر جهان، ایران و هند بیش از ۷ درصد رشد تولید داشته‌اند، اظهارداشت: ظرفیت‌های جدیدی را طی ماه‌ها و سال‌های آتی به‌تدریج در جریان تولید قرار خواهند داد.

وی با اشاره به اینکه بازیگران اصلی در حوزه تولید فولاد جهان با کاهش ۴ تا ۵ درصدی میزان تولید مواجه بوده‌اند و در این میان، میزان تولید فولاد در کشور ترکیه ۹ درصد کاهش یافته است، گفت: با توجه به بحران انرژی در اروپا، کاهش قیمت جهانی فولاد و اتفاقات تکنولوژیک، در آینده نزدیک رقابت‌ها در عرصه جهانی تولید فولاد تشدید خواهد شد.

طیب نیا با اشاره به تغییر رویکرد تعدادی از فولادسازان جهان برای تولید آهن اسفنجی و فولاد به روش احیای مستقیم، گفت: در یک سال گذشته، قیمت سنگ آهن از ۲۵۰ به ۹۵ دلار و قیمت تختال و فولاد از ۸۵۰ به ۴۵۰ دلار کاهش یافته است. در این میان، پیامد این کاهش قیمت‌ها، توقف برخی از خطوط تولید خواهد بود که به دلیل عدم رقابت‌پذیری، تعدادی از فولادسازان جهان در صورت تداوم این وضعیت امکان ادامه فعالیت نخواهند داشت.

وجود ۱۶ میلیون تن ظرفیت بلا استفاده در بخش تولید فولاد کشور

مدیر عامل غول فولاد سازی ایران با اشاره به تفاوت زنجیره فولاد با دیگر زنجیره‌های فلزات، بیان کرد: زنجیره فولاد، زنجیره پیچیده‌تری است و نوسانات این زنجیره بسیار بیشتر از سایر زنجیره‌هاست، ضمن اینکه در یک سال گذشته میزان تولید آلومینیوم در کشور ۲۰ درصد و میزان تولید مس ۱۰ درصد و میزان تولید طلا ۶ درصد کاهش یافته است.

وی با اعلام اینکه در یک سال گذشته در زنجیره فولاد کشور شاهد کاهش ۶۰ درصدی تولید سنگ آهن و۵۰ درصدی محصول نهایی فولاد هستیم، عنوان کرد: باوجود نزدیک بودن میزان تولید فولاد با آمارهای جهانی در سال‌های گذشته، امروز بالغ بر ۱۶ میلیون تن (بیش از ۴۰ درصد) ظرفیت بلااستفاده تولید فولاد در کشور داریم که امکان بهره‌برداری آن وجود دارد؛ این شرایط سختی است که در زنجیره فولاد با آن مواجه هستیم و باید با نگاه پایداری در زنجیره فولاد برای رفع این معضلات چاره‌اندیشی کنیم.

کاهش ۲۰ درصدی قیمت‌ها در زنجیره فولاد ایران

وی در ادامه از کاهش ۲۰ درصدی قیمت‌ها در زنجیره فولاد ایران سخن گفت و تصریح کرد: در این مدت قیمت سنگ آهن و تختال در کشورمان حدود ۲۲ درصد، قیمت آهن اسفنجی حدود ۲۰ درصد و قیمت کنسانتره حدود ۱۴ درصد کاهش یافته است.

طیب نیا با اشاره به روند نزولی تولید فولاد در کشور، عنوان داشت: برای تولید هر تن فولاد نیازمند ۲۰۰ دلار سرمایه‌گذاری هستیم اما برای تولید هر تن آهن اسفنجی تنها به ۸۰ دلار و برای تولید هر تن کنتسانتره و گندله آهن فقط به ۳۵ دلار سرمایه‌گذاری نیاز است، بنابراین عمده سودآوری در نیمه اول زنجیره تولید فولاد است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه بهمچنین ا ابراز تأسف نسبت به زیان‌آوری در نیمه دوم زنجیره تولید فولاد در کشور، اضافه کرد: این زیان‌آوری در تولید ورق گالوانیزه بسیار مشهود است، این در حالی است که در سنوات گذشته به اشتباه عمده سرمایه‌گذاری زنجیره تولید فولاد کشور، در بخش فولادسازی صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه هدف‌گذاری زنجیره تولید فولاد کشور باید صادرات محصول نهایی باشد،  اظهارداشت: در حال حاضر فولاد، سومین رتبه صادرات کشور را از آن خود کرده اما همین میزان شاید کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت ما برای صادرات است که باید در این خصوص نیز چاره‌اندیشی شود.

طیب‌نیا تصریح کرد: با افزایش ۲۰ میلیون تنی ظرفیت تولید فولاد در ۳ سال آینده باید برنامه‌ریزی جدی برای صادرات فولاد داشته باشیم؛ رقابت‌پذیری کشورمان در حوزه فولاد به شدت پایین است.

وی درباره چالش‌های زنجیره تولید فولاد در کشور، اظهار‌کرد: در حوزه‌های سیاست‌گذاری و ساختاری با مسائل زیادی در زنجیره تولید فولاد کشور مواجه هستیم، ضمن اینکه تأمین مواد اولیه، انرژی، زیرساخت، پایداری محیط زیست و محصولات کیفی از دیگر چالش‌های مهم در این زنجیره است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با یادآوری اینکه صنعت فولاد با دیگر صنایع فلزی همچون مس و آلومینیوم که نیاز به مواد اولیه گسترده‌ای ندارند، بسیار متفاوت است، خاطرنشان کرد: در صنعت فولاد با زنجیره گسترده‌ای از مواد معدنی و فرآوری مواجه هستیم به‌گونه‌ای که بالغ بر صدها صنعت و هزاران شرکت بالادست کارخانجات فولادی مشغول به فعالیت هستند.

وی، صنعت فولاد را پیشران و موتور محرکه اقتصاد ملی خواند و تصریح کرد: زنجیره فولاد از پیچیدگی زیادی برخوردار است. به‌عنوان مثال، سنگ آهن و زغال سنگ دارای کیفیت‌های خاص و متفاوتی هستند که در معادن مختلف داری شرایط مختلفی می‌باشند و فولادسازان نمی‌توانند هر سنگ آهنی را استفاده کنند که از این بابت محدودیت وجود دارد.

طیب‌نیا خاطرنشان کرد: مطالعات زیادی در جهان برای مدیریت مؤثر زنجیره تولید فولاد صورت گرفته و در این حوزه کشور ما نیاز به اقدامات جدی‌تری دارد به طوری که باید با نگاه پایداری و رقابت‌پذیری زنجیره فولاد کشور را اداره کنیم که در این زمینه نیاز به بازارسازی داریم.

وی با بیان اینکه مدیریت زنجیره فولاد شامل فراوری و تولید مواد اولیه، خرید و تدارکات لجستیک است، اذعان داشت: کشورمان نیازمند مدیریت مؤثر، سریع‌تر، کیفی‌تر و اقتصادی‌تر در زنجیره فولاد است، ضمن اینکه هزینه ۱۲ دلاری حمل هر تن سنگ آهن از معادن داخلی به مراکز تولید فولاد در ایران نسبت به هزینه ۵ دلاری حمل هر تن سنگ آهن از یک قاره به قاره دیگر غیر منطقی است.

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors