جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 26 مهر 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

دولت درگیر مسائل اجرایی معادن نشود/خام فروشی؛ چالش بزرگ حوزه معدن

عضو کمسیون عمران مجلس درباره ارتقای بهره وری از معادن گفت: برای موفقیت در حوزه معدن باید بخش خصوصی که دارای اهلیت می‌باشد را با دقت نظر وارد میدان عمل کرد، ضمن اینکه ضرورت دارد بخش خصوصی کار را تمام و کمال به دست بگیرد. البته دولت تنها نظارت بر روند کاری داشته باشد و خود را درگیر مسائل اجرایی نکند.

به گزارش فولادبان، البرز حسینی، اظهارکرد: در کشور ما، معادن زیاد و متنوعی وجود دارد که این موهبت الهی می‌تواند در بهبود اقتصاد کشور، بسیار تاثیرگذار باشد، مخصوصاً در این سال‌ها که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، اوضاع و احوال اقتصاد و معیشت مردم را به مخاطره انداخته است.بخش خصوصی کار را تمام و کمال به دست بگیرد و دولت تنها نظارت بر روند کاری داشته باشد

وی افزود: برای موفقیت در حوزه معدن می‌باید بخش خصوصی که دارای اهلیت می‌باشد را با دقت نظر وارد میدان عمل کرد. از این‌رو ضرورت دارد که بخش خصوصی کار را تمام و کمال به دست بگیرد و دولت تنها نظارت بر روند کاری داشته باشد و خود را درگیر مسائل اجرایی نکند. در حال حاضر بخش خصوصی در حوزه معدن فعال است، اما آن طور که باید و شاید و انتظار می‌رود، نیست.

این نماینده مجلس تصریح کرد: بخش خصوصی به دلیل اینکه دخل را با خرج با دقت کنترل می‌کند، بهتر می‌تواند این دست کارها را مدیریت کند. از این‌رو، باز باید تاکید کنم که بخش خصوصی دارای اهلیت است که می‌تواند برای معادن کشور، ارزش افزوده ایجاد کنند.

حسینی اظهار داشت: مجلس، قوانین حوزه معدن را وضع کرده است و اکنون هم در حال تدوین اصلاح قانون معادن هستیم. پس، دولت می‌باید نظارت کند که این قوانین به درستی اجرا شود، اما مجموعه‌های بخش خصوصی هستند که باید این موهبت الهی را به ثروت تبدیل کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه بیان کرد: یکی از چالش‌های اصلی در حوزه معدن، خام‌فروشی است. در حال حاضر ‌باید روندی دنبال شود که زنجیره ارزش را تکمیل کنیم، زیرا اقتصاد و صنعت این را می‌طلبد و همچنین ما باید در برابر نسل‌های آینده پاسخگو باشیم و این ثروت را نباید فقط در دوره حیات خود صرف کنیم. ما باید طرح جامع در حوزه معادن داشته باشیم که بدانیم این ثروت را چگونه تولید و هزینه کنیم. یعنی می‌باید نقشه راه مشخص باشد که هر دولت و هر مسئولی که بر سر کار آمد در همان راستا حرکت کند نه روی به کارهای سلیقه‌ای بیاورد.

وی یادآور شد: شاید لازم باشد خیلی مواقع، مواد معدنی و فرآوری شده را صادر نکنیم و در همین کشور به واسطه آن اشتغال‌زایی داشته باشیم و زیرساخت‌های کشور خود را مهیا کنیم. متاسفانه در کشور، بوروکراسی پیچیده اداری، دهه‌هاست که بیداد می‌کند. یکی از عواملی که باعث کُندی کار در حوزه معدن شده است، همین بوروکراسی است و اگر می‌خواهیم اقتصادی پویا و بالنده را به منصه ظهور برسانیم و در منطقه و حتی در دنیا حرف برای گفتن داشته باشیم، می‌باید یک بار برای همیشه به این بوروکراسی غیرمنطقی و اصولی پایان دهیم.

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors