جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 12 مهر 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

قیمت گذاری در زنجیره فولاد اصولی نیست/ تصمیم شورای آهن و فولاد به کجا رسید؟

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران ایران گفت: قیمت گذاری محصولات فولادی یا باید از ابتدا و یا از انتهای زنجیره باشد و بر اساس شاخص های صادراتی قیمت کل زنجیره تعیین شود.

احمد رضوی نیک در گفتگو با فولادبان افزود: نوردکاران بارها نظرات خود را اعلام کرده اند و خواستار این هستند مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار، قیمت مواد اولیه و محصولات فولادی را تعیین کند و دولت از قیمت گذاری ، قیمت سازی و حباب سازی دست بردارد.

وی دامپینگ محصولات در بازارهای جهانی و تعیین قیمت در بازار داخلی را از علتهای اصلی تعیین قیمت بیان کرد و ادامه داد: قیمت محصولات فولادی از طرف دولت، وزارت صمت و بورس کالا مدیریت و تعیین می شود و از طرف دیگر با دامپینگ محصولات نهایی و فولادی در بازارهای جهانی ،عملا مکانیزم بازار از دست رفته و بازار به دست شرکت ها و واحدهایی مانند فولاد مبارکه سپرده شده است.

این فعال صنعتی تصریح کرد: قیمت ها باید براساس درصدی از قیمت های جهانی، مارجینی از تقسیم سود تعیین شود تا  از این سود تمام زنجیره فولاد سود ببرند بعبارتی خواسته نوردکاران این است که قیمت گذاری یا از سنگ آهن شروع شود و یا از محصولات نهایی و این در حالیست که در حال حاضر قیمت گذاری محصولات فولادی تولید داخل براساس شمش یعنی از میانه زنجیره می شود.

رضوی نیک با اشاره به تعیین قیمت محصولات فولادی از انتهای زنجیره فولاد گفت: اگر تصمیم دولت یا وزارت صمت بر این باشد که قیمت محصولات نهایی تولید داخل را از میلگرد یا محصول نهایی تعیین کند باید  10 تا15 درصد کمتر از قیمت های جهانی با  توجه به تحریم های موجود بر بازار ایران قیمت میلگرد را لحاظ کند یعنی اگر قیمت میلگرد در بازارهای جهانی 500 دلار است تولید کننده ایرانی موظف است قیمت را 460 دلار برای فروش تعیین کند.

وی افزود:با توجه به قیمت ریالی و لحاظ کردن هزینه تولید 11 و نیم درصدی و در نظر گرفتن سود 7 درصدی قانونگذار برای واحدهای تولیدی و درنهایت مارجین 18 و نیم درصدی قیمت میلگرد به ریال تعیین می شود و با تعیین قیمت میلگرد می توان قیمت آهن اسفنجی،  گندله ، کنسانتره و سنگ آهن را نیز مشخص کرد.

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران ایران با انتقاد از اینکه بیشترین سود زنجیره نصیب فولادسازان شمش می شود، ادامه داد: قیمت گذاری دولت در محصولات فولادی سبب شده بیشترین سودخالص یعنی 37 درصد به وسط  زنجیره ، در بالادستی 17 درصد و در پایین دستی فقط دو درصد سود تخصیص یابد.

رضوی نیک بهره مندی میانه زنجیره از بیشترین سود خالص زنجیره را موجب کاهش تولید محصولات داخلی بیان و تصریح کرد: سود میانه زنجیره همچنین موجب شده است تفاوت مارجین سود میلگرد و شمش از 18و نیم درصد به 9 درصد برسد درحالیکه هزینه تولید ما بیش از10 درصد است و بیشتر واحدها برای تولید محصولات فولادی خود زیان می بییند و به همین علت در حال حاضر ظرفیت تولید 37 میلیون تنی تولید فولاد کشور به  16 میلیون تن و ظرفیت خالی تولید به علت زیان ها و خسارت ها به 20 میلیون تن رسیده است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors