تحلیل روزانه بازار آهن 10 مهر 1401

بررسی بازار آهن امروز، 10 مهر ۱۴۰۱ از رشد حباب افزایش قیمت‌ها در بازار آهن با نا امیدی از توافقات وین حکایت دارد.

به گزارش فولادبان بررسی بازار آهن امروز، دهم مهر1401 نشان می‌دهد، قیمت دلار با 200 تومان کاهش به 32 هزار 300 تومان رسید، این در حالی است که در بازار آهن اکثر مبادی فروش افزایش قیمت را مد نظر قرار دادند.

همانطور که می‌دانیم طی هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده ای با وساطت یکی از کشورهای منطقه درباره آزادسازی هم‌زمان زندانیان ایران و امریکا انجام و میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدود شده کشورمان نیز در این چارچوب در شرف آزادسازی است.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل نیز مدعی شد باقر نمازی زندانی دوتابعیتی از زندان آزاد و ایران را ترک کرده و سیامک نمازی نیز آزاد شده، اما همچنان در ایران است.

از سوی سخنگوی بانک مرکزی دیگر پیگیری‌های مستمر برای آزادسازی منابع ارزی مسدود شده کشورمان با همکاری نزدیک دستگاه دیپلماسی در حال انجام است و طی هفته‌های اخیر پیشرفت های قابل ملاحظه‌ای در این خصوص حاصل شده، برخی ملاحظات بانکی همچنان باقی‌ اما در تعامل با طرف‌های مقابل برای رسیدن به نتیجه، در حال پیگیری است.

اگر بازگشت منابع محقق شود شاید بتواند تا حدی از فشار افزایش قیمت دلار تحت تاثیر اخبار منفی مذاکرات وین بکاهد، اما بازار از روند توافق برجام نا امید شده و رسیدن به آن نقطه و تاثیر گذاری بر بازار ارز زمان بر است.

با این وجود بازار کامودیتی ها مدت هاست که با مشکل نقدینگی در اثر بالا پایین شدن های شدید ماه های اخیر رو به روست. پس از حمله روسیه به اوکراین قیمت کامودیتی ها از گاز طبیعی و نفت گرفته تا فلزات، با درهم ریختگی قیمتی شدید مواجه شد. فعالیت های تجاری مربوط به بسیاری از مواد اولیه به کمترین مقدار خود رسیده است.

در بورس کالا نیز هیچ محصول فولادی در بورس کالا خریدار نداشت، به طوری که 40 هزارتن آهن اسفنجی بریکت با قیمت پایه 84 هزارو 368 ریال عرضه شد که به دلیل کمبود تقاضای لازم از روی تابلومعاملات بورس کالا حذف شد.

در عین حال نوسانات قیمت محصولات در بازار داخلی اینبار با سنگین شدن کفه افزایش قیمت‌ها پیش می‌رود، اما برخی کارشناسان در بازار آزاد آهن معتقدند که این نوسانات علت خاصی ندارد و صرفا اصلاح قیمت است.

از بازار آهن چه خبر؟

امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها 50 تا 200 تومان افزایش یافت اما در عین حال تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها نیز ثبات قیمت داشتند، البته شرکت نورد آریان فولاد نرخ محصولات خود را 50 تومان کاهش داد.

نرخ اکثر محصولات در دو شرکت ناب تبریز و جویا نورد تهران 50 تا 250 تومان افزایش یافت و در مابقی شرکت‌ها نیز اغلب ثبات قیمت دیده می‌شد.

در بازار تیرآهن نرخ محصولات کیلویی 100 تا 200 تومان افزایش پیدا کرد، قیمت شاخه‌های پرفروش در شرکت ذوب آهن نیز 30 تا 50 هزار تومان افزایش یافت.

قیمت پروفیل در شرکت صدرا با ثبات محصول با ضخامت 2 و افزایش 200 تومانی برخی محصولات اعلام شد، شرکت‌ نیکان 700 تومان افزایش قیمت داشت و مابقی شرکت‌ها تغییر قیمت خاصی نداشتند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *