جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 13 شهریور 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

برجام؛ معجزه‌گر بورس نیست/ مشکلات باید زیرساختی حل شود

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که غیر از آزاد شدن منابع مالی، نمی‌توانیم انتظار دیگری از احیای برجام که حتی نسخه ضعیف‌تر از برجام قبلی است، داشته باشیم.

میثم رادپور در گفتگو با فولادبان درباره اینکه در آینده چه افقی پیش روی بازار سرمایه خواهد بود، افزود: در این زمینه عوامل تصادفی و غیرسیستماتیک موثر بر بازار بورس در بلندمدت یکدیگر را خنثی می‌کنند اما در کوتاه مدت، هر نیرویی می‌تواند باعث جابه‌جایی قیمت‌های این بازار شود که این مقوله، خارج از پیش بینی و حوزه دید کارشناسان است.

وی با بیان اینکه پس از توافق احتمالی هسته‌ای و احیای برجام تفاوت جدی در ماهیت اقتصادی کشور رخ نخواهد داد، تاکید کرد: حتی با فرض توافق احتمالی و  افزایش فروش نفت و بهتر شدن وضعیت منابع ارزی، باز هم عوارض گذشته ادامه‌دار خواهد بود، ضمن اینکه با انجام این توافق همچنان مسائل نظام پولی کشور باقی می‌ماند و نمی‌توانیم با بانک‌های جهان همکاری داشته باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که نسخه اصلی برجام هم با وجود انتظاراتی که از آن می‌رفت، نتوانست مشکلات موجود را رفع کند و در حوزه تولید، عایدی خاصی برای کشور نداشت، بنابراین غیر از آزاد شدن منابع مالی، انتظاری از احیای برجام که حتی نسخه ضعیف‌تر از برجام قبلی است، نیست. همچنین عارضه‌ای که در برجام قبلی موجود بود، در تفاهم‌نامه فعلی نیز برقرار خواهد بود.

رادپور درباره عدم تمایل سرمایه‌گذاری در این زمینه گفت: اکنون معاملات و سرمایه‌گذاری با ریسک‌های غیرتجاری همراه است و نه تنها سرمایه‌گذاران و صاحبان سرمایه خارجی، بلکه سرمایه‌گذاران داخلی هم به سرمایه گذاری تمایلی ندارند.

به گفته وی، پیش بینی می‌شود بورس پس از احیای برجام، دستاورد چندانی به دست نخواهد آورد؛ همان‌طور که در این دو ساله انتظار می‌رفت که بورس بعد از تجربه ریزش سال 99، به عنوان طبقه‌ای از دارایی ها، کم و بیش رشدی را داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه  یادآور شد: متاسفانه رشد قیمت‌ها در بورس نه ناشی از خلق ارزش و بهره‌ور شدن بورس و همچنین افزایش تولید و نوآوری شرکت‌‎ها، بلکه ناشی از افزایش تورم و باد کردن قیمت‌ها در این بازار بوده است.

وی توضیح داد: بیشترین ضربه از میزان تورم و ریسک تجاری را بازار بورس متحمل می‌شود؛ به این دلیل که بورس از دارایی های مالی تشکیل شده و مبتنی بر انتظارات جریان دارد. این انتظارت نیز به شدت با موانع بر سر راه کسب و کارها مخدوش می‌شود. در نهایت، عملکرد یک طبقه از دارایی‌های واقعی مانند بورس از دارایی های غیرواقعی بهتر نخواهد شد. این جاماندگی از تورم باید جبران شود تا بورس در عرصه رقابت با سایر دارایی های مالی در یک جایگاه قرار بگیرد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors