جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 10 شهریور 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

برجام نرخ ارز و تورم را در مسیر نزول وارد می‌کند

کارشناس بازار سرمایه گفت: اخیراً به دلیل اخبار مثبت از مذاکرات و رابطه معکوس آن با نرخ ارز، احتمالا قیمت ارز، به تدریج در همین روند کاهشی به کار خود ادامه خواهد داد.

میثم علیمحمدی در گفتگو با فولادبان در رابطه با تأثیر توافقات در بازار سرمایه بیان کرد: زمانی که مذاکرات به نتیجه برسد، می‌توان در خصوص فرآیند نحوه فروش و مبالغ فروش شرکت‌ها در صنایع موجود در بازار سرمایه انتظارات مثبتی را پیش‌بینی کرد. وقوع برجام گشایش‌های سیاسی و اقتصادی در حوزه‌های مختلف را به همراه دارد و به تبع آن، باعث افزایش فروش شرکت‌های گوناگونی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه احتمالا با احیای برجام نرخ ارز کاهش یابد، گفت: نتیجه مثبت از مذاکرات در کوتاه مدت موجب کاهش نسبی نرخ ارز خواهد شد، چرا که فعالان بازارهای مختلف، انتظارات متفاوتی در این زمینه دارند. البته این حوزه کاهش شارپی را تجربه نمی‌کند و به احتمال زیاد، کمی پایین‌تر از قیمت‌های فعلی معامله خواهد شد که از آن به عنوان قیمت تعادلی نرخ ارز یاد می‌شود. از طرفی این روند نزولی می‌تواند صنایع و شرکت‌های صادرات محور را نیز دچار کاهش سودآوری کند.

کارشناس پولی و بانکی افزود: کمااینکه در یک ماه اخیر، اخبار مثبت از برجام توانست نرخ ارز را تا حدی کاهش دهد و مقدار آن را از حدود 32 هزار تومان به 29 هزار تومان برساند. این عملکرد، خود نشان از رابطه معکوس بین برجام و نرخ ارز دارد.

علیمحمدی تصریح کرد: از سوی دیگر، توافقات موجب کاهش انتظارات تورمی می‌شود و در واقع با بهبود وضعیت اقتصادی، تورم در روند نزولی قرار خواهد گرفت. همچنین بازار سرمایه در کوتاه مدت صنایع بانک، بیمه، خودرو و حمل و نقل را وارد رشد می‌کند که از احیای برجام، منفعت زیادی کسب می‌کنند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors