جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 08 شهریور 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بانک و خودرو اولین برندگان برجام/هزینه تمام شده پول کاهش می‌یابد؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در صورت احیای برجام، بیشترین تأثیر و تحولات در دو صنعت خودرویی و بانکی مشخص خواهد شد.

محمدباقر خادمی در گفتگو با فولادبان درباره تأثیرات احیای برجام بیان کرد: توافقات در کشور ایران به دو شکل در اقتصاد واکنش نشان می‌دهد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به نرخ بهره بین بانکی و در کل نرخ بهره اشاره کرد. در واقع خبر احیای برجام شوکی به بازار ارز وارد خواهد کرد؛ اما این نکته را در نظر داشته باشید که تحریم‌ها، هزینه قابل توجهی به شرکت‌های بورسی بابت نقل و انتقال ارز تحمیل کرده و با احیای برجام، هزینه پول کاهش خواهد یافت که این موضوع، اتفاق خوشایندی برای شرکت‌های تولیدی خواهد بود.

به گفته وی، کاهش تورم، نرخ ارز و فشار واردشده بر بانک مرکزی از اثرات احیای برجام است که به تبع آن، نرخ بهره بین بانکی نیز در روند نزولی قرار خواهد گرفت.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به واکنش برخی از صنایع به احیای برجام گفت: اعلام خبر توافق در مذاکرات، طبق روال سنتی در کوتاه مدت گروه خودرویی و بانکی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و احتمالاً نماد‌های بانکی معاملات روان‌تری را تجربه خواهند کرد؛ اما روند میان مدت خودرویی‌ها بستگی به اتفاقاتی دارد که بعد از احیای برجام در مورد خودروسازان شاهد آن خواهیم بود و باید منتظر ماند و دید در صورت توافق، چه اتفاق بنیادی در این گروه رقم زده می‌شود.

خادمی تصریح کرد: در واقع دو صنعت خودرو و بانک بیشترین بهره را از توافقات کسب می‌کنند، چرا که برجام تأثیر مستقیمی بر آنها دارد. در این راستا خودرویی‌ها می‌توانند با اضافه شدن شرکای خارجی و افزایش واردات در حوزه خود، از احیای برجام بیشترین منفعت را ببرند. همچنین انتظار می‌رود در صادرات گروه فلزات و پتروشیمی نیز تغییر بوجود بیاید؛ اما با کاهش جزئی دلار این تغییر می‌تواند منفی باشد. البته با توجه به اینکه دلار نیمایی روی سود این شرکت‌ها تأثیر دارد، به احتمال زیاد تغییر مثبت یا منفی شدیدی در این حوزه اتفاق نمی‌افتد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors