جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 07 شهریور 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

واردات بی‌رویه، بزرگترین تهدید امضای برجام/تسهیل نقل و انتقال پول، در صف اول تأثیرات برجامی

کارشناس بازار سرمایه گفت: تداوم تأثیرات اقتصادی برجام در بلندمدت مانند رشد متعادل بورس، نیازمند ورود سرمایه‌گذاران خارجی به صنایع مختلف کشور است.

حسن میثمی در گفتگو با فولادبان در رابطه با تأثیرات احیای برجام در بازار سرمایه مطرح کرد: اقتصاد کشور در صورت توافقات می‌تواند وضعیت بهتری را تجربه کند؛ کمااینکه یک سابقه تاریخی در این حوزه را شاهد بودیم و اقتصاد ایران توانست از جهات زیادی رشد کند. بر همین اساس در سال 94 فعالیت های سوداگری در بازارهای موازی مانند ارز، مسکن، زمین و امثال آن کاهش یافت و از طرفی فضای روانی بر اقتصاد کشور حاکم شد.

وی ادامه داد: در این راستا بخشی از سرمایه بوجود آمده به سمت بانک‌ها می‌رود و بخش زیادی از آن نیز وارد بازار سرمایه می‌شود که به دنبال آن تعادل مثبتی را به همراه دارد. به گونه‌ای که انتظار می‌رود خروج نقدینگی شارپی رخ ندهد و این عملکرد تأثیرات مستقیمی در شرکت‌های عرضه شده در بورس داشته باشد.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه خودرو، بانک، بیمه و حمل و نقل از صنایع برجامی هستند، گفت: در حال حاضر بانک‌های ایران به دلیل تحریم نمی‌توانند پول خود را با فروش محصولاتی مانند نفت، دریافت کنند. بنابراین زمانی که مذاکرات به نتیجه برسد، صنایع بانکی رونق خوبی را به چشم می‌بینند و بخشی از پول موجود در بازار سرمایه نیز قطعا به سمت سهم‌های بانکی خواهد رفت.

میثمی تصریح کرد: همچنین به دلیل موانع بوجود آمده از تحریم، خرید مواد اولیه برای شرکت‌های خودرویی در خارج از کشور با مشکلات زیادی همراه بوده و با احیای برجام، صنایع بانک، خودرو، بیمه و حمل و نقل به عنوان محرک بازار شناخته خواهند شد. از سوی دیگر، تمام هزینه‌های اضافی شرکت‌ها در جهت دورزدن تحریم‌ها حذف شده و مازاد آن وارد سود خالص آنها می‌شود.

وی ورود سرمایه‌گذاران خارجی به صنایع مختلف ایران را از الزامات پیشرفت اقتصادی کشور دانست و معتقد بود پس از یک دوره بلند مدت در حدود 5 سال، بازار سرمایه به رشد متناسبی خواهد رسید.

این کارشناس با اشاره به مهم‌ترین مانع اقتصاد در احیای برجام، بیان کرد: بسیاری از فعالان این حوزه معتقدند وضعیت نرخ دلار و بورس با حذف تحریم‌ها، در روند نزولی قرار می‌گیرد، در حالی که این تفکر اشتباه بوده و در شرایط مثبت برجامی، محدوده قیمت دلار به 28 هزار تومان خواهد رسید. همچنین بزرگترین تهدید احیای برجام، واردات بی‌رویه است که در این صورت شرکت‌های داخلی با کاهش حاشیه سود، در سودسازی خود دچار مشکل می‌شوند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors