جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 03 شهریور 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

فولاد ایران، نیازمند محرک صادراتی/مسیر صادرات فولاد هموار نیست

یک کارشناس فعال صنعت فولادی گفت: کشور ایران برای دستیابی به افزایش صادرات در حوزه فولاد، نیازمند رفع مشکلات اقتصادی و سیاسی است.

وحید یعقوبی در گفتگو با فولادبان در تحلیل بازار فولاد پس از برجام بیان کرد: در صورتی که برجام احیا شود و توافقات به نتیجه مثبتی برسد، به نفع صنایع کشور به خصوص حوزه فولاد خواهد شد. در این راستا گره‌های صادراتی که مهم‌ترین آن هزینه‌های ناشی از تحریم است، کاهش یافته و ارتباطات تجاری و بانکی ایران با سایر کشورها فعال می‌شود. از طرفی با افزایش عرضه در صنعت فولاد کشور، می‌توان میزان دسترسی به نهاده‌های تولید را نیز بیش از گذشته فراهم کرد.

وی با بیان اینکه با احیای برجام در کوتاه مدت، قیمت‌ها در بازار فولاد و دلار کاهش پیدا می‌کند ادامه داد: تثبیت نرخ دلار و محصولات فولادی در بلند مدت به سایر اقدامات اقتصادی دولت نیز بستگی دارد. در واقع قیمت دلار، تورم و برخی از کالاها در ایران فقط به یک موضوع وابسته نیست که با امضای برجام انتظار بهبود وضعیت در آن را داشته باشیم؛ بلکه مولفه‌های متعددی در این راستا وجود دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به نرخ رشد اقتصادی، روابط ایران با سایر کشورها و در مجموع به وضعیت کلی اقتصاد اشاره کرد.

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به تأثیرات دامپینگ چند کشور در صنعت فولادی گفت: برای اطلاع دقیق از اثرات دامپینگ کشورهای خاورمیانه در ایران، ابتدا باید چگونگی انجام آن مورد بررسی قرار بگیرد. البته در این بین ناگفته نماند که دلیل وضعیت خوب فولاد در سایر کشورها یارانه‌های غیرمستقیمی است که به صنایع فولادی خود می‌دهند تا بازار صادراتی را حفظ کنند. در ایران نه تنها مشوق‌هایی در صنعت فولاد تعریف نشده، بلکه در این حوزه تنبیه‌های صادراتی نیز وجود دارد.

وی افزود: در خصوص تنبیه‌های صادراتی ایران می‌توان به حذف معافیت مالیاتی و ایجاد عوارض صادراتی اشاره داشت و این در حالیست که سایر کشورها تلاش‌های متعددی برای افزایش صادرات محصولات فولادی خود انجام می‌دهند.

کارشناس فعال صنعت فولادی در پایان تصریح کرد: به همین دلیل کشور ایران باید به سمتی برود که صادرات را به خصوص در حوزه فولاد افزایش دهد و برای دستیابی به آن در ابتدا باید راه‌ها و موانع صادراتی را هموار کند. همچنین می‌توان با ارائه مشوق‌های صادراتی به شرکت‌های مورد نظر، کالاهای جدیدی را به سایر کشورها ارسال کرد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors