جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 03 شهریور 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تأخیر اصلاح قیمت در بورس کالا؛ مشکل اساسی صادرات فولادی‌ها

کارشناس صنعت فولادی گفت: مهم‌ترین و اساسی‌ترین مشکل در صادرات شرکت‌های فولادی، تأخیر اصلاح قیمت محصولات در بورس کالا است.

صادق خاکبیز در گفتگو با فولادبان با اشاره به شرایط ایجاد شده از تعرفه‌های مالیاتی و صادراتی بیان کرد: در صنعت فولاد کشور ابتدا عوارض صادراتی افزایش یافت و پس از آن به تدریج وارد روند نزولی شد؛ به گونه‌ای که می‌توان گفت در حال حاضر این تعرفه حذف شده است. از طرفی نرخ عوارض صادراتی در میلگرد نیز به کمترین حد ممکن رسیده و اگر قیمت‌های مناسبی در ایران برای این محصول وجود داشت، با توجه به شرایط فعلی می‌توانست در صادرات موفقیت بالایی کسب کند.

وی افزود: در این راستا ناگفته نماند که در چند سال اخیر هزینه کارگر افزایش یافته و از طرفی نحوه قیمت‌گذاری در بورس کالا، سریع انجام نمی‌شود. چرا که این بخش حدود 2 هفته پس از کاهش قیمت‌های جهانی، نرخ محصولات خود را کاهش می‌دهد. بنابراین زمانی که قیمت محصولات داخلی کمتر از خارجی باشد، به نفع شرکت‌های صادراتی خواهد بود.

این کارشناس صنعت فولاد تصریح کرد: در صورتی که در ایران هزینه‌ها بالا باشد، شرکت‌های فولادی قادر به صادرات محصولات خود نیستند و به همین دلیل در حوزه فولادی پیشرفت چشمگیری حاصل نشده است. در واقع می‌توان گفت دلیل فشارهای واردشده به این شرکت‌ها، تأخیر اصلاح قیمت در بورس کالا است.

در همین حال وحید یعقوبی معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد، مصوبه افزایش عوارض صادراتی در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال جاری را موجب از دست رفتن انگیزه فولادی‌ها در زمینه صادرات دانست.

از سوی دیگر، طبق گفته‌های محمدصادق چیت ساز کارشناس صنعت فولادی، فعالان این حوزه پس از چند ماه توانستند به کاهش عوارض صادراتی دست یابند که البته در این بازه زمانی، حدود ۵۰ درصد بازار صادراتی ایران از بین رفت.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors