جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 02 شهریور 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

احیای برجام با صنعت فولاد چه می‌کند؟/ آزادسازی یارانه انرژی پس از احیای برجام

یک کارشناس فولادی مطرح کرد: در صورت احیای برجام، به احتمال زیاد آزادسازی یارانه انرژی اتفاق خواهد افتاد.

صادق خاکبیز در گفتگو با فولادبان با اشاره به تأثیر احیای برجام در وضعیت صادراتی ایران، بیان کرد: با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌های فعلی به نظر می‌رسد احیای برجام در واردات کشور به خصوص در حوزه فولاد تأثیر زیادی نداشته باشد. البته این اتفاق می‌تواند منجر به بهبود شرایط صادراتی ایران شود.

این کارشناس صنعت فولاد در عین حال گفت: هم اکنون تعهدی برای صادرکنندگان در سامانه نیما یا وزارت صمت در نظر گرفته شده است که براساس آن، هر شرکتی پس از صادرات محصول خود، باید دلار به‌دست آمده از آن را به یک شرکت وارداتی تحویل دهد. به همین دلیل، با چنین اقدامی، دلار کاغذی به سختی وارد کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ایران در رتبه دهم تولید فولاد جهان ایستاده است که اگر تحریم‎‌ها و موانع به‌وجود آمده از آن نبود، جایگاه کشورمان می‌توانست ارتقا یابد، یادآور شد: ایران به دلیل تحریم‌ها طی چند سال گذشته، کاهش صادراتی را تجربه کرده است.

سرپرست مناقصات و پروژه‌های شرکت آیرومارت تصریح کرد: در صورتی که مذاکرات احیای برجام به نتیجه برسد، دو موضوع هم‌زمان می‌تواند اتفاق می‌افتد. نخست، در پی این اتفاق کاهش قیمت دلار آزاد و به تبع آن نیمایی متصور است. البته در این صورت با وجود دسترسی و شرایط بهتر در صادرات، برای شرکت‌ها به صرفه نخواهد بود.

این کارشناس صنعت فولاد افزود: در کشور همیشه انرژی و یارانه به کارخانه تولیدی تعلق می‌گیرد و در صورتی که قیمت انرژی در ایران افزایش نیابد، صادرات همچنان برای صادرکنندگان جذاب خواهد بود اما با احیای برجام، احتمال زیادی در خصوص آزادسازی یارانه انرژی وجود دارد.

به گفته خاکبیز، اگر آزادسازی یارانه انرژی اتفاق بیفتد، گاز و بنزین به قیمت نرخ منطقه به ترتیب در حدود 35 سنت و 15 هزار تومان می‌رسد که در بخش گاز یک افزایش 4 برابری را شاهد خواهیم بود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors