تحلیل یک کارشناس فولادی از کاهش شدید قیمت دلار با توافق احیای برجام/دامپینگ روسیه به ضرر فولاد ایران تمام شد

یک کارشناس صنعت فولاد می‌گوید: در صورت احیای برجام تا یک ماه آینده باید منتظر کاهش شدید قیمت دلار در بازار آزاد باشیم.

صادق خاکبیز در گفتگو با فولادبان در رابطه با دامپینگ کشورهای روسیه، چین، هند و ترکیه در بازار جهانی فولاد، بیان کرد: صادرات فولادی ایران در سه ماه اول امسال با تعرفه همراه شد و وزارت صمت با وجود آگاهی از قطعی برق در تابستان، تعرفه‌هایی را به تصویب رساند که در نتیجه صادرات کشور وارد روند نزولی شد. در واقع، وزارت صمت با این اقدام به دنبال افزایش موجودی محصولات در انبارها بود تا در فصل تابستان که تولید کمتر و تقاضا بیشتر می‌شود، قیمت‌ها افزایش پیدا نکند که در به سرانجام رساندن آن، موفق شد.

وی در ادامه افزود: در این راستا، قیمت محصولات فولادی افزایش پیدا نکرد و حتی در برخی اوقات وارد روند نزولی شد که از دلایل آن، می‌توان به زیرفروشی (دامپینگ) روسیه، کاهش قیمت جهانی سنگ آهن و کاهش قیمت دلار آزاد از 33 هزار تومان به محدوده 30 هزار تومان اشاره کرد و از طرفی، دلار نیمایی نیز از 23 هزار تومان تقریبا تا 27 هزار تومان به پیش رفت.

سرپرست مناقصات و پروژه‌های شرکت آیرومارت  با بیان اینکه قیمت گذاری در بورس کالا با تأخیر همراه شده است و در واقع، براساس معیارها و مشخصه‌هایی تنظیم می‌شود، اظهارداشت: براساس آخرین برآوردها، قیمت گذاری دستوری و قیمت پایه در بورس کالا شفاف نیست، ضمن اینکه در حال حاضر فرمول نرخ گذاری با تقسیم میانگین CIS و قیمت روسیه بر عدد 2 و ضرب آن در قیمت نیمایی به دست می‌آید.

خاکبیز با اشاره به توافق برجام تصریح کرد: با توجه به اینکه صادرات ایران به دلیل دامپینگ، تقریبا ضعیف شد اما در مقابل به دلیل قطعی برق در کارخانه‌ها، عرضه کاهش پیدا کرده است. در واقع، با وجود کاهش عرضه و تقاضا، قیمت‌ها افت کرد. در این راستا، به نظر می‌رسد دلار آزاد نیز وارد روند نزولی شود و عملا بازار صادراتی در کشور تا پایان سال در همین محدوده باقی می‌ماند. همچنین در صورت احیای برجام تا یک ماه آینده، کاهش قیمت شدیدی در دلار رخ می‌دهد که در آن زمان، واردات می‌تواند تأثیر به‌سزایی در اقتصاد داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *