جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 24 مرداد 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

نوسان قیمتها بازار فولاد را سر در گم کرد/ قیمت مواد اولیه ارزان و محصول نهایی گران

یک کارشناس فولادی معتقد است در شش هفته گذشته وضعیت در بازار فولاد مبهم بود و شرایطی را پیش آورده که قیمت مواد اولیه و محصولات نوسان دارد.

خسرو حجتی در گفتگو با فولادبان افزود: در حال حاضر با توجه به وضعیت فعلی در بازار داخلی و جهانی فولاد، نمی‌توان دلایل اصلی و روشن عدم توازن در زنجیره محصولات فولادی را بیان کرد. به طور مثال امسال فولاد خوزستان عرضه کمی در بازار سرمایه به ثبت رساند که در واقع با ابهامات موجود نمی‌توان در این حوزه و تأثیرات آن نظر قطعی داد. در این راستا لازم به ذکر است در برخی از بازارها و محصولات، تقاضای زیادی نیست و به همین دلیل فروش آنها در روند نزولی قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: در شش هفته گذشته وضعیت در بازار فولاد مبهم بود و شرایطی را پیش آورده که قیمت مواد اولیه و محصولات نوسان دارد. در واقع قیمت کنسانتره، گندله آهن و آهن اسفنجی کاهش پیدا کرده و این در حالی است که قیمت محصولات نهایی مانند شمش افزایش یافته است. در حال حاضر دلیل عدم تطبیق و هماهنگی در زنجیره فولادی کاملا نامشخص است و نمی‌توان برای آن دلیل موجهی پیدا کرد.

کارشناس بازار فولاد با اشاره به دامپینگ قیمت‌ها توسط چین و روسیه گفت: صادرات محصولات فولادی از کشورهای چین و روسیه توانسته بازار صادراتی ایران را در این حوزه تحت تأثیر قرار دهند، به گونه‌ای که صادرات در این صنعت به سختی انجام می‌شود. از سوی دیگر، بازار داخلی نیز حجم معینی برای عرضه و تقاضا دارد و با انتشار اخبار مختلفی مانند نوسانات قیمت دلار، بازار محصولات فولادی از آن تأثیر می‌گیرند.

حجتی تصریح کرد: از طرفی تاجران و مصرف کنندگان فولادی خرید اضافه انجام نمی‌دهند، به گونه‌ای که اگر به 100 تن مواد نیاز داشته باشند، همان مقدار را از تولیدکنندگان می‌خرند چرا که ریسک پذیری در این صنعت کاهش پیدا کرده است. همچنین در صورت توافق نهایی برجام، می‌توان گفت طبیعتا شوک زیادی به بازار فولاد همانند سایر بازارها وارد می‌شود که احتمالا تأثیر آن در فولادی‌ها بیشتر خواهد بود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors