جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 22 مرداد 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

آخرین خبر از وضعیت فولادی‌ها در استان‌ها/ از بلاتکلیفی محدوده‌های معدنی در اختیار ایمیدرو تا سود خالص 75 هزار میلیارد تومانی گل‌گهر و مس

لطفا با بخش جدید «از استان‌ها چه خبر؟» فولادبان همراه باشید.

به گزارش فولادبان، اگر می‌خواهید از آخرین وضعیت فولادی‌ها در سراسر کشور مطلع شوید، لطفا با بخش جدید «از استان‌ها چه خبر؟» فولادبان همراه باشید.

دستور ابرپروژه فولادی رئیس جمهور

شهباز حسن پور، نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ابرپروژه‌های فولادی در بردسیر به عنوان اتفاقی مبارک در جریان سفر رئیس جمهور به استان کرمان، اظهار داشت: این پروژه با سرمایه گذاری ۱۴ هزار میلیارد تومانی در بردسیر و 4 هزار میلیارد در سیرجان کلید خورد.

وی تصریح کرد: کار مطالعاتی و تحقیقاتی برای ابرپروژه‌های فولاد در بردسیر از ۲ سال قبل آغاز شده بود لذا کار عملیاتی بلافاصله آغاز شد.

نماینده مردم کرمان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه موضوع مهمتر اینکه دولت در این سفر بیش از گذشته متوجه ظرفیت‌های بی نظیر معدنی استان کرمان شد که باید به این مهم توجه ویژه و خاص شود.

وی خاطزنشان کرد: آنچه که این سفر را با سایر سفرها متمایز می‌کرد، برگزاری نشست رئیس جمهور با فعالان اقتصادی بود و این اقدام این امید را می دهد که دولت به این باور رسیده که باید اصل ۴۴ قانون اساسی را در کشور پیاده سازی، جاری و ساری کند.

حسن پور گفت: محور اصلی کار در امور اقتصادی، باید مردم باشند و همراهی و همکاری با فعالان اقتصادی در راس امور قرار گیرد.

بلاتکلیفی محدوده‌های معدنی در اختیار ایمیدرو

در ادامه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از بلاتکلیفی محدوده‌های معدنی که در اختیار ایمیدرو قرار گرفته‌اند انتقاد کرد.

محمدرضا پورابرهیمی در نشست مشترک با فعالان اقتصادی استان کرمان با حضور وزیر صنعت اظهار کرد: در طول ۱۰ سال گذشته بیش از ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع از اراضی کشور را به صورت پهنه‌های اکتشافی کشور در اختیار ایمیدرو قرار دادیم که تقریباً این مجموعه‌ها بلاتکیلف رها شدند و درخواست داریم در این موضوع برای استان کرمان که بهشت معادن است تصمیم گیری شود.

پورابراهیمی در نشست مشترک با فعالان اقتصادی استان کرمان با حضور وزیر صنعت گفت: در مجموعه ملی مس کار خیلی عقب است؛ از سال ۱۳۵۵ که آغاز عملیات اجرایی قبل از انقلاب در سرچشمه شروع شده تا امروز ظرفیت آن به ۲۵۰ هزار تن رسیده و طی ۴۰ سال، حدوداً سالی دو درصد رشد فعالیت در نظر بگیریم وضعیت بسیار نامناسبی است.

وی افزود: در شرکت ملی مس برآورد می‌شود ۱۵ تا ۱۷ میلیارد تن ذخایر مس در منطقه است و به راحتی افزایش چهار برابری میزان فعلی امکان پذیر است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: در طول ۱۰ سال گذشته بیش از ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع از اراضی کشور را به صورت پهنه‌های اکتشافی کشور در اختیار ایمیدرو قرار دادیم که تقریباً این مجموعه‌ها بلاتکیلف رها شدند و درخواست داریم در این موضوع برای استان کرمان که بهشت معادن است تصمیم گیری شود.

پورابراهیمی افزود: ۸۰۰ نقطه امیدبخش در دسترس ایمیدرو وجود دارد برای که نتایج اولین اکتشافات دستیابی به ذخایر قابل توجهی است که به راحتی می‌تواند چهره منطقه را تغییر دهد.

وی بیان ادامه داد: پیشنهاد ما آزادسازی همه پهنه‌های اکتشافی در اختیار ایمیدور است که به مردم از طریق مزایده عمومی واگذار شود.چندین جلسه برگزار شده اما اقداماتی صورت نگرفته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در بعضی شهرستان‌ها مثل راور ۹۰ درصد پهنه جغرافیایی یا در اختیار محیط زیست و یا سازمان انرژی اتمی است و عملاً قفل است و هیچ کاری نمی‌توانیم بکنیم و برای همین بیکاری در منطقه از میزان متوسط کشوری بالاتر است.

وی بیان کرد: در بحث زیرساخت‌ها برای توسعه بخش عمده‌ای در حوزه آب اجرایی شده و درخواست دستور آغاز عملیات اجرایی خط دوم انتقال آب را داریم تا شاهد توسعه صنعتی باشیم و محدودیت‌های آبی را پشت سر بگذاریم.

نماینده مردم کرمان و راور افزود: علیرغم محدودیت‌ها اما در استان کرمان کارهای بزرگی انجام شده و در یک و سال نیم گذشته به فضل الهی ۵۰ هزار میلیارد تومان طراح‌های بزرگ صنعتی را در شهر کرمان اجرایی کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از پروژه‌ها، سل‌های خورشیدی است که با ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری آماده شده و سالانه سه هزار مگاوات تولید دارد و بزرگترین پروژه است که در نزدیکی کرمان در ماهان قرار دارد.

پورابراهیمی ادامه داد: دومین پروژه لاستیک‌های فوق سنگین با ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری است که نیاز کشور را برطرف می‌کند.

وی افزود: سومین پروژه، الکترود گرافیتی با هشت هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است که با توجه به توسعه صنعت فولاد انجام می‌شود و شرکت‌های صنعتی و معدنی و بانک‌ها برای آن سرمایه گذاری کردند و در حد فاصل فولاد و اختیارآباد در حال اجرا است.

نماینده مردم کرمان و راور بیان کرد: توافق ایجاد بندر خشک و مرکز لجستیک با وزیر راه نهایی شده و بزرگترین پس کرانه جنوب شرق در کرمان خواهد شد و ظرفیت بسیار بزرگی است.

وی افزود: پروژه بعدی که با بازه زمانی غیرقابل قبول انجام می‌شود؛ تولید پلاسما با مجوز وزارت بهداشت و با سرمایه گذاری بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان است.

سرمایه بی بدیل چادرملو  چیست؟

در ادامه مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، نیروی انسانی به ویژه کارگران را سرمایه بی بدیل چادرملو دانست.

امیرعلی طاهرزاده در نشست با مدیران و رؤسای مجتمع صنعتی چادرملو با اشاره به نقش سرمایه انسانی به ویژه کارگران در تولید و اقتصاد ملی اظهار داشت: نیروی انسانی، سرمایه بی‌بدیل شرکت است و تمام تلاش خود را در راستای حفظ شأن و جایگاه کارگران به‌کار خواهیم بست.

وی با بیان این‌که چادرملو نقش مؤثری در اقتصاد ملی ایفا کرده است، افزود: در سال «تولید، اشتغال‌آفرین و دانش‌بنیان»، تحقق شعار سال بر اساس منویات مقام معظم رهبری، ارتقای تولید و اجرای طرح‌های توسعه‌ای را دنبال خواهیم کرد.

مدیرعامل چادرملو بیان کرد: سال جاری، سال سختی برای زنجیره فولاد کشور خواهد بود و باید به‌دوراز حاشیه‌ها و با نگاه کارشناسی، روند تولید را تداوم بخشید.

طاهرزاده، با تقدیر از عملکرد مدیران گذشته تصریح کرد: عملکرد چادرملو باید یک فرآیند سیستمی را طی کند تا کاهش قیمت تمام شده را از طریق بهبود بهره‌وری‌ها و رشد تولید محقق کنیم.

بازگشت ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن به استان‌ها 

در ادامه وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه طبق قانون ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن باید به استان ها برگردد گفت: تا سال گذشته ۲ تا سه درصد در اختیار استان قرار می گرفت اما امسال در لایحه بودجه پیش بینی شده  این ۱۵ درصد در اختیار شورای برنامه ریزی استان قرار گیرد که حدود ۲ هزار میلیارد تومان است.

سیدرضا فاطمی امین در شورای اداری استان کرمان افزود: در استان کرمان در حوزه های مختلف اقتصادی برجستگی هایی وجود دارد که این برجستگی ها در حوزه معادن بیشتر از سایر بخش هاست.

وی با تاکید بر این مطلب که در حوزه معادن اشتباهاتی داشته ایم، عنوان کرد:یکی از این مشکلات در حوزه تشخیص اولویت ها بوده است، به عنوان نمونه در حوزه مس باید بیشتر از فولاد متمرکز می شدیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب که در استان کرمان ۴۰ درصد مجموع ذخایر معدنی کشور وجود دارد یادآور شد: در برنامه شش سال آینده کشور، باید ظرفیت تولید مس از ۲۸۰ هزار تن به یک میلیون تن افزایش یابد که بخش عمده آن در استان کرمان خواهد بود و در این راستا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در این استان سرمایه گذاری خواهد شد که می تواند بیش از سه هزار شغل را ایجاد کند.

روایبتی از مهمترین چالش صنعت فولاد

در ادامه معاون تکنولوژی و توسعه شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به ظرفیت یک میلیون و 500 هزار تنی تولید تختال در این شرکت، کمبود برق را یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت فولاد کشور عنوان کرد.

ابراهیم شاکری زاده، سرپرست سازمان برنامه و بودجه استان هرمزگان، علیرضا رحمت‌نیا، معاون امور آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه کشور، زینب رضایی، رئیس اداره امور طرح‌ها و برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان به همراه جمعی از مسئولان سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان صمت استان از شرکت فولاد هرمزگان بازدید کردند و در جریان فعالیت‌های این شرکت، چالش‌ها و مشکلات و طرح‌های توسعه‌ای آن قرار گرفتند.

در این بازدید علیرضا کاظمی، معاون تکنولوژی و توسعه شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به ظرفیت یک میلیون و 500 هزار تنی تولید تختال در این شرکت، کمبود برق را یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت فولاد کشور عنوان کرد و در ادامه در خصوص وضعیت فولاد هرمزگان به ویژه طرح‌های توسعه‌ای گفت: در صورتی که طرح توسعه نورد گرم فولاد هرمزگان اجرایی شود، علاوه بر اینکه شاهد ایجاد ارزش افزوده بالاتر نسبت به محصول میانی خواهیم بود، اشتغال فراوانی هم متناسب با ظرفیت ایجاد شده به وجود خواهد آمد. بر این اساس در سال گذشته کلنگ طرح‌های توسعه‌ای متناسب با افزایش ظرفیت را زمین زدیم که برخی از آن‌ها به پیمانکار تحویل داده شده‌اند و برخی دیگر در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارند.

در ادامه بازدیدکنندگان نقطه نظرات خود را در رابطه با مسائل مطرح شده، ارائه و برخی راهکارهای اجرایی را برای تسهیل مشکلات موجود و تسریع روند طرح‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان بیان کردند.

صنعتی و معدنی‌ها برای تامین مسکن جوانان پای کار بیایند

در ادامه نماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: شرکت‌های صنعتی و معدنی استان را برای تامین مسکن جوانان پای کار بیاورید، سال گذشته گل‌گهر ۳۵ هزار میلیارد تومان و مس ۴۰ هزار میلیارد تومان سود خالص داشتند اما مسئولیت اجتماعی خود در کرمان را انجام ندادند.

محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی امروز در نشست با وزیر راه و شهرسازی و مسئولان استانی این وزارتخانه با انتقاد از بی‌نظمی هواپیمایی جمهوری اسلامی در کرمان، اظهار داشت: هواپیمای جمهوری اسلامی ملی است، اما متاسفانه در کرمان کمترین پرواز را صورت می‌دهد، می‌توانیم روزی یکی، دو پرواز از فرودگاه کرمان داشته باشیم، جیرفت نیز این توانمندی را دارد، رفسنجان موضوع خود را دارد و نباید کل استان محروم شود، این مهم را جدی بگیرید.

وی اضافه کرد: کرمان به‌دلیل توسعه صنایع خود، این توان را دارد، ماهان ایر با وجود چند پرواز در روز، هیچ زمانی صندلی خالی ندارد، وقتی مطالبه از خطوط هوایی وجود دارد چرا کم‌کاری می‌شود؟

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جاده‌های کرمان نمی‌توانند حجم بالای تولیدات فولادی استان را تحمل کنند، خاطرنشان کرد: 5 سال آینده کرمان بزرگترین تولیدکننده فولاد کشور خواهد شد و تولیدات آن به مرز ۲۰ میلیون تن خواهد رسید، نمی‌توانیم برای حمل آنها کامیون‌های پرشماری را روانه جاده‌ها کنیم.

وی اضافه کرد: جلسه‌ای با حضور استاندار کرمان و تمامی مدیران صنایع در کرمان گذاشته و با مشارکت خود، خط دوم را راه‌اندازی کنید تا پاسخگوی نیاز کرمان باشد.

 زاهدی تعیین تکلیف جاده‌های کرمان – راور – دیهوک و کرمان کوهپایه را لازم برشمرد و ابراز داشت: عملیات دو بانده شدن جاده پر خطر کرمان – راور – دیهوک از سال ۸۶ آغاز شده اما بعد از ۱۵ سال هنوز روی زمین مانده است.

وی ادامه داد: کرمان – کوهپایه هم ۱۰ سال است که برای دو بانده شدن اقدام کرده اما هنوز ۶ کیلومتر از مسیر ۲۲ کیلومتری آن باقی مانده است.

وی خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: شما نباید پاسخگوی غفلت ۱۵ ساله و ۱۰ ساله مدیران اجرایی کشور باشید، اما با توجه به مخاطرات این جاده‌ها کمک کنید تا هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند، بدانید هفته ای نیست که ما شاهد تصادف و کشته شدن هم استانی‌هایمان در این جاده‌ها نباشیم.

زاهدی دوبانده شدن مسیر کرمان – شهداد را نیز نیاز استان کرمان خواند و بیان کرد: شهداد شهر گردشگری کرمان بوده و به‌دلیل وجود کلوت‌ها و آسمان پرستاره، این منطقه محل گردشگران خارجی و داخلی شده است، خواهشمندیم مطالعه دو بانده کردن این مسیر را نیز در دستور کار خود قرار دهید.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی کمک به جوانان تازه ازدواج کرده در حوزه تامین مسکن را بسیار لازم برشمرد و خاطرنشان کرد: با این وضعیت گرانی، جوان پول ندارد تا در طرح ملی مسکن شرکت کند، حتی قسط اول را هم نمی‌تواند پرداخت کند.

سود خالص 75 هزار میلیارد تومانی گل‌گهر و مس

وی اضافه کرد: باید دست آنها را بگیریم، بیاییم حتی به آنها وام بلاعوض بدهیم، شرکت‌های صنعتی و معدنی می‌توانند در این زمینه نقش خوبی ایفا کنند، سال گذشته گل‌گهر ۳۵ هزار میلیارد تومان و مس ۴۰ هزار میلیارد تومان سود خالص داشتند اما مسئولیت اجتماعی خود در کرمان را انجام ندادند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این گلایه را چند روز قبل در نشست با رئیس جمهور، به ایشان رساندم، می‌توانیم این شرکت‌ها را برای تامین مسکن جوانان پای کار بیاوریم.

وی به حاشیه شهر کرمان و مشکلات آن پرداخت و ابراز داشت: این موضوع به یکی از چالش‌های کرمان تبدیل شده و مشکلات اساسی ایجاد کرده است که باید ساماندهی شود.

وی تعیین تکلیف ترمینال فرودگاه را خواستار شد و گفت: دولت قبل در این زمینه کم لطفی کرد، حتی ماهان ایر حاضر بود به ازای طلب‌های وزارت راه، هزینه آن را تامین کند، قرارداد هم امضاء شد اما وزیر به آن توجهی نکرد.

 زاهدی ادامه داد: اگر این موضوع حل و پروازها به ترکیه، امارات یا دیگر کشورها برقرار شود هم مسافر و هم گردشگر داریم.

بازدید از مجتمع فولاد بافت

در ادامه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به اتفاق هیات کشوری و استانی و همراهی محمدی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی از مجتمع فولاد بافت دیدن کرد.

علی سلاجقه و هیات همراه از خطوط تولید و همچنین دیگر بخش‌های مجتمع فولاد بافت بازدید و از نزدیک با فعالیت های مجتمع آشنا شدند.

عطارد گودرزی مدیرعامل شرکت احیا استیل بافت در جریان این بازدید توضیحات کاملی از فعالیت‌های مجتمع ، تولید، طرح توسعه و پیشرفت فیزیکی فاز ۲، اشتغال و جذب نیرو و همچنین برنامه های آینده ارائه کرد.

معاون رئیس جمهور نیز  از بانیان، سرمایه‌گذاران و مدیریت مجتمع که توانسته بخشی از اشتغال سه شهرستان بافت، رابر و ارزوئیه را حل کند، قدردانی کرد.

در همین حال، میزان تولید آهن اسفنجی در مجتمع فولاد بافت سالانه ۸۰۰ هزار تن است. همچنین پیشرفت فیزیکی فاز ۲ این مجتمع نیز به بیش از ۶۵ درصد رسیده است.

کارخانه احیا استیل فولاد بافت، بزرگترین و تنها مجتمع صنعتی بزرگ منطقه در سطح سه شهرستان بافت، رابر و ارزوئیه است که از سال ۱۳۹۸ افتتاح و به بهره برداری رسیده است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors