جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 19 مرداد 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

معافیت مالیاتی، ابزاری برای شفافیت قیمت‌ها/تغییر فرمول قیمت‌گذاری در بورس کالا اتفاق می‌افتد؟

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است معافیت مالیاتی یک ابزار نوین در جهت شفافیت قیمت‌ها و هدایت منابع به سمت بازارهای مختلف است.

احسان رضاپور در گفتگو با فولادبان بیان کرد: در چند سال اخیر، وعده‌های مهمی در راستای شیوه قیمت‌گذاری در بورس کالا داده شده که انتظارات زیادی در اهالی بازار سرمایه و شرکت‌های مختلف ایجاد کرد؛ اما متأسفانه تاکنون  به مرحله اجرا نرسیده است. در واقع با پیگیری‌هایی که اخیراً توسط فعالان بورسی صورت گرفته، وعده‌هایی از سوی وزیر صمت و اقتصاد مطرح شد که در نتیجه انتظار کارشناسان برای اصلاح این رویه افزایش یافت.

وی یادآوری کرد: به دلیل عدم تحقق وعده‌های گذشته وزارت صمت و اقتصاد، بدبینی خاصی در ذهن فعالان بازارهای مختلف ایجاد شده و باید دید این بار وعده‌ها چگونه پیش خواهد رفت.

به گفته رضاپور، با تغییر فرمول قیمت‌گذاری در بورس کالا می‌توان به بهبود وضعیت امیدوار شد، هر چند که میزان داوری این اقدام توسط کارشناسان نسبت به گذشته کمتر شده است. البته اجرایی شدن این موضوع، می‌تواند موجب افزایش سودآوری شرکت‌ها و هدایت منافع مناسب برای آنها به صورت مستقیم شود.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به معافیت مالیاتی در گواهی سپرده کالایی گفت: معافیت مالیاتی در واقع یک ابزار نوین در جهت شفافیت قیمت‌ها و هدایت منابع به سمت بازارهای مختلف است. سیاست‌های مالیاتی و معافیتی این چنینی می‌تواند مشوّق مهمی برای استفاده شرکت‌ها در تأمین مالی و پیگیری فروش محصولات باشد.

رضاپور ادامه داد: البته این شفافیت از جهات مختلف شرکت‌ها و بازار سرمایه را تحت تأثیر مثبت قرار می‌دهد که بر این اساس، منافع ساز و کار بورس کالا در نرخ سپرده‌گذاری مرکزی، دارایی‌ها و وضعیت تولید و فروش بهبود می‌یابد. در نهایت شاهد افزایش تولید، فروش و تأمین مالی شرکت‌ها خواهیم بود که مستقیماً اثر آن در وضعیت سودآوری نیز نمود پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: به طور کلی می‌توان گفت در صورتی که فروش این شرکت‌ها در خارج از بورس انجام شود و یا زمانی که هزینه‌های جانبی بر آنها تحمیل شود، شفافیت کاملی در صورت مالی ثبت نخواهد شد. در نتیجه معافیت مالیاتی می‌تواند تحلیل و تفسیر واقع بینانه‌تری در فعالیت شرکت‌ها و تولید و فروش آنها داشته باشد و از طرفی منجر به کاهش فساد در این زمینه خواهد شد. در واقع این اقدام مشوقی برای هدایت شرکت‌ها برای استفاده از این نوع گواهی‌ها و ابزارهای نوین است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors