جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 01 مرداد 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

از کشف محوطه باستانی در محدوده کارخانه فولاد تا تولید تختال فولاد الکتریکی برای نخستین بار

لطفا با بخش جدید «از استان‌ها چه خبر؟» فولادبان همراه باشید. تولید تختال فولاد الکتریکی برای نخستین بار

به گزارش خبرنگار فولادبان، اگر می‌خواهید از آخرین وضعیت فولادی‌ها در سراسر کشور مطلع شوید، لطفا با بخش جدید «از استان‌ها چه خبر؟» فولادبان همراه باشید.

کشف محوطه باستانی در محدوده کارخانه فولاد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: محوطه باستانی قره‌حسنلو نمین که در محدوده کارخانه فولاد کشف شده است، حفاظت و صیانت می‌شود.

علی نیکزاد اظهار کرد: با توجه به قرارگیری محوطه باستانی قره‌حسنلو نمین در محدوده کارخانه در حال تاسیس فولاد، حتما مباحث فرهنگی و میراثی توسط این مجموعه در نظر گرفته می‌شود و بنای کشف شده حفاظت خواهد شد.

وی افزود: کارخانه فولاد روی میراث‌ فرهنگی احداث نمی‌شود و خود کارخانه مبلغ ۹۷۰ میلیون تومان در قرارداد با پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی برای کاوش محوطه باستانی قره‌حسنلو هزینه کرده است.

نیکزاد ادامه داد: این کارخانه فولاد توسط شرکت دولتی سازمان گسترش اریتیک احداث می‌شود و هیچ شخصی در این مجموعه ذی نفع نیست.

محوطه باستانی قره‌حسنلو در شهرستان نمین قرار دارد که یک بنای آیینی با یافته‌هایی نظیر ۴ تدفین و اشیا فلزی با قدمت دو هزار ساله و مربوط به دوره اشکانی از این محوطه به دست آمده است.

نمین در ۳۰ کیلومتری شرق اردبیل قرار دارد.

می‌توانیم چدن مازاد ذوب‌آهن را به فولاد مبارکه واگذار کنیم

در ادامه مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: ظرفیت تولید چدن در ذوب‌آهن اصفهان ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن است که امکان جذب آن در داخل کارخانه فراهم نیست و می‌توانیم این چدن تولیدی را به فولاد مبارکه واگذار کنیم.

ایرج رخصتی مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در نشست هم‌اندیشی مسؤولان ذوب‌آهن اصفهان و مجتمع فولاد مبارکه اظهار داشت: هر یک از بخش‌های کشور برای پیشرفت و آبادانی ایران اسلامی رسالتی دارند و تولید، وظیفه کلیدی و اصلی صنایع فولادی به‌عنوان بخش پیشران اقتصاد کشور است.

وی افزود: ذوب‌آهن اصفهان با دانش نیروی انسانی، تجربه بیش از نیم قرن و همچنین برخورداری از زیرساخت‌های مؤثر در بخش‌های گوناگون در کنار گسترش سبد محصولاتش، تولیدات با ارزش افزوده بالا را به‌عنوان یک استراتژی کلیدی در دوره جدید در دستور کار قرار داده است.

رخصتی خاطرنشان کرد: ذوب‌آهن به‌عنوان اولین تولیدکننده فولاد در ایران و مجتمع فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولادی کشور می‌توانند از طریق تعاملات در بخش‌های مختلف، روز به روز زمینه توسعه بیش‌تر کشور و به‌ویژه حمایت از جامعه پیرامون را رقم بزنند.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان اظهار داشت: ظرفیت تولید چدن در ذوب‌آهن اصفهان ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن است که امکان جذب آن در داخل کارخانه فراهم نیست و می‌توانیم این چدن تولیدی را به فولاد مبارکه واگذار کنیم.

وی در خصوص مسؤولیت‌های اجتماعی این صنایع فولادی گفت: با توجه به اینکه ذوب‌آهن اصفهان و فولاد مبارکه در حوزه فعالیت‌های ورزشی، فرهنگی و اجتماعی فعال هستند، مقرر شد با هماهنگی هر دو شرکت برنامه‌ریزی هدفمند به نحوی صورت گیرد که این مجموعه‌ها رقیب یکدیگر تلقی نشوند و بتوانند با حمایت از رشته‌های متنوع ورزشی، دو مقوله تولید و ورزش را دوشادوش یکدیگر پیش ببرند.

رخصتی در زمینه بهره‌گیری از توانمندی‌های شرکت‌های تابعه هر دو مجموعه نیز بیان کرد: شرکت‌های بسیاری در زیر مجموعه ذوب‌آهن اصفهان و فولاد مبارکه در بخش‌های گوناگون فعالیت دارند که از پتانسیل‌های بسیار خوبی برخودار هستند و تلاش می‌کنیم به شیوه‌ای عملیاتی‌تر، از این شرکت‌ها در راستای افزایش تولید و تنوع‌بخشی بیش‌تر به آن بهره‌مند شویم.

افتتاح مجتمع فولاد قاین تا پایان سال

در ادامه استاندار خراسان جنوبی گفت: مجتمع فولاد قاین یکی از پروژه‌های بزرگ و در سطح بالای استان است که با توجه به پیشرفت فیزیکی حدود ۸۰ درصدی واحد فولاد کارخانه تا پایان سال ۱۴۰۱ شاهد افتتاح این واحد خواهیم بود.

جواد قناعت با بیان این مطلب در جریان بازدید از مجتمع فولاد قاین و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مسایل و موانع پیش روی این واحد تولیدی در دو سطح ملی و استانی پیگیری می‌شود تا به‌زودی شاهد افتتاح رسمی آن باشیم.

وی با اشاره به دو بازدیدی که تاکنون از این مجتمع داشته، تصریح کرد: افتتاح اولیه واحد احیای کارخانه چند ماه قبل انجام شده تا طی یک دوره فعالیت آزمایشی، اشکالات احتمالی و خطاهای فنی محرز و رفع شوند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: با رفع نواقص احتمالی، واحد احیا برای افتتاح رسمی با حضور مهمان ویژه آماده می‌شود.

وی با اشاره به گزارشات ارائه شده در این بازدید متذکر شد: گزارش‌ها حکایت از روند مطلوب فعالیت‌ها در مجتمع فولاد دارد و نشان می‌دهد مشکلی برای افتتاح رسمی این کارخانه وجود ندارد.

قناعت افزود: حجم منابع اعتباری هزینه شده برای واحد احیا تاکنون حدود هزار و 200 میلیارد تومان بوده است و تا یکی دو ماه آینده به صورت رسمی به بهره برداری می‌رسد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پیشرفت فیزیکی حدود 80 درصدی واحد فولاد کارخانه، تأکید کرد: روند تغییر و تحول در این واحد با رشد فزاینده‌ای روبرو بوده و کاملاً مشهود است و چنانچه کارها با همین شتاب پیش برود، تا پایان سال 1401 یا درصورت بروز هرگونه مشکل در اوایل سال آینده، شاهد افتتاح واحد فولاد مجتمع نیز خواهیم بود.

قناعت، خاموشی‌های احتمالی فصل تابستان را از دغدغه‌های متولیان امر در مجتمع فولاد عنوان کرد و گفت: از آن جایی که خاموشی‌های مکرر می‌تواند مشکلاتی برای مجموعه به همراه داشته باشد پس این موضوع به طور ویژه در سطح ملی و استانی پیگیری خواهد شد تا تأخیری در روند اجرای کار رخ ندهد.

وی از تأمین آب هم به عنوان یکی از مسایل پیش روی کارخانه فولاد یاد کرد و اظهار داشت: علاوه بر موضوع پساب فاضلاب شهر قاین، برای تأمین آب این واحد از محل انتقال آب خلیج فارس به استان، پیگیری‌هایی صورت گرفته است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه انتقال آب خلیج فارس از سه خط جدا به سمت استان‌های کرمان، اصفهان و خراسان جنوبی و رضوی در حال انجام است، خاطرنشان کرد: براساس رایزنی‌هایی که صورت گرفته، پیمانکار موافقت کرده لوله گذاری را تا چند ماه آینده از سمت خراسان جنوبی هم شروع کند تا روند اجرای کار شتاب بگیرد.

به گفته وی، لوله‌گذاری از سه‌راهی سرچشمه به سمت خراسان جنوبی و از ورودی استان به صورت همزمان، زمان رسیدن آب خلیج فارس به خراسان جنوبی را سرعت می‌بخشد.

نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید ضمن تشکر از پیگیری‌های استاندار در خصوص رفع دغدغه مردم شهرستان درباره تأمین آب مجتمع فولاد گفت: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته، هفته آینده و طی تفاهم نامه‌ای که بین شرکت ملی فولاد و آب و فاضلاب استان منعقد می‌شود، شرکت فولاد پیمانکاری تصفیه خانه فاضلاب قاین را به عهده می گیرد تا بخشی از آب مورد نیاز کارخانه را از این محل تأمین کند.

اسحاقی متذکر شد: با پیگیری‌های جدی استاندار خراسان جنوبی در خصوص انتقال آب خلیج فارس، بخشی از نیاز کارخانه از این محل نیز تأمین خواهد شد.

بدهی گروه ملی صنعتی فولاد ایران در خوزستان چقدر است؟

در ادامه مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان گفت: بدهی دستگاه ها و شرکت‌های خوزستان به این اداره کل بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال است.

عبدالرضا روشنی در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خوزستان در سرسرای استانداری بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی خود با مشکلاتی زیادی روبه رو است و از شرکت ها و دستگاه‌ها می‌خواهیم تا با پرداخت به موقع مطالبات خود بر مشکلات این سازمان اضافه نکنند.

وی گفت: با توجه به مقوله افزایش حقوق بازنشستگان از سوی تامین اجتماعی نیاز است که دستگاه‌ها و شرکت‌ها در پرداخت بدهی بیمه‌ای خود اقدام کنند.

روشنی افزود: یکی از شرکت هایی که بدهی زیادی به تامین اجتماعی دارد، شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران در خوزستان، با یکهزار و ۹۱۰ میلیارد ریال به این اداره کل بدهی است که یکهزار و ۷۰۰ میلیارد ریال از این رقم قابل تقسیط نیست به دلیل اینکه پیش از این ۲ بار قسط بندی کرده است.

وی با بیان اینکه پیش از این همکاری زیادی با شرکت گروه ملی از سوی تامین اجتماعی انجام گرفته است، ادامه داد: متاسفانه دستگاه‌های زیادی در خوزستان پس از چند سال حاضر به پرداخت بدهی خود نیستند.

مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان بیان کرد: برای قسط بندی بدهی این شرکت به تامین اجتماعی نیاز است که این شرکت از بانک ملی ضمانت نامه بانکی و یا ملکی ارایه دهد.

شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران در خوزستان در تولید لوله، کلاف، میلگرد، تیرآهن و شبکه فولادی و انواع شمش فعالیت دارد که با ظرفیت ۴۵۰ هزار تن در سال و اشتغال ۲ هزار و ۳۵۷ نفر فعال است.

در نشست این ستاد مصوب شد پس از تایید نهایی از تهران بدهی تامین اجتماعی شرکت گروه ملی به تامین اجتماعی بخشی به صورت نقدی و بخشی در ۴۵ قسط پرداخت شد.

در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید امروز خوزستان همچنین مشکلات پنج واحد تولیدی شرکت سیمان کارون، گروه ملی، رامین پلاستیک، راکتور سازی و سرما ساز الغدیر مورد بررسی قرار گرفت.

آخرین وضعیت فولاد نیشابور

در ادامه نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی به افتتاح مجتمع فولاد آذربایجان از سال ۸۰ همزمان با فولاد نیشابور اشاره کرد و از سود ۹ هزار میلیارد ریالی فاز احیای میانه خبر داد و گفت: لابی گری ها باعث شده تا این سود از شهرستان میانه دور شده  و نتوانیم به توسعه فازها بپردازیم، در حالی که فولاد نیشابور فاز دهم را اخیرا راه اندازی کرده و ما در فاز ۲ هستیم.

مهدی اسماعیلی توضیح داد: با پیگیری های انجام شده مقرر است فاز ۳ در ۶ ماهه سال آتی به اتمام برسد؛ همچنین فازهای ۴ و ۵ نیز با آمدن وزیر کلنگ زنی خواهد شد.

تولید تختال فولاد الکتریکی برای نخستین بار

در ادامه اعلام شد متخصصان شرکت فولاد مبارکه برای نخستین بار در کشور موفق به تولید تختال فولاد الکتریکی دارای یک و هشت دهم درصد سیلیسیم شدند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: این نوع تختال از طریق آنالیز شیمیایی تولید می‌شود و درصد عنصر سیلیسیم در آن بالا و درصد کربن و سولفور در آن پایین است.

یاسر طیب نیا افزود: تولید تختال الکتریکی اولین گام در تولید ورق‌های الکتریکی است و این تختال فرآیند‌های نورد گرم و سرد را نیز پشت سر می‌گذارد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors