جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 24 تیر 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

مسیر پر پیچ‌وخم بازار سرمایه در هفته اخیر

یک کارشناس‌ارشد بازار سرمایه می‌گوید: «در مجموع بازار سرمایه در هفته که پشت سر گذاشتیم برای کلیت بازارسرمایه، شاخص‌ها و صنایع مختلف، بازار خوبی نبود.»

مهدی حاجی‌وند در گفتگو با فولادبان به دنبال تحلیل بازار سرمایه در این هفته گفت: در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم شاخص بورس، ارتفاع یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را پس از مقاومت‌های بسیار بالاخره از دست داد. حجم و ارزش معاملات نیز کماکان تا حدی قابل قبولی نیست که  بتواند این شاخص را در هفته‌های آینده باز پس‌گیرد.

وی ادامه داد: در این هفته به دنبال ازدست دادن ارتفاع یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد برای شاخص بورس،  چند خبر مهم را در بازار سرمایه داشتیم و امیدواریم با عملی شدن این اخبار، شاخص بورس بیش از این افت نکرده و تا ارتفاع یک میلیون و ۴۰۰ هزارواحد و پایین‌تر از آن واحد، عقب‌گرد نکند.

کارشناس‌ارشد بازار سرمایه در توضیح این اخبار بیان کرد: اولین خبر، ارزش‌گذاری بلوک‌دولتی سایپا بود که ظاهراً قرار است تا چندروز آینده  اعلام شود؛ البته این خبر در هفته‌ها و ماه‌های گذشته بارها و بارها به گوش رسیده اما تاکنون عملیاتی نشده است و شاید این بار هم چیزی جز خبر نباشد.

حاجی‌وند در ادامه گفت: سه شنبه عصر شورای عالی بورس نیز جلسه تشکیل داد  و در این جلسه وزیر صنعتی که با عرضه خودرو در بورس مخالفت کرده بود بالاخره نظر خود را پس گرفت و ظاهراً  قرار است به زودی عرضه خودرو در بورس کالا نیست اتفاق بیفتد.

 

وی تصریح کرد: اما از موضوعاتی که شاید کمتر موردتوجه فعالان بازار سرمایه است درحالی که می‌تواند تهدیدی برای بازار سرمایه باشد، سیاست‌های تنظیم‌بازار کالاهای مشمول عرضه در بورس‌های کالایی است. اگر این طرح که ظاهراً  وزارت صمت به همراه کمیسیون صنایع و  چند تن از نمایندگان مجلس به دنبال پیاده کردن آن هستند، عملی شود، می‌تواند در بلند مدت تاثیرات خود را در بازار سرمایه بگذارد هرچند مخالفت‌هایی با آن از درون بازار  سرمایه شنیده شده است.

این کارشناس‌ارشد بازار سرمایه در زمینه مخالف‌های انجام شده با این طرح توضیح داد: در ابتدا هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم جمعی از فعالان بازارسرمایه  نامه‌ای به رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس زدند و از وی خواستند تا در جلسه‌ای با حضور فعالان اقتصادی از مضرات این طرح را که شامل آسیب به بازار سرمایه و اقتصاد کشور، بازگشت به عقب، قیمت‌های دستوری و احتمالا گسترش رانت و ویژه‌خواری می‌شود آگاهی یابد.

حاجیوند وضعیت بازارسرمایه در این هفته را منفی دانست و گفت: در مجموع بازار سرمایه در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، چه برای کلیت بازارسرمایه، چه شاخص‌ها و صنایع مختلف، بازار خوبی نبود است؛ مگر برای تک‌سهم‌هایی که بازیگران سهام در آنها تاحدودی توانستند بازدهی را در این بازار منفی برای سهامداران و معامله‌گران خود به ثبت برسانند.

وی همچنین افزود: از دیگر اقدامات مهم در هفته گذشته تداوم اوراق فروشی دولت بود؛ هرچند شاید دولت در شرایط فعلی یکی از راه‌های تامین مالی خود را از طریق بازارسرمایه بداند. بر اساس آمارها بیش از شصت درصد اوراق فروشی دولت در سال 1401 از طریق بازار سرمایه به ثبت رسیده است. از دیگر مسائل مهم در عرصه اقصادی کشور در این هفته بازگشت ارز 2 هزار و 400 تومانی به واردات گمرکی بود.

 

این تحلیلگر بورس در زمینه پیشبینی هفته آینده بازار سرمایه تصریح کرد: در هفته پیشرو  با توجه به اینکه یک روز تعطیل  را در تقویم داریم، به نظر می‌رسد وضعیت بازار سرمایه به همین شکل باقی بماند؛

مگر آنکه اتفاقی چشمگیری رخ دهد و جریان به دنبال آن تغییر یابد.ضمن آنکه شایعه گرانی دارو شاید در معاملات روز شنبه بی‌تأثیر نباشد؛ هرچند  باید دید که این خبر تکذیب می‌شود یا خیر.

حاجی‌وند در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع می‌توان گفت در هفته پایانی تیر ماه 1401 تداوم ابهام را در سیاست‌ها و تصمیمات دولت به ویژه در حوزه اقتصاد و موضوعات مرتبط با برجام را داشته باشیم و باید دید که آیا تلاش و مهندسی حفظ در ارتفاع یک میلیون و پانصد هزار واحد برای شاخص در هفته پیش رو رقم میخورد یا خیر.

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors