جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 16 تیر 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

مزیت صنعت فولاد ایران در تولید شمش است / توقف صادرات شمش به معنای تعطیلی تولید کننده است

خام فروشی منابع از جمله مواد معدنی ، صعتی و نفت که به نوعی از آن به عنوان هدررفت ثروت ملی یاد می شود، از سیاست های اصلی دولت سیزدهم در مقابله با فروش و صادرات آن به بازارهای جهانی است. با توجه به منویات رهبری و تاکیدات رئیس جمهور بر پرهیز از فروش مواد خام صنعتی و معدنی، فولادبان بر آن شد تا با فعالان و کارشناسان صنعت فولاددر این باره گفتگو کند.

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب گفت: مزیت صنعت فولاد کشور در تولید شمش است و ظرفیت تولید سالانه 55 میلیون تن  برای آن درزنجیره فولاد کشور از سنگ آهن کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی ایجاد شده است و اگر صادرات آن متوقف شود واحدهای تولید شمش باخطر توقف تولید ف تعطیلی و اخراج کارگران مواجه خواهند شد.

محمد کشانی درگفتگو با فولادبان با اشاره به تاکیدات رئیس جمهور و وزیر صمت مبنی بر پرهیز از خام فروشی محصولات به بازارهای صادراتی افزود: درتمام محصولات صنعتی هر مرحله از تولید در مقایسه با مرحله بعدی ، ماده اولیه محسوب و محصول تولیدی مرحله بعد به عنوان کالای با ارزش افزوده تلقی می شود یعنی به نسبت تولیدات قبلی ، تولید آن به محصول نهایی نزدیکتر شده است.

وی با اشاره به ماده خام زنجیره فولاد ادامه داد: در صنعت فولاد هنوز مشخص نیست کدام زنجیره ماده خام است به جهت اینکه در برخی از زنجیره ها افزایش تولید وجود دارد اما حلقه بالایی آن تولید و صادرات ندارد.

عضوهیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد مزیت صنعت فولاد کشور را در تولید شمش دانست و تصریح کرد: در زنجیره فولاد کشور از مرحله تبدیل سنگ آهن به کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی ظرفیت برای تولید 55 میلیون تن شمش ایجاد شده است حال اگر پس از تولید این میزان شمش صادرات متوقف شود واحدهای تولید شمش با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

کشانی مصرف داخلی محصولات فولادی را طبق آمارهای رسمی حدود 12 تا 14 میلیون تن ذکر کرد و گفت: اگر جلوی صادرات شمش گرفته شود و کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی نتوانند تولیدات خود را به فروش برسانند یا صادر کنند طبیعتا باید تولید خود را متوقف، واحد تولیدی خود را تعطیل و کارگران را اخراج کنند.

وی افزود: زمانی که در زنجیره فولاد کشور 55 میلیون تن شمش تولید می شود اما محصولات تولید شده نه دربازار داخل و نه در بازار کشورهای منطقه و هدف صادراتی مشتری ندارد عملا به سمت تعطیلی و توقف فعالیت واحد تولیدی خود حرکت می کنند لذا زمانی که درکشور حلقه شمش و اسلب ایجاد شده است قانون تجارت حکم می کند دربازارهای داخلی و صادراتی به فروش برسد.

این فعال صنعتی با اشاره به قیمت نزولی محصولات نوردی  در مقایسه با شمش فولادی در بازارهای صادراتی ادامه داد:میلگرد در زنجیره فولاد محصول نهایی و با ارزش افزوده بالاتر از شمش فولادی به حساب می اید اما قیمت میلگرد در بازارهای صادراتی  از قیمت شمش پایین تر است و از انجا که دولت هم برنامه مشخصی برای حمایت از این واحدها ندارد عملا آینده فعالیت شرکت های نوردی و ذوبی در ابهام قرار گرفته است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors