جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 16 تیر 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بازار کساد فولادی و مصوبه‌های فراوان/ ورود دولت باعث آرامش زنجیره فولاد می‌شود؟

تصمیمات ناگهانی و خلف الساعه در صنعت کشور به ویژه فولاد در سال‌های اخیر، شرکت‌های تولیدی و تجاری فولاد را با چالش‌ها و مشکلات گسترده‌ای روبرو کرده است.

بازار کساد فولادی و مصوبه‌های فراوان/ ورود دولت باعث آرامش زنجیره فولاد می‌شود؟ عینک فولادی فولاد

به گزارش خبرنگار فولادبان، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اخیرا در مراسم روز ملی صنعت و معدن بر پرهیز از تصمیمات خلق‌الساعه در صنعت کشورتاکید کرده و گفته است: «آینده باید برای فعالان اقتصادی و صنعتی قابل پیش‌بینی باشد تا بتوانند برای آن برنامه‌ریزی کنند و ضرورت این پیش‌بینی پذیری پرهیز از اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه است.»

در پی این اظهارات مهم رئیس جمهور و رازگشایی از فهرست تصمیمات خلق الساعه صنعتی به ویژه صنعت فولاد در سال‌های اخیر،  با برخی فعالان بازار به گفتگویی نشستیم تا از مصائبی که این مصوبه‌ها به همراه داشته است، مطلع شویم؛

سرکوب قیمتی

علیرضا نجفی، فعال بازار فولاد در گفتگو با فولادبان از جمله تصمیمات ناگهانی تحمیل شده بر بازار را آخرین مصوبه سازمان بورس دانست و گفت: آخرین مصوبه‌ای که در سازمان بورس به تصویب رسیده، به این صورت است که فقط تولیدکننده‌های میلگرد و مقاطع فولادی می‌توانند شمش را خریداری کنند که این درخواست را محدود و مدیریت می‌کند. نوردکارانی که شمش را می‌خرند، تنها می‌توانند به میزان فروش هفته گذشته محصول خود، به‌علاوه ده درصد از آن خرید انجام دهند که این به معنی کنترل عرضه و تقاضا است. این کارشناس فولاد گفت: گاه این مصوبه ها و تصمیم گیری‌های بر روی تنظیم بازار و قیمت‌گذاری‌ها اعمال می‌شود که سرکوب قیمتها را در پی دارد.

مشارکت تشکل‌ها در تصمیم‌گیری‌ها 

در ادامه وحید یعقوبی، مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان ایران در گفتگو با فولادبان، اعمال بخشنامه و مصوبه‌های فولادی ناگهانی و خلف الساعه نادرست دانست و گفت: بی‌ثباتی در بازار و کسب‌وکار در پی همین مصوبه‌ها متغییر شکل گرفته و تاثیر آن، الخصوص در حوزه تنظیم بازار چشمگیر است؛ به طوری که می‌توان گفت مهم‌ترین آسیبی که به صنعت فولاد وارد می‌شد همین مصوبه‌های متعدد است.

 

بازار کساد فولادی و مصوبه‌های فراوان/ ورود دولت باعث آرامش زنجیره فولاد می‌شود؟ عینک فولادی فولاد

وحید یعقوبی در پایان با ارائه پیشنهادی برای رفع این معضل، اظهارداشت: توصیه می‌شود در جلساتی که با حضور وزیر صنعت‌معدن و تجارت شکل می‌گیرد بخش خصوصی و تشکل‌ها نیر دعوت شود و در تصمیم‌گیری‌ها، مشارکت و همکاری کند چراکه در نهایت برای جلوگیری از انتشار مصوبه‌های خلق‌الساعه باید ساختار تصمیم‌گیری در دولت کارشناسی شده صورت گیرد.

دولت نباید قیم صنعت باشد

در همین حال، سید حسین موسوی کارشناس فولاد در گفتگو با فولادبان گفت: سیاست‌گذارها با این تصور که می‌توانند هم قیمت‌ها را در بازار داخلی کنترل نمایند و هم سوددهی کارخانه‌ها را بیشتر کنند، تصمیمات خلق الساعه می‌گیرند که در ظاهر به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فولادی و صنعت است اما در عمل، چون تصمیم‌گیری‌ها توسط افرادی گرفته شده است که در صنعت حضور موثر و فعالی ندارند، باعث می‌شود هزینه‌های زیادی هم برای تولیدکنندگان و هم برای مصرف‌کنندگان به بار آورد. موسوی در پی سخنان خود نمونه این تصمیات ناگهانی را مصوبه وزارت صمت در خصوص عوارض صادارت دانست.

دنبال تدوین برنامه های جامع و بلندمدت باشیم

حسین موسوی، کارشناس صنعت فولاد در گفتگو با فولادبان در خصوص ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از تصمیمات ناگهانی و خلف الساعه در صنعت فولاد گفت: در چهار سال اخیر بیش از 11 هزار بخشنامه مختص به حوزه  فولاد در وزارت صمت تصویب شد که بسیاری از این بخش‌نامه‌ها، تولید و فرایندهای مرتبط با آن را تحت‌تاثیر داده است.

وی با تاکید بر اینکه نیاز است وزارت صمت بیشتر فولادی‌ها، انجمن‌ها و مستقیماً کارخانه‌ها را در تصمیمات خود دخیل کند. اظهارداشت: در شرایط فعلی در صنعت کشور به ویژه فولاد به یک سیاستگذاری جامع و برنامه بلندمدت نیاز داریم تا با تغییر وزیر و دولت‌، این برنامه‌ها تغییر نکند و هر وزیر رسالت خود را در پیگیری همان برنامه پیش ببرد.

این کارشناس صنعت فولاد تصریح کرد: البته فولادی‌ها و صاحبان صنایع و ذی‌نفعان در تدوین برنامه‌های جامع و همچنین سیاست‌گذاری‌های بلند مدت باید نقش موثر و کلیدی داشته باشند؛ در این صورت حداقل حدود تصمیم‌گیری‌ها مشخص می‌شود و اگر بخشنامه ای هم برای کنترل یک بحران صادر شود، می‌توان عواقب آن را در بلند‌مدت و کوتاه‌مدت بررسی کرد.

همچنین مصطفی عبدالهی، عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران در گفتگو با فولادبان با استقبال از پیشنهاد وارت صمت برای تشکیل کنفدراسیون فولاد، گفت: سال‌هاست در وزارت‌خانه به خصوص بر روی مسئله تنظیم بازار شیوه‌نامه‌هایی تنظیم شد که هیچکدام نتوانستند کنترل کلی بازار را داشته باشند و موجب تقسیم سود عادلانه شوند.  پیشنهاد معاون دادستان کل کشور آن است که بزرگان هر زنجیره و بخش‌خصوصی که تخصص و تجربه کافی را دارند، باهم تعامل کنند و کار کارشناسی شده ای را پیش ببرند و یک صدا شوند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors