جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 07 تیر 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

پشت پرده استقبال خوب از شمش در بورس کالا

با وجود تعیین سقف درخواست برای خرید شمش در معاملات امروز بورس کالا، استقبال نسبتا خوبی از این محصول شد، اما پشت پرده این استقبال خوب چیست؟

به گزارش خبرنگار فولادبان، استقبال امروز سه شنبه (هفتم تیرماه جاری) خریداران شمش بلوم از این محصول در بورس کالا چشمگیر بود به طوی که از 81 هزار و 200 تنی که روی تابلوی معاملاتی تالار صنعتی بورس کالا برای معامله قرار گرفته بود، 68 هزار و 600 تن به صورت مستقیم و 7 هزار و 850 تن به صورت مچینگ معامله شد.

با این حال، میانگین موزون قیمت پایانی این محصول بدون احتساب معاملات مچینگ به 131 هزار و 751 ریال، یعنی تقریبا یک درصد بالاتر از قیمت پایه در نظر گرفته شده بود، اما دلیل این استقبال خوب از شمش در بورس کالا چیست؟

در ابتدا برای بررسی این موضوع، بهتر است نگاهی به قیمت شمش صادراتی ایران فوب خلیج فارس بیندازیم.

قیمت شمش صادراتی ایران فوب خلیج فارس در آخرین نشریه متال بولتن 525 تا 540 دلار به ازای هر تن اعلام شده است. با احتساب این نرخ با دلار نیمایی به این نتیجه می‌رسیم که نرخ شمش به ازای هر کیلو کمی بیشتر از 13 هزار و 400 تومان خواهد بود.

در همین حال، با نگاهی به عرضه‌های شمش در بورس کالا می‌بینیم که در دو هفته اخیر مجموع شمش عرضه شده در بورس کالا به رقم 245 هزار و 960 تن می‌رسد که این رقم در مقایسه با عرضه سال گذشته شمش (330 هزار و 546 تن) 25.6 درصد کمتر است.

از سوی دیگر، برای بررسی دلایل استقبال متقاضیان شمش در بورس کالا به سراغ یک فعال صنعتی رفتیم که البته او نظر متفاوتی در این خصوص داشت.

مصطفی عبدالهی، عضو هیات رئیسه انجمن نوردکاران فولادی ایران در رابطه با این موضوع گفت: هفته گذشته میزان عرضه شمش در بورس کالا بیشتر از هفته جاری بود و دلیل اصلی رقابت برای این محصول این بود که اولا، بورس کالا برای مقدار خرید شمش از هر کارخانه سقف تعیین کرد و دوما، یک جو روانی در بازار به خاطر اختلال در تولید فولاد خوزستان ایجاد شد.

وی افزود: اصلی‌ترین دلیل استقبال از شمش در معاملات امروز بورس کالا میزان عرضه کم این محصول بود. با توجه به کاهش قیمت صادراتی شمش، قیمت‌ها در داخل نیز کاهش پیدا کرده است، اما این کاهش قیمت به میزانی نیست که بتوان گفت نرخ شمش در بورس کالا ارزندگی دارد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors