غول‌های فولادی با خاموشی برنامه‌ریزی شده چه می‌کنند؟/ روایت زنده مدیران از خاموشی واحدهای فولادی

اکنون غول‌های فولادی که تا 10 تیرماه در طول روز 8 تا 16 ساعت از داشتن برق محروم هستند و شبانه فعالیت می‌کنند، می پرسند که آیا اطلاعیه‌ای جدید برای خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده صادر خواهد شد و یا این تاریخ، پایان کامل خاموشی‌ها در این صنایع خواهد بود؟

به گزارش خبرنگار فولادبان، در حالی تنها 3 روز تا پایان خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده صنایع فولادی باقی مانده است که این صنایع در حال آماده سازی واحدها برای تولید حداکثری هستند تا بازار فولاد به جای تلاطم‌های پیش‌بینی نشده، به سمت آرامش حرکت کند.

ماجرا از آنجا آغاز شد که مسئولان وزارت نیرو با محوریت شرکت مدیریت شبکه برق ایران پس از توافق با وزارت صنعت، معدن و تجارت، در تاریخ 24 خرداد 1401 بخشنامه مهمی در خصوص سهمیه مصرف برق صنایع فولادی و سیمانی صادر کردند.

براساس این بخشنامه، صنایع فولادی مجوز گرفتند از 24 خردادماه تا 10 تیرماه از ساعت 24 تا 8 صبح بدون محدودیت فعالیت داشته باشند. (تصویر بخشنامه در ذیل آمده است.)

غول‌های فولادی با خاموشی برنامه‌ریزی شده چه می‌کنند؟/ روایت زنده مدیران از خاموشی واحدهای فولادی اخبار صنایع فولادی

در همین حال، اکنون غول‌های فولادی که تا 10 تیرماه در طول روز 8 تا 16 ساعت از داشتن برق محروم هستند و شبانه فعالیت می‌کنند، می پرسند که آیا اطلاعیه‌ای جدید برای خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده صادر خواهد شد و یا این تاریخ، پایان کامل خاموشی‌ها در این صنایع خواهد بود؟

این موضوع به قدری اهمیت پیدا کرده است که سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در آخرین گفتگوی تلویزیونی خود به موضوع تامین برق مصارف خانگی و صنعتی ورود کرده و گفته است: امسال با مدیریتی که انجام شد و با اولویت مصرف خانگی، تولیدی‌ها و پس از تولیدی‌های خرد، بخش کشاورزی، مصرف برق کنترل شد و بر این اساس ساعت کار ادارات دولتی کاهش یافت.

البته باید توجه داشت که مسئولان هم وعده‌هایی داده‌اند مبنی بر اینکه تأمین برق صنایع با مشکل مواجه نخواهد شد و شرکت‌های فولادی در اولویت ویژه قرار دارند.

حال برای اینکه روایت زنده ای از وضعیت صنایع فولادی در شرایط خاموشی های برنامه ریزی شده داشته باشیم، با مدیران برخی فولادسازان بزرگ کشور گفتگویی داشتیبم و آخرین وضعیت واحدها در این شرایط را مورد بررسی قرار دادیم.

کاهش 50 درصدی تولید فولاد مبارکه در پی خاموشی‌های فصل تابستان

در مقابل، طهمورث جوانبخت، عضو هیئت مدیره فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به اینکه قطعی برق دامن فولاد مبارکه را هم گرفته، گفت: قطعی برق در طول روز باعث شده تا این کارخانه با 40 درصد ظرفیت کار کند.

وی در خصوص تأثیر این قطعی برق تصریح کرد: فولاد مبارکه هنوز کاهشی در میزان تولید خود نداشته است، اما اگر چنین وضعیتی ادامه پیدا کند، قطعا تولید این شرکت تا 50 درصد نسبت به ماه‌های گذشته کاهش پیدا خواهد کرد.

غول‌های فولادی با خاموشی برنامه‌ریزی شده چه می‌کنند؟/ روایت زنده مدیران از خاموشی واحدهای فولادی اخبار صنایع فولادی

عضو هیئت مدیره فولاد مبارکه اصفهان افزود: برنامه وزارت صمت مبنی بر اختصاص 4 هزار مگاوات برق تولیدی به صنایع هیچ دردی از دوای صنایع فولادی دوا نمی‌کند و در این صورت، باز هم مانند سال گذشته شاهد افزایش تقاضا در بازار و به دنبال آن رشد سرسام‌آور قیمت‌ها خواهیم بود.

بهبود وضعیت تولید فولاد در صورت ادامه قطعی منظم برق

بهادر احرامیان، مدیرعامل نورد فولاد یزد در گفتگو با فولادبان در رابطه با قطعی‌های برق صنایع فولادی گفت: در حال حاضر، برق کارخانه از سوی وزارت نیرو قطع شده است و کارخانه تنها در ساعات مشخص شده (یعنی 24 شب الی 8 صبح) فعالیت می‌کند، اما این قطعی‌ها منظم نیست و روزی 8 ساعت و روزی دیگر 16 ساعت با قطعی برق روبه‌رو هستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: با حرکت به سمت گرم‌تر شدن هوا، قطعی‌ها نیز مانند سال گذشته بیشتر خواهند شد و در مردادماه به طور کامل خاموشی خواهیم داشت. این خاموشی‌ها نسبت به ماه‌های گذشته 50 تا 70 درصد در تولید تغییرات خواهیم داشت.

غول‌های فولادی با خاموشی برنامه‌ریزی شده چه می‌کنند؟/ روایت زنده مدیران از خاموشی واحدهای فولادی اخبار صنایع فولادی

مدیرعامل نورد فولاد یزد افزود: وزارت صمت در تلاش است تا وضعیت صنایع فولادی مانند سال گذشته نباشد و اگر بتواند به وعده‌های خود عمل کند، نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری را مشاهده خواهیم کرد.

این در حالی است که یک منبع آگاه در کارخانه ذوب آهن اصفهان هم به این نکته اشاره کرد که کارخانه ذوب آهن دارای نیروگاه اختصاصی است و تا کنون توانسته است که برق مورد نیاز کارخانه را از این طریق تأمین کند.

چهارهزار مگاوات برق تخصیصی وزارت نیرو به صنایع؛ فولاد‌ی‌ها در اولویت ویژه قرار گرفتند

با این حال، سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در گفتگو با فولادبان درباره تخصیص برق صنایع اظهارداشت: تخصیص سهیمه ها و سهمیه بندی برق در اختیار وزارت نیرو است و وزارت صمت در تخصیص سهیمه برق هیچ نقشی ندارد.

وی با اشاره به تخصیص سهمیه برق ویژه برای برخی واحدهای فولادساز بزرگ مانند فولاد مبارکه و خوزستان ادامه داد: فولاد مبارکه تنها واحد فولادساز کشوردرزمینه تولید ورق فولادی است وزمانی که فعالیت فولاد مبارکه متوقف می شود یعنی تولید صنعت کشورمتوقف شده است و اگر برق فولاد مبارکه قطع نشده به این دلیل است که حجم بزرگی از رشد و توسعه اقتصادی کشور به فعالیت این واحد صنعتی مرتبط است.

این مقام وزارت صمت تصریح کرد: فولاد مبارکه بطور مداوم در حال تولید محصولات فولادی است و بنوعی بازار را در دست دارد و باید برق این واحد بزرگ صنعتی را برای تنظیم بازار تامین شود، واحد تولیدکننده ای مانند فولاد خراسان هم که قطب تولید فولاد در شرق کشور است نیز وزارت صمت بر تامین برق آن واقف است  اما گویی وزارت نیرو درمورد تامین برق آن منطقه مشکلاتی ایجاد کرده است هر چند اکنون واحد نوردی آن مشغول به فعالیت و تولید است.

غول‌های فولادی با خاموشی برنامه‌ریزی شده چه می‌کنند؟/ روایت زنده مدیران از خاموشی واحدهای فولادی اخبار صنایع فولادی

امیری با اشاره به اینکه تخصیص برق واحدهای تولیدکننده کشور بر اساس درجه اهمیت واحد تولیدی سهمیه بندی شده است، گفت: زمانی که مقدار مشخصی از یک جنس یا محصول باید بین شمار زیادی از افراد گروهها و یا واحدهای تولیدی تقسیم شود طبیعتا سهم هر واحد تولیدی با توجه به اهمیت و نقش آن در اقتصاد کشور خواهد بود، تقسیم چهارعدد شکلات بین  ۲۰ نفر مصداق تامین برق صنایع است.

وی میزان سهمیه تخصیصی برق وزارت نیرو به وزارت صمت را چهارهزارمگاوات ذکر کرد و افزود: دیماند ۴ هزار مگاواتی تخصیصی باید بین صنایع فولادی و سیمان تقسیم شود ازاین رو وزارت صمت از دیماند تخصیص یافته مجبور به انتخاب و گزینش برخی واحدها برای ادامه تولید شده است ، برق تخصیصی واحدهای تولیدی برای وزارت نیرو تفاوتی ندارد اما سهمیه بندی برق برای وزارت صمت با توجه به تنظیم بازار محصولات فولادی نقش مهمی دارد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت تصریح کرد: اولویت وزارت نیرو تامین برق خانگی است طبیعتا کمبود برق و قطعی برق به صنایع می رسد وزارت صمت و تشکل های بخش خصوصی بمنظور تامین برق صنایع بارها با مسئولان وزارت نیرو به عنوان متولی اصلی تامین برق کشور مذاکره و گفتگو کرده اما به هیچ نتیجه مشخصی نرسیده است.

غول‌های فولادی با خاموشی برنامه‌ریزی شده چه می‌کنند؟/ روایت زنده مدیران از خاموشی واحدهای فولادی اخبار صنایع فولادی

سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در نشست خبری خود اعلام کرد که مشکل اصلی در صنایع سرمایه‌گذاری و تأمین زنجیره به خصوص صنایع فولاد، خودرو، برق و گاز است و هر راه حلی برای تأمین برق صنایع پیدا کنیم مانند مسکنی می‌ماند که فقط برای آن زمان مناسب است و به مرور زمان، اثربخشی آن کاهش پیدا می‌کند.

البته، وی در این نشست خبری خبر داد که امسال مشکلی در تأمین برق کارخانه‌های فولادی نداریم.

به هر حال، باید منتظر 10 تیرماه بمانیم و ببینیم سرانجام صنایع فولادی با خاموشی‌های برنامه ریزی شده خداحافظی می‌کنند و یا باید منتظر اتفاقات جدید و پیش‌بینی نشده بمانند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *