جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 07 تیر 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

آخرین خبر از وضعیت فولادی‌ها در استان‌ها/ از رفع مشکلات مالیاتی صنعت فولاد تا آخرین وضعیت فولاد خوزستان پس از حمله سایبری

از این پس «فولادبان» هر چند وقت یکبار آخرین وضعیت فولادی‌ها در سراسر کشور را مورد بررسی قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، از این پس هر چند وقت یکبار آخرین وضعیت فولادی‌ها در سراسر کشور مورد بررسی قرار می دهیم. لطفا با ما همراه باشید:

رفع مشکلات مالیاتی صنعت فولاد آذربایجان‌شرقی 

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌شرقی بر رفع موانع و مشکلات مالیاتی صنعت فولاد استان تاکید کرد و گفت: در این راستا آماده همکاری و کمک به واحدهای صنعتی و تولیدی به ویژه صنعت فولاد هستیم.

عیسی اورج زاده در دیدار با اعضای انجمن فولاد استان، اظهارداشت: در این زمینه کارگروه ویژه رسیدگی به استرداد ارزش افزوده تشکیل شده است تا در کمترین زمان موضوع استرداد حل و فصل شود.

وی به استرداد اعتبارهای مربوط به ارزش افزوده اشاره کرد و افزود: پذیرش اعتبار منوط به انجام معامله است و باید انجام و واقعی بودن معامله توسط مامور رسیدگی احراز شود.

اورج زاده درخصوص تهاتر مالیاتی با استردادها، گفت: این کار منوط به رسیدگی و تهیه گزارش استرداد برای اضافه پرداختی و واریز به حساب بدهی سایر منابع براساس صدور فیش مالیاتی است و در تعدادی از پرونده ها انجام شده و می شود.

وی افزود: معافیت‌های مالیاتی هدفمند و درست که در قانون پیش بینی شده، می تواند در راستای حمایت از تولید و سرمایه گذاری، موثر واقع شوند که نظام مالیاتی در همین راستا با اعطای تخفیف‌ها و معافیت‌های مالیاتی، سعی دارد زمینه های لازم برای حمایت از تولید و اشتغال در استان را فراهم سازد.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه معامله با شرکت‌های صوری خط قرمز اداره کل امور مالیاتی است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال‌ های گذشته عده ای با تاسیس شرکت‌ های صوری مبادرت به انجام معاملات غیرواقعی کرده و صدمات جبران ناپذیری برای مودیان و دولت وارد کرده اند که اداره کل در برخورد با این گونه افراد هیچ گونه اغماضی نخواهد داشت.

اورج زاده با بیان اینکه در صورت رعایت ماده ۱۷۲ قانون مالیات های مستقیم هزینه های مربوط به امور خیریه و حمایتی از نهادهای استانی قابل قبول است و از درآمد مشمول مالیاتی کسر می‌شود، به اعضای انجمن فولاد استان توصیه کرد به منظور پرهیز از مشکلات بعدی از انجام معاملات با شرکت‌های بازرگانی ناشناخته و نامعتبر خودداری کنند.

کریم رحیمی، رئیس انجمن فولاد استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه ضمن تاکید بر همکاری و تفاهم متقابل اداره کل با این انجمن، گفت: انجمن فولاد استان، پیشتاز امور خیریه و حامی نهادهای استانی در تاسیس مراکز خدماتی، رفاهی و آموزشی برای شهروندان است و در این راستا حمایت های شایان توجهی در تاسیس مدارس و مراکز درمانی مناطق محروم انجام داده است و در صورت امکان اعضای انجمن درخواست پذیرش بی قید و شرط این هزینه ها را از واحدهای تولید دارند.

اعضای انجمن فولاد این استان نیز در این جلسه به بیان مشکلات مالیاتی صنعت فولاد اعم از استرداد ارزش افزوده، تهاتر مالیاتی و چالش های مختلف موجود پرداختند.

کمک به فولاد قروه برای بازگشت به تولید پس از ۱۲ سال

در ادامه رئیس بنیاد نخبگان کردستان گفت: قرارگاه دانش بنیان با هدف فراهم‌سازی زمینه‌های مناسب برای فعالیت شرکت های دانش بنیان، تقویت ظرفیت جامعه نخبگان و توسعه اقتصاد دانش بنیان در استان تشکیل می شود.

جمال سلیمی در نشست نخبگان استان کردستان با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان اظهار داشت: چهار اقدام اساسی در بنیاد ملی نخبگان در راستای استفاده از ظرفیت نخبگان برای حل مسائل و مشکلات کشور در دست اجراست. در همین حال، نهایی شدن زنجیره فولاد کردستان، پیشرفت ۲۰ درصدی ذوب آهن سقز و کمک به فولاد قروه برای بازگشت به تولید پس از ۱۲ سال، از مواردی بود که بختیار خلیقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در این نشست مطرح کرد.

بررسی مشکلات معادن سنگ آهن خواف

در ادامه رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خواف گفت: هیات اندیشه ورز با هدف بررسی مسائل و مشکلات شرکت‌های معدنی فعال در زمینه سنگ‌ آهن منطقه سنگان خواف تشکیل شد.

اندیشه ورز در منطقه سنگان خواف به شمار می رود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خواف از نقاط قوت تشکیل هیات اندیشه ورز در معادن سنگان خواف را بررسی و رفع مسائل و تنگناها و راهکارهای توسعه کمی و کیفی سرمایه گذاری با همفکری سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی و یا نمایندگان آنها و رسیدن به خرد جمعی در این بخش ذکر کرد.

صنعتی افزود: این مساله موجب پایداری در اتخاذ تصمیم ها و فعالیتهای اقتصادی در منطقه سنگان خواف می شود و بستر رفع مشکلات را سرعت می بخشد.

مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف با بیش از یک میلیارد تن ذخیره یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌آهن در ایران است.

مجموعه کانسارهای سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ‌آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

بارزترین ویژگی‌های این معادن سنگ‌آهن امکان فعالیت‌های معدنکاری در طول ۱۲ ماه سال، وجود ماده معدنی در سطح زمین، کاهش هزینه‌های استخراج و معدنکاری و وجود عناصر نادر خاکی است که با مشارکت بخش‌ دولتی و سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو)، فولاد سنگان، مجموعه اپال پارسیان، شرکت فراگیر توسعه سناباد و تعدادی دیگر از شرکت‌های بزرگ معدنی ایران الگوی موفق سرمایه‌گذاری و نمونه بسیار خوبی برای سایر نقاط کشور است.

دسترسی به محل کانسارهای سنگ‌آهن سنگان از ۲ مسیر آسفالته مشهد، تربت‌حیدریه، خواف، سنگان و مشهد، فریمان، تربت‌جام، تایباد و سنگان امکان پذیر بوده و معادن سنگ آهن در ۱۸ کیلومتری سنگان از طریق جاده اختصاصی آسفالته با سنگان، خواف و تایباد در ارتباط است و خط آهن سراسری که از تربت‌حیدریه به سوی هرات در افغانستان در حال احداث می‌باشد از جنوب سایت معدن سنگان عبور می‌کند.

مرکز شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

ایجاد فولاد مکران در سیستان و بلوچستان

در ادامه حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: طرح ها و پروژه های متعددی در این شهرستان اجرا شده و در حال انجام است تا شاهد توسعه سواحل مکُران باشیم چراکه عمده مکانی که بیشترین مزیت اقتصادی و جغرافیایی برای اجرای طرح ها و پروژه ها را در آن می‌توان دید، دو شهرستان کنارک و چابهار است.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: امیدوارم با ایجاد صنایع پتروشیمی و فولاد مکُران و همچنین پروژه تولید دارو و ساخت فریم عینک، در کنار توسعه صنایع متوسط بتوانیم فرمایش مقام معظم رهبری در مورد توسعه سواحل مکُران را به عینه محقق کنیم.

کارخانه صدر فولاد خرم‌آباد در انتظار اجرای تعهدات سرمایه‌گذار

در ادامه با گزارشی مواجه شدیم با این عنوان که کارخانه صدر فولاد خرم‌آباد که یکی از واحدهای موفق صنعت لرستان به شمار می رفت در سال ۹۶ تعطیل شد و سردی کوره‌های آن زندگی ۱۸۰ تا ۲۰۰ کارگری را در برگرفت که همچنان در انتظار گرمای دوباره کوره ها و زندگی خود هستند.

این کارخانه در زمان فعالیت سالانه ۶۰۰ هزار تن تولید داشت و در برهه ای که گفته می شد قرار است این میزان تولید  ۲.۵ برابر شود نه ‌تنها وعده توسعه کارخانه محقق نشد بلکه مسایلی همچون بدهی های بانکی و کاهش تولید، موجب تعطیلی کارخانه شد و دست کارگران از سفره های جمع و جور کارگری هم کوتاه شد.

در حالیکه علل تعطیلی صدر فولاد از زبان مسوولان، مشکلات و بدهی بانکی و ناتوانی سرمایه گذار عنوان می شد همزمان یکی از اصلی ترین دلایل رکود در این کارخانه توسط مدیران و هیات مدیره آن، نبود سرمایه در گردش کافی عنوان شد.

گرچه جلسات پر تب و تاب ماه های اولیه مسوولان پس از تعطیلی کارخانه امیدی در دل ها روشن کرد اما در نهایت، صدر فولاد با انبوهی از مشکلات از یاد رفت و در عمل کار نتیجه بخش و مفیدی برای راه اندازی دوباره کارخانه صورت نگرفت.

در این مدت مسوولان بازیدهای مختلفی داشتند و با توجه به سخنان سرمایه گذار و اختیارات خود وعده های متفاوتی را برای راه اندازی صدر فولاد داشتند و سال ۱۴۰۰ چندین بار وعده راه اندازی این کارخانه توسط مسوولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مردم نویده داده شد.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی شهریور ماه پارسال در خصوص وضعیت کارخانه صدر فولاد اعلام کرد: سرویس و راه‌اندازی ( اورهال) ماشین آلات و خط تولید کارخانه راکد آن به صورت آزمایشی آغاز شده است.

به گفته “مهرداد ویسکرمی” به دنبال جلسه‌ای که ۲۰ مردادماه سال گذشته در تهران برگزار و تعهداتی که سرمایه گذاران جدید داده بودند، اورهال کارخانه آغاز شده است و مقرر شد ظرف حداکثر سه ماه، تعمیرات و بروزرسانی تجهیزات آن انجام شود.

ویسکرمی در آن زمان تصریح کرد مقرر شده است فعالیت شرکت در ۲ نوبت کاری آغاز و میلگرد ۱۲ و ۱۸ به مدت ۱۵ روز تولید شود ضمن اینکه در مدت بروزرسانی تجهیزات، نیروها نیز آموزش لازم را خواهند دید، همچنین برنامه مالک جدید فولاد این است که تا ۴.۵ میلیون تن تولید در قسمت ذوب کارخانه داشته باشند که با این اوصاف بیش از ۲ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد.

اما همان زمان معاون وقت هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان در خصوص آخرین تحولات کارخانه صدور فولاد به خبرنگار ایرنا گفت سرمایه گذار قبلی این واحد تولیدی تاکنون خلع ید نشده و همچنان نسبت به راه اندازی کارخانه وعده می دهد اما اقدام چندانی انجام نداده است.

استاندار لرستان هم پنجم دی ماه پارسال حدود یک ماه پس از سفر استانی آیت الله رییسی به استان در حاشیه جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان اظهار کرد: مشکلات شرکت صدر فولاد به صورت ویژه مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به تمهیدات قبلی در جلسات گذشته و رفع مشکل برق و گاز، موضوع انسداد حساب های بانکی این شرکت نیز بزودی برطرف می شود.

به گفته فرهاد زیویار شرکت صدر فولاد بدهی‌هایی به سازمان مالیاتی، بانک های ملی، ملت، تجارت، کشاورزی و سپه دارد که با همکاری بانک‌ها ، بدهکاری این شرکت در حد اختیارات ستاد تسهیل، استمهال شد و قرار است در سال آینده، تقسیط بدهی انجام شود.

این در حالی است که رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت لرستان در جدیدترین اظهارات خود بدون تعیین زمان راه اندازی دوباره این کارخانه گفت که ۱۶۸ چک برگشتی این کارخانه امهال شده است.

آخرین وضعیت شرکت صدر فولاد خرم‌‌آباد

در ادامه بهمن جعفری، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت لرستان به آخرین وضعیت شرکت صدر فولاد خرم‌‌آباد اشاره کرد و افزود: یکی از شرکت‌های مهم صنعتی استان است که ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن انواع میلگرد را داشت ، اما سال ۹۶ به علت بدهی تعطیل و به شخص حقیقی جدیدی واگذار شد.

وی بیان کرد: نشست‌های مختلفی در راستای فعال‌سازی این مجموعه برگزار شده و در نهایت اسفند ماه ۱۴۰۰ با دستور استاندار موضوع راه اندازی شرکت به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل صمت لرستان مجموع بدهکاری این واحد را ۶۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: تمام شرایط برای آغاز به کار این کارخانه فراهم شده، موانع و مشکلات را هم برطرف کرده‌ایم و اکنون منتظر تحقق وعده‌های مدیران کارخانه هستیم.

آخرین وضعیت کارخانه فولاد خوزستان پس از حمله سایبری

در ادامه مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در تشریح آخرین وضعیت کارخانه فولاد خوزستان پس از حمله سایبری گفت:‌ اکنون ۶ کوره ‌در مدار و ۴ خط ‌تولید در حال فعالیت است‌.

امین ابراهیمی در مورد آخرین وضعیت کارخانه فولاد خوزستان پس از حمله سایبری ‌اظهار داشت: در حال حاضر تولید این کارخانه پابرجاست.

وی با بیان اینکه واحد فولادسازی روز گذشته برای مدت کوتاهی متوقف شده بود، افزود: اکنون 6 کوره ‌در مدار و 4 خط ‌تولید در حال فعالیت است‌.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان تصریح کرد: هم‌اکنون نیز سیستم در حال پایش است تا بدافزاری در آن نصب نشده باشد.

وی در مورد میزان خسارت ناشی از حمله سایبری خاطرنشان کرد: در این حمله ‌آسیب جانی و مالی نداشتیم و فقط از ارگان‌های مختلف پای سیستم هستند تا عملیات پایش را انجام دهند. از همین رو‌، تنها مجبور شدیم چند قطعه را تعویض کنیم تا مشکوک به آلودگی نباشد. البته چون کارخانه در حال اورهال بود خسارت جزئی است.

ابراهیمی در مورد شایعه تعطیلی این کارخانه نیز گفت: متاسفانه دیروز کانال تلگرامی ما نیز هک شد و مطالب توسط هکر بارگذاری شده بود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors