همه تراکنش‌های پوز درآمد نیستند/ جداسازی حساب‌های تجاری از شخصی

ابلاغیه اخیر مالیاتی موجب نارضایتی بسیاری از اصناف شده، چراکه ممکن است حجم قابل‌توجهی از تراکنش‌ دستگاه‌‍‌های پوز ارتباطی به فعالیت صنفی آنها نداشته باشد؛ ازجمله مصارف شخصی باشد که باید گفت این اعتراض، اعتراضی به حق است.

در حالی پیرو نشست خردادماه امسال اصناف با مسئولان سازمان امور مالیاتی پیرامون معضلات اصناف، تصمیمات و مصوبه‌های جدیدی ابلاغ شد که برای بسیاری از اصناف، بخشی از مصوبه‌ها ابهاماتی ایجاد می‌کند. دراین‌خصوص با  مجید سیمین‌پور، رئیس اتحادیه آهن‌فروشان همدان و غلامحسین رحیمی رئیس اتحادیه آهن‌فروشان یزد به گفتگو نشستیم.

مجید سیمین پور در گفتگو با خبرنگار فولادبان ضمن اشاره به مصوبات اخیر و طرح‌های مالیاتی گفت: هنگامی می‌توان بر روی تراکنش‌های مالی مالیات قرار داد که این تراکنش‌ها مستقیماً مربوط به خریدوفروش اصناف باشد. در واقع، همه تراکنش‌ها را نباید درآمد به‌حساب آورد، زیرا بسیار از آنها ارتباطی به فعالیت صنفی ندارد. در مشاغل صنفی و تجاری جابه‌جایی پول بسیار صورت می‌گیرد به‌طوری‌که گاهی ممکن است، مقدار پول مشخصی از حسابی به‌حساب دیگر واریز شود، پس مدتی بازگردانده شود؛ در این حالت یک‌بار مالیات بر روی واریزی و یک‌بار بر روی برداشت صورت می‌گیرد. حال اگر واریزی مثل وام یا قرض‌الحسنه انجام شود، حتماً باید  در فرآیند نامه‌نگاری قرارگیرد تا اثبات شود  این مبلغ ارتباط با واحد صنفی نداشته است.

صادق مدرسی در گفتگو با خبرنگار فولادبان گفت: به‌تازگی مصوباتی توسط سازمان امور مالیاتی صادر شده که براساس آن، تمام تراکنش‌های حساب صنفی، اعم از برداشت با دستگاه پز و یا انتقال از کارتی به کارت دیگر و واریزی‌ها رصد می‌شود و به این تراکنش‌ها مالیات تعلق می‌گیرد. پیش از این  مالیات‌بردرآمد یا براساس بند صد بوده و یا اظهارنامۀ مالیاتی، به این شکل که صاحبان اصناف میزان مخارج و سود سالیانه خود را خدمت سازمان مالیاتی تقدیم می‌کردند و بر آن اساس میزان مالیات تشخیص داده می‌شد.

در همین حال، سیمین‌پور، رئیس اتحادیه آهن‌فروشان همدان دربارۀ تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری توضیح داد: حتی اگر این اتفاق هم صورت بگیر تکلیف تراکنش‌های مربوط به سال 1400 و یا 99 چیست؟ هنگامی که اصناف پیش‌بینی تصویب همچنین طرحی را نمی‌کردند، علاوه بر این با تفکیک حساب‌ها از هم و موجودی کاهش پیدا می‌کند و این از اعتبار ما می‌کاهد و حتی برای دریافت وام نیز دچار مشکل خواهیم شد. در خصوص درصد سودها با و مدیرکل دارایی همدان صحبتی داشتیم که درصدهای سودی را در ضرایب سود برای هر منطقه و استانی به تفکیک به در نظر بگیرند و این درصدها با حضور نمایندگان اتاق اصناف و دارایی تنظیم شود که این اتفاق خوبی است.

مدرسی، رئیس اتحادیه آهن‌فروشان یزد اضافه کرد: ابلاغیه مالیاتی موجب نارضایتی بسیاری از اصناف شده، چراکه ممکن است حجم قابل‌توجهی از این تراکنش‌ها ارتباطی به فعالیت صنفی آنها نداشته باشد و ازجمله مصارف شخصی باشد که باید گفت این اعتراض، اعتراضی به حق است.

وی تصریح کرد، به دنبال این روند رئیس اتحادیه آهن‌فروشان تهران نامه‌ای به رئیس‌کل سازمان مالیاتی نوشت و تقاضا کرد که میزان مالیات‌بردرآمد عمده‌فروشی  وخورده‌فروشی اصلاح شود، همچنین تا پایان مردادماه صاحبان اصناف مهلت داشته باشند که حساب شخصی و تجاری را از هم تفکیک کنند تا انشاالله درگیر ضرر و زیان احتمالی نشوند. از موارد دیگری که در این نامه به آن اشاره  شد، مسئله بود که نرخ سود محصولات آهنی و فولادی کمتر ازآنچه در دفترچه ضرایب ثبت شده، است.

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان یزد افزود: به‌احتمال زیاد، ممکن است این مهلت زمانی به دارندگان اصناف داده شود و تا حد خوبی جلو ضرر و زیان احتمالی گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *