راهکار مقابله با دامپینگ روسیه در بازارهای صادراتی فولاد چیست؟

تصمیمات و سیاست‌گذاری بازارهای  جهانی منطبق با شرایط حاکم بر بازار است اما تصمیم‌گیری‌ها در ایران مبتنی بر اراده  وزارت صمت، نهادها، ارگان‌ها و گروه های فشار دارنده منافع در صنعت فولاد است که حضور این عوامل، موجب می شود سیاستگذاری در بازارهای داخلی زمانبر شود و در نهایت نیز سیاست تدوین شده، کاملا دولتی و بدون توجه به خواسته بخش خصوصی است.

عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: تنها راهکار دولت برای مقابله با افت قیمت محصولات فولادی در بازارهای صادراتی و تخفیف 40 درصدی روسیه بر محصولات فولادی این است که بخش خصوصی به عنوان یکی از عوامل اصلی صنعت فولاد حضور قوی‌تر، موثرتر و با توان عملیات بیشتر داشته باشد تا به اهداف صادراتی قابل قبول تر دست یابد و آینده خوب و روشنی را برای صنعت فولاد کشور فراهم سازد.

کریم رحیمی درگفتگو با فولادبان درباره تخفیف 40 درصدی روسیه بر محصولات فولادی بازارهای صادراتی اظهارداشت: با توجه به شرایط موجود فولاد در بازارهای جهانی، چشم انداز خوبی در انتظار صنعت فولاد ایران مشاهده نمی شود مگر اینکه دولت دست بخش خصوصی را در صادرات باز بگذارد و از گذاشتن قیمت دستوری و پایین در بورس پرهیز کند.

رحیمی درباره فعالیت تولیدی فولادسازان در فصل تابستان گفت: رشد شاخص های تورمی در کشورموجب کاهش چشمگیر میزان ساخت و ساز در کشور شده ، ضمن اینکه افزایش شاخص های تورمی درعرضه شمش و عرضه نهایی در تابلو معاملات بورس هم اثر گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه سیاستگذاری بازارهای جهانی مبتنی بر شرایط روز است، ادامه داد: تصمیمات و سیاست‌گذاری بازارهای  جهانی منطبق با شرایط حاکم بر بازار است اما تصمیم‌گیری‌ها در ایران مبتنی بر اراده  وزارت صمت، نهادها، ارگان‌ها و گروه های فشار دارنده منافع در صنعت فولاد است که حضور این عوامل، موجب می شود سیاستگذاری در بازارهای داخلی زمانبر شود و در نهایت نیز سیاست تدوین شده، کاملا دولتی و بدون توجه به خواسته بخش خصوصی است.

مدیرعامل شرکت فولاد ناب تبریز افت قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی را تابع تصمیمات دولت روسیه و کاهش 40 درصدی قیمت محصولات فولادی  در بازارهای جهانی بیان و تصریح کرد: تنها راهکار دولت ایران برای حل بحران کنونی این است که بخش خصوصی به عنوان یکی از عوامل اصلی صنعت فولاد، حضور قوی تر، موثرتر و توان عملیات بیشتر داشته باشد تا  به اهداف صادراتی قابل قبول تر دست یافت و آینده خوب و روشنی برای صنعت فولاد کشور متصور شد.

به گزارش فولادبان، دامپینگ (به انگلیسی: dumping)، به بازارشکنی یا قیمت‌شکنی در بازار گفته می شود. به عبارت دیگر، دامپینگ، فروش یا صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینه‌های تمام شده یا به عبارتی دیگر، فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت داخلی است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *