جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 01 تیر 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تنظیم بازار وظیفه وزیر صمت نیست/ گام‌های مثبت اصلی وزارت صمت طی یک سال کاری

دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران با اشاره به زمانبر بودن رسیدگی به امور ستاد تنظیم بازار در وزارت صمت گفت: از مسئول سیاست‌گذاری و تجارت کشور نباید انتظار داشت هر روز قیمت محصولات خوراکی را اعلام کند زیرا انجام چنین امری قطعا زمانی برای سیاستگذاری کلان و توسعه تجاری کشور باقی نخواهد گذاشت.

آنوش رحام در گفتگو با فولادبان درباره اعلام وصول طرح استیضاح وزیر صمت در مجلس شورای اسلامی گفت: به صراحت باید گفت آنچه که نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام داده‌اند اقدام درست و دقیقی نیست چراکه وزارت صمت مجموعه عظیمی از وظایف و مسئولیت‌ها درچهار بخش توسعه، تولید، تجارت و معدن است و تعدد وظایف بسیار وسیع و گسترده‌ای دارد.

وی با اشاره به زمان بر بودن رسیدگی به امور ستاد تنظیم بازار در وزارت صمت، افزود: بخش بزرگی از مسئولیت‌های وزارت صمت  که باید درجهت ارتقای تولید، توسعه تجارت، بهبود فضای کسب و کار انجام پذیرد، به دلیل سایه تنظیم بازار بر وزارت صمت به ظرفیت بالقوه تبدیل شده است و عملا تمام مدیران و معاونت‌های وزارت صمت از لحظه‌ای که این مسئولیت را در دست گرفته‌اند، درگیر مسئله تنظیم بازار شده‌اند.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه مسئولیت ستاد تنظیم بازار با ریاست معاون اول رئیس جمهور است، پیشنهاد می‌شود بحث تنظیم بازار از وزارت صمت منفک شود و ستاد تنظیم بازار مانند بسیاری دیگر از ستادها (مانند ستاد مبارزه با قاچاق) در ذیل دولت تشکیل شود و وزارت صمت به سمت حوزه‌های تخصصی تولید، تجارت، ارتقا صنایع معدنی و تسهیل تجارت برود.

رحام با اشاره به مزایای متعدد جدا شدن ستاد تنظیم بازار از وزارت صمت و جای‌گیری در ذیل معاونت اول ریاست جمهوری گفت: اولین مزیت این جدایی این است که وزرای دیگر دولت، کارشناسان، اقتصاددانان و بخش خصوصی هم می‌توانند به صورت تخصصی در ستاد تنظیم بازار حضور یابند و برای تنظیم بازار نظرات موثر خود را مطرح کنند.

وی با بیان اینکه بخش بزرگی از زمان وزیر صمت به تنظیم بازار اختصاص یافته بود، تصریح کرد: بحث تنظیم بازار بخشی فنی است که براساس اصول علم اقتصاد، عرضه و تقاضا و مولفه‌های اصلی علم اقتصاد مدیریت می‌شود بنابراین دولت با محول کردن موضوع تنظیم بازار به وزارت صمت، این وزارتخانه را از رسیدگی به حوزه‌های بسیارمهم خود بازداشته و وزارت صمت درگیر روزمرگی در بخش‌های مختلف تولیدی شده است.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران اعمال عوارض صادراتی ابتدای امسال را از نکات منفی اقدامات برای تنظیم بازار توسط وزارت صمت برشمرد و گفت: سیاست‌های تنظیم بازاری فعلی فراتر از بازار داخلی عمل می‌کند و تلاش دارد بازارهای صادراتی را نیز مشمول سیاست‌های تنظیم بازار کند.

رحام ادامه داد: به نظر می‌رسد استیضاح وزارت صمت یک آدرس غلط  است و آدرس واقعی اصلاح این وزارت خانه است که با طرح انتزاع و تفکیک وزارت بازرگانی از صنعت و معدن هم پاسخگو نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه وزارت صمت متولی سه حوزه مهم و کلیدی صنعت، معدن و تجارت است، تأکید کرد: سمت و سوی سیاست‌های تجاری و صنعتی وزارت صمت در راستای تولید رقابت‌پذیر، صادرات و توسعه خدمات بازرگانی، احیای کریدورهای تجاری و ورود به بازار 800 میلیون نفری 16 کشور همسایه ایران باشد.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران افزود: از مسئول سیاست‌گذاری و تجارت کشور نباید انتظار داشت هر روز قیمت محصولات خوراکی را اعلام کند در غیر این صورت، زمانی برای سیاست‌گذاری کلان و توسعه تجاری کشور باقی نخواهد ماند به همین علت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به استیضاح باید با دید فنی و منطقی نگاه کنند و در پی  یک راه حل منطقی برای چابک‌سازی وزارت صمت باشند.

رحام گفت: مجموعه اقدامات  و تعاملات فاطمی امین در وزارت صنعت، معدن و تجارت به طور کلی مطلوب و مورد قبول بوده است. عملکرد وزیر صمت مقبولیت کلی دارد، اما شرایط خاص بازارهای جهانی و منطقه‌ای پس از جنگ اوکراین و روسیه موجب شد مشکلاتی در مدیریت بازارصادراتی معاونت معدنی ایجاد شود.

وی ادامه داد: چهار گام بسیارمهم در عملکرد یک ساله وزیر صمت در صنعت فولاد برداشته شد که نخستین و مهمترین  گام، حذف سهمیه‌بندی‌های فروش فولاد بود که البته نقدهایی هم در پی داشت.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران گام دوم اقدام فاطمی امین در صنعت فولاد را حذف سامانه بهین‌یاب بیان کرد و گفت: حذف سامانه بهین یاب به عنوان سامانه‌ای که اطلاعات و داده‌های بازار فولاد در آن ثبت و ضبط می‌شد، هرچند در ابتدا مشکلاتی برای تولیدکنندگان و واحدهای فولادی ایجاد کرد، اما موجب تقویت سامانه جامع تجارت شد که تمامی اطلاعات معاملات، قیمت، فروش و حتی انبارها نیز به طور کامل شفاف شد.

رحام حذف سقف خرید محصولات فولادی از بورس کالا را  گام سوم وزیر صمت در مدت یکسال اخیر دانست و افزود: در معاملات بورس کالا سقف خرید ورق فولادی محدودیت داشت که فاطمی امین در اقدامی قابل تحسین سقف خرید را برای واحدها برداشت و واحدهای تولیدی توانستند کالای مورد تقاضای خود را با هر میزان بدون محدودیت از بازار خریداری کنند که موجب برقراری آرامش نسبی در بازار محصولات فولادی شد.

وی در پایان تصریح کرد: گام چهارم مؤثر فاطمی امین واگذاری مدیریت واردات ورق فولادی به شرکت فولاد مبارکه و تعامل دولت با تأمین‌کننده اصلی بازار است. طی این اقدام، شرکت مبارکه موظف شد کمبود ورق فولادی را از محل واردات تأمین کند و با عرضه تلفیقی در بورس کالا بازار را تنظیم کند که اقدامی مؤثر و مثبت در نوع خود ارزیابی می‌شود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors